عصمت عباسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از افراد نیز از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیحی نیست.

وی اضافه کرد: برای کاستن از شدت تشنگی در طول روز توصیه می‌شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی‌ها و میوه‌های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و سایر مرکبات استفاده شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه از نوشیدن زیاد چای به خصوص چای پر رنگ در وعده سحری نیز باید اجتناب  کرد، گفت: چای  ضمن اینکه موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی که بدن در طول روز به آن احتیاج دارد می شود، اسید اگزالیک موجود در چای و همچنین مصرف نمک و مواد پروتئینی زیاد نیز باعث کاهش جذب کلسیم غذا می‌شود.

وی اظهار داشت: مصرف بیش از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که موجب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می شود در فاصله افطار تا سحر ضمن حفظ ایمنی در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید- ۱۹، بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می کند.

عباسی افزود: از طرفی به این مهم باید توجه داشت که مصرف غذاهای چرب و شور همچنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و ایجاد تشنگی شده و بر این مبنا، توصیه می‌شود به جای نمک از سبزی‌های خشک و معطر و محلی برای طعم‌دار کردن غذا استفاده شود.

وی اظهار داشت: پس از افطار نیز داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف کالری می‌شود توصیه شده که در این ارتباط نماز خواندن در اوقات مختلف روز با حرکت هماهنگ تعدادی از مفاصل و ماهیچه ها، باعث ایجاد توازن و تعادل بدن، مصرف کالری، کمک به جریان خون و کمک به سوخت و ساز غذا می شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: · محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده بوده و در این میان دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش می کند که برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود.

وی یادآوری کرد: به علاوه افرادیکه مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری کنند و لذا توصیه می شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده شود که این مقدار کم نیز باید از نمک یددار تصفیه شده باشد.

عباسی افزود:· خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است چرا که منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم بوده، در تنظیم قند خون بسیار مفید اسـت و بر این اساس تـوصیه می شود که در وعده افطار در صورت امکان ۲ تا سه عدد خرما مصرف و از خوردن زیاد سایر شیرینی ها اجتناب شود.

وی خاطرنشان کرد: روزه داران توجه کنند که مواد خیلی شیرین مانند زولبیا، بامیه، حلوا و شله زرد در وعده سحری که موجب افت سریع قند خون در ساعات اولیه روز می شود، استفاده نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.