پروین علیجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: داوطلبان اهدای پلاکت و پلاسما، پس از معاینه و تایید پزشک مجاز به اهدا می شوند.
وی اظهار کرد: مرکز اهدای خون زنجان، به تازگی اهدای پلاسما و پلاکت را برای مصارف لازم آغاز کرده و تا کنون روند رضایتبخشی حاکم بوده که امیدواریم به سطح مطلوبی برسد.
علیجانی افزود: یک واحد پلاکت فرزیس برابر با 10 واحد پلاکت معمولی است و از طرفی پلاکتها برای بیماران سرطانی، مبتلایان به اختلالات خونی، بیماران پیوند مغز استخوان و بیمارانی که شیمی درمانی می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.
وی بیان کرد: پلاسما نیز برای تهیه داروهایی که در برخی بیماریها از قبیل تالاسمی نقش حیات بخشی دارند استفاده می شود
و بدون آن زندگی آنها با خطر مواجه می شود.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا کنندگان خون اداره کل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: اغلب افراد از نحوه و شرایط اهدای پلاسما و پلاکت اظهار بی اطلاعی می کنند که آگاهی بخشی لازم می تواند به ترغیب علاقه مندان منتهی شود.
وی یادآوری کرد: 6 ماهه دوم سال شمار اهدا کنندگان خون در مقایسه با 6 ماهه اول کاهش می یابد و این مهم به دلایل مختلف و فرهنگ های نادرست از قبیل احساس سرما، افت سیستم ایمنی بدن و حتی ابتلا به سرماخوردگی مربوط است.
علیجانی خاطرنشان کرد: انتقال خون این استان با کاهش ذخیره خونی مواجه نیست و در این میان مشارکت های مردمی امکان خدمات رسانی بهینه به گروه های هدف را بیش از گذشته فراهم می کند.
اهدای پلاکت از سال ۹۱ در زنجان انجام می شود.
به گزارش ایرنا، 94 درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و بقیه را زنان تشکیل می دهند.
سالانه حدود 23 هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.