علی قره چلو روز چهارشنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس سرشماری انجام شده که طی سه روز اخیر /یکشنبه تا سه شنبه/ هفته جاری انجام گرفت تعداد 678 راس قوچ و میش و 75 راس کل و بز در این منطقه مشاهده شد.
وی اظهار کرد: پارسال 584 راس قوچ و میش و 30 راس کل و بز در این منطقه سرشماری شده بود که نسبت به سال قبل (سال 93) افزایش 13درصدی داشت.
قره چلو، حفاظت جدی تر، نبود بیماری و استرس، شرایط آب و هوایی مناسب و وجود منطقه امن و حفاظت شده را از دلایل افزایش قوچ و میش و کل و بزهای منطقه حفاظت شده و پناهگاه انگوران، ذکر کرد و افزود: این حیوانات علفخوار اغلب دوقلو زا هستند اما نزدیکی معادن و صدا ناشی از انفجارها، فعالیت های انسانی، بر جفت گیری ها و زاد و ولد تاثر منفی گذاشته و در نتیجه تک قلوزایی می کنند.
به گزارش ایرنا، سرشماری 'قوچ و میش' و 'کل و بز' موجود در منطقه حفاظت شده انگوران با شرکت 25 محیط بان و کارشناسان اداره کل و دوستداران محیط زیست انجام شد.
منطقه حفاظت شده انگوران با مساحتی برابر با 92 هزار و 297 هکتار از سال 1349 تحت حفاظت قرار گرفته و پوشش گیاهی منطقه بطور عمده از لاله واژگون، درمنه، چوبک، گون، کلاه میرحسن، لاله، شقایق، کما، مرزه، شکر تیغال، گل حسرت به همراه درختان و درختچه هایی نظیر بنه، بادام، خینجوک، شیرخشت، زرشک، گردو و سنجد تشکیل شده است.
این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن و دیگر گونه های جانوری ازجمله خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده پر و اسبله است.
پناهگاه حیات وحش انگوران نیز که در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده از سال 1349 به حفاظت درآمده و از سال 1354 نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت 29 هزار و 833 هکتاری است.
597/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.