شهرستان طارم با برخورداری از اقلیم گرم و معتدل، یکی از مناطق کشور به لحاظ شرایط جوی است که تقریبا امکان استحصال و تولید هر نوع محصول در آن امکانپذیر است به همین دلیل سیستم کشاورزی در طارم در تمام طول سال فعال است .
نوع محصولات کشاورزی این منطقه از استان با برنامه ریزی مدون و اصولی صادراتی می تواند زمینه توسعه زیر ساخت های طارم را رقم بزند و محصول سیر نیز با ساماندهی مناسب می تواند در بازارهای رقابتی جهان از جایگاه خوبی برخوردار باشد. کاشت محصول سیر در شهرستان طارم هر ساله در فصل پاییز آغاز می‎شود و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد برداشت و به بازار مصرف عرضه می‌شود.
به گفته مدیر سازمان تعاون روستایی استان زنجان برخی از محصولات طارم ومثل سیر در جهان به لحاظ فصلی بی نظیر است. این محصول در طارم یک ماه زودتر از از کشورهای دیگر به بازار می آید و برای بازرگانان و تاجران فرصت خوبی است که محصولات خود را به بازار عرضه کنند.
محمود نوری می افزاید: در شهرستان طارم ظرفیت های کشاورزی زیادی وجود دارد و لازم است در این شهرستان صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین زنجیره اقتصادی لازم ایجاد و راه اندازی شود.
مجتبی اسکندری مدیرکل جهاد کشاورزی شهرستان طارم نیز در این زمینه اظهار می کند: با وجود اینکه سیر طارم از نظر کمی و کیفی زبانزد است ولی هیچگونه صنایع تبدیلی برای این محصول وجود ندارد و این یک فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در تهیه پودر سیر در این منطقه است.
وی ادامه می دهد: از پودر سیر در تهیه داروهای مختلف و در آشپزی ها استفاده می شود که سرمایه گذار با ایجاد کارگاهی برای تهیه پودر سیر در طارم علاوه بر اشتغالزایی، درآمدزایی خوبی نیز خواهد داشت.

کارگاههای خانگی برای فراوری زیتون
کاشت و پرورش زیتون از گذشته در کشور ایران رایج بوده و در سال‌های اخیر با پیشرفت‌هایی که در اصلاح ژنتیکی درختان زیتون ارقام کنسروی صورت گرفته و به سبب آگاهی مردم از خواص بسیار میوهٔ زیتون، علاقه‌مندی به کاشت این درخت با ارزش زیاد شده است؛ به‌گونه‌ای که مردم راغب شده‌اند هر جایی ‌که شرایط کاشت میوه زیتون فراهم باشد؛ فراوری آن را نیز انجام می دهند.
مدیرکل جهاد کشاورزی شهرستان طارم اظهار می کند: به طور متوسط برداشت زیتون طارم در سالهای پرمحصول 40 هزار تن و در سالهای کم محصول حدود 20 هزار تن میباشد و این محصول قابلیت تبدیل و بسته بندی را نیز دارد که می تواند درآمدزایی چند برابری برای کشاورز به ارمغان بیاورد.
زیتون را به دو صورت سنتی(شکسته) و صنعتی که در آن از مواد قلیایی مانند سود سوز آوراستفاده میشود شیرین می کنند که به گفته «مجتبی اسکندری» هر دو روش در شهرستان طارم رواج داشته و مردم در منازل خود و یا در کارگاههای کوچک آن را فراوری و یا کنسرو می کنند.
زیتون شکسته را داخل آب معمولی می ریزند و بسته به نوع زیتون 2تا5 بار آب آن را هر 24 ساعت یکبار عوض می کنند. پس از متعادل شدن تلخی زیتون ،به آن محلول نمک حدود7% اضافه میکنند تا تخمیر صورت بگیرد . پس از مدت 20روز زیتون آماده مصرف می باشد به این نوع زیتون اصطلاحاً شکسته گفته می شود.
روغن گیری زیتون نیز در شهرستان طارم انجام می شود که «اسکندری» در این باره می گوید: هم زمان با برداشت زیتون فرصتی مناسب برای روغن گیری از این محصول در طارم است که از 20 آبان ماه شروع تا آخر آذرماه ادامه دارد.
الهام داداشی سرپرست صنایع مکانیزیسیون جهاد کشاورزی شهرستان طارم می گوید: در سال جاری 12 کارگاه صنعتی مجوز فعالیت در زمینه فرآوری، کنسرو، روغن گیری از محصول زیتون و رب انار را دریافت کرده اند.
وی می افزاید: علاوه بر کارگاههای فرآوری کشاورزان این منطقه در خانه های خود زیتون را به روشهای سنتی فرآوری می کنند و دولت نیز برای توسعه کارگاههای کوچک در روستاها و شهرستانهای کوچک تسهیلاتی را با نرخ بهره پایین اعطا می کند.
وی با اشاره به میزان تسهیلات عنوان می کند: برای مشاغل خانگی و فراوری محصولات درمنازل دولت تا سقف 200 میلیون تومان با نرخ بانکی 6 درصد اعطا می کند.

عدم ارائه مجوز توسط بهداشت
مدیرکل جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه اخذ مجوز برای فعالیتهای خانگی برای فراوری محصولات بسیار دشوار است، اظهار می کند: با وجود حمایت دولت از مشاغل خانگی و صنعتی بهداشت استان در اعطای مجوز فعالیت سختگیری می کند.
وی ادامه می دهد: بهداشت استان معتقد است کنسروهای صنعتی دارای پساب شیمیایی بوده و فراوری زیتون در منازل نیز غیربهداشتی است و این در حالیست که فراوری زیتون به روش سنتی با آب نمک و بدون پساب میباشد.
این در حالی ا ست که جمال ناصحی مدیرکل گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان می گوید: فروش محصولات فراوری شده در محل تولید به صورت سنتی در بازار بلامانع میباشد ولی برای بسته بندی و داشتن اتکت روی محصول و تولید به صورت انبوه در منازل به دلیل نبود نظارت کافی بهداشت استان غیرقانونی است.
وی تصریح می کند: در صورت تولیدات انبوه و صادرات میبایست شرایط فیزیکی از قبیل مساحت کارگاه تولیدی و آزمایشگاه و نمونه برداری نیز مهیا بوده و علاوه بر آن بهداشت محیط بر آن نظارت کافی را داشته باشد.
«جمال ناصحی» با اشاره به راهکار اخذ مجوز بهداشت برای فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان طارم بیان می کند: تجمیع مشاغل خانگی در کارگاههای کوچک برای فراوری محصولات طارم راهکاری مناسبی است که بهداشت محیط نیز می تواند بر مراحل تولید آن نظارت داشته باشد.
7312/6085
دریافت: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.