به گزارش ایرنا، توسعه و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی موجب ورود مستقیم یا غیر مستقیم هر عنصری در طبیعت می شود که اثرات نامطلوبی بر سلامتی روحی، روانی و جسمی انسان دارد.
کارشناسان حوزه محیط زیست، تخریب آب ، خاک و هوا را عمده ترین تهدیدات زیست محیطی می دانند که بشر با استفاده از تکنولوژی به آنها دست اندازی و همه این سه عرصه را با چالش های بزرگی مواجه کرده است.
** گم شدن پرداخت خسارت های منابع طبیعی در بروکراسی اداری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در نشست با خبرنگاران گفت: قوانینی وجود دارد که دستگاه های اجرایی بخواهند اقدام به فعالیت عمرانی کنند باید خسارت های منابع طبیعی و زیست محیطی را پرداخت کنند که متاسفانه این موضوع در بروکراسی و چرخه های اداری گم می شود.
خلیل آقاجانلو ادامه داد: پرداخت این خسارت ها, در عمل تخریب محیط زیست را جبران نمی کند و خسارت هایی در این بین به تک تک افراد تحمیل می شود که باید سازمان های مردم نهاد در این زمینه کمک کار باشد.
وی با بیان اینکه گرم شدن کره زمین، واقعیتی در حال اتفاق افتادن است، اضافه کرد: کمبود بارش و بالا بودن تبخیر اکوسیستم شکننده ای را در کشور ایجاد کرده و اگر در مدیریت اکوسیستم غفلت کنیم نتایج زیانباری به ما تحمیل می شود که در حال حاضر نتایج آن در دریاچه ارومیه، ریزگردها، گرد و غبارها، سیل و فرسایش خاک، قابل مشاهده است که با غفلت و سوء مدیریت دچار این چالش ها شدیم.
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان گفت: متاسفانه یکی از آفت های موجود برنامه ریزی بخشی نگر است که در سیستم برنامه ریزی کشوری و استانی وجود دارد و دستگاه های اجرایی فقط به دنبال اهداف مورد نظر خود هستند و اینکه در سایر بخش ها چه اتفاقی می افتد را توجه ندارند.
آقاجانلو ادامه داد: احداث سد و توسعه راه های ارتباطی و صنعت نیازمند برنامه ریزی جامعی است و همه بخش ها در کنار هم باید دیده شود.
** ممنوع شدن فعالیت هایی که خسارتهای غیر قابل جبرانی را وارد می کند
مدیر کل محیط زیست استان زنجان نیز در ادمه این نشست افزود: زنگ خطر بحران های زیست محیطی خیلی وقت پیش به صدا در آمده است.
سیدرضا موسوی مشکینی اظهارکرد: اما آنگونه که باید و شاید به این مساله توجه نشده است.
وی تاکید کرد: فعالیت هایی که خسارت غیرقابل جبرانی را بر محیط زیست وارد کند ممنوع اعلام شده که نیازمند توجه است.
مدیرکل محیط زیست استان زنجان اعلام کرد: زمانی توجه واقعی به محیط زیست اتفاق می افتد که باور واقعی درباره محدود بودن منابع در مردم و مسئولان ایجاد شود.
** نفس های آخر رودخانه قزل اوزن در زنجان
عضو شورای شهر زنجان گفت: به دلیل مسیر حرکت آب های سطحی و زیر زمینی با پدیده ای شبیه آلودگی منابع طبیعی مواجه هستیم در حالیکه حق ما برخورداری از محیط زیست سالم است.
امامعلی دادخواه با بیان اینکه سلامت جامعه به خطر افتاده است، یادآورشد: رودخانه قزل اوزن رگ حیاتی استان زنجان است که در حال حاضر نفس های آخر خود را می کشد.
وی متذکر شد: در حال حاضر در این استان با پدیده زمین، کوه، مرتع، رود و روستا خواری مواجه است و هر روز در این موضوع با پیشرفت بی رویه مواجه هستیم.
این عضو شورای شهر زنجان اعلام کرد: بعد از این اجرای هر پروژه ای در این شهر منوط به داشتن پیوست فنی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی واجتماعی خواهد بود.
دادخواه خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی شهرزنجان تمام و مطالعات آن آغاز شده است و مشاوران فعال در این زمینه باید مسائل زیست محیطی را برای 20 سال آینده در این طرح اعمال کنند.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.