روزنامه صدای زنجان در گزارشی نوشت: شاید کمبود و افزایش قیمت نجومی برخی از داروهای خارجی برای بسیاری از افرادی که درگیر با بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نیستند، به چشم نیاید اما دل نگرانی تهیه دارو؛ در قامت یک کابوس که در کنار تحمل بیماری، کمبود و گران شدن دارو، جایش را در زندگی بیماران خاص باز کرده و کم نیستند بیمارانی که با سختی نسخه‌شان را به‌دست می‌آورند. بیماران کلیوی، ‌ام. اس، ‌ای.‌بی، دیابت، سرطان و... جز بیماری‌هایی هستند که در دسته بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج قرار می‌گیرند.

در نامه وزیر بهداشت به دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در دهم دی‌ماه امسال چنین عنوان شده بود که محدودیت‌های شدید اعمال شده توسط آمریکا، تهیه و واردات دارو و وسایل پزشکی را برای کشور ما غیر ممکن کرده در حالی که دولت آمریکا مدعی است که تحریم‌های اقتصادی آنان علیه ایران شامل دارو، مواد غذایی و وسایل پزشکی نمی‌شود، اما واشنگتن تقریبا تمام معاملات مالی ایران از طریق سیستم بانکی بین المللی را مسدود کرده و این موضوع مانع ورود دارو و کالای پزشکی به کشور شده است.

برای همین برای پیگیری بیشتر در زمینه مشکلات تهیه داروی بیماران خاص به سراغ چند انجمن حامی این بیماران رفتیم تا بدانیم در یک سال گذشته و در شرایط تحریم تا چه اندازه در مسیر تهیه دارو دچار مشکل شده‌اند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان با بیان اینکه هم اکنون هزار و ۸۵۰ بیمار کلیوی در استان تحت حمایت این انجمن است، اظهار می­‌کند: هم اکنون بیماران کلیوی کمبود زیادی در تامین داروهای مورد نیازشان ندارند ولی هزینه داروهای بیماران افزایش چشم گیری داشته است.

محمدرضا طهماسبی با عنوان اینکه انجمن، حمایت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی از بیماران تحت حمایت دارد، ابراز می‌­کند: خوشبختانه این انجمن حمایت‌های لازم در بخش‌های بستری، بیمارستانی، فوریت دارویی و آزمایشات طبق قرار دادها و نظر مددکاران را از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد را دارد.

لیلا غفاری، مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی در استان با تاکید بر اینکه داروهای بیماران دیابتی در داروخانه­‌های استان عرضه نمی­شود، خاطرنشان می­‌کند: بیماران شکایت از این دارند که داروها به ویژه قلم­‌های نوورپید و لانتوس که به جای انسولین استفاده می­شود در داروخانه­‌ها و حتی داروخانه دکتر بهشتی که با انجمن قرار دارد، یافت نمی‌شود.

این مسئول توضیح می‌­دهد: هم اکنون ۷۰ درصد بیمارن دیابتی استان از اقلامی که خارجی هستند استفاده می‌کنند زیرا تاثیرگذاری زیاد و حمل راحت دارند و با سوزن کوچکتری که نسبت به انسولین داخلی دارد تزریق راحت و بدون درد برای بیمار داشته و همچنین سبب افت قند خون نمی‌شود و برای نگهداری نیاز به یخچال ندارد، بیماران تمایل بیشتری به استفاده از این نوع دارو دارند.

وی ادامه داد: قیمت این قلم­ها افزایش زیادی داشته و بیمه ­ها محدودیتی زیادی در قبال تعهدات خود برای هزینه داروی این بیماران لحاظ کردند به طوری‌که بیمه تعهد پرداخت بخشی از هزینه تنها پنج قلم بیماران دیابتی در ماه دارد و می‌بایست بیمار مابقی را به صورت آزاد تهیه کند.

غفاری به قیمت این قلم­ها اشاره می­ کند و می­ گوید: در حال حاضر قیمت این قلم‌ها به طور میانگین ۴۰ هزار تومان بوده و با توجه به دوز دستور پزشک میزان استفاده بیماران از این قلم­ها متفاوت است.

حسین عمارلو، پزشک فوق تخصص خون استان که همکاری زیادی با انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان دارد، می ­گوید: کمبود داروی بیماران سرطانی در استان نسبی بوده و با توجه به اینکه مشکلی در تامین داروهای داخلی نداریم ولی به دلیل مشکلات ارز و تحریم و همچنین منابع مالی در تامین داروهای خارجی به صورت موردی با کمبودهایی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه داروهای بیماران صعب العلاج با ارز دولتی ۴۲۰۰ وارد می‌شود افزایش قیمت زیادی نداشته است، گفت: داروهای تک نسخه­ ای که شامل بیمه نمی‌شوند، قیمت‌های سرسام آوری داشته ولی بیمارن سرطانی که تحت پوشش انجمن مهرانه هستند داروهای ایرانی را به طور کاملا رایگان دریافت می­ کنند و برای داروهای خارجی نیز کمک هزینه­ هایی از سوی انجمن می‌شود.

پایگاه خبری پیام ملت از قول مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان آورده است: بیش از ۹۰۰ پزشک در این استان فعالیت می‌کنند که ۳۳ درصد آنها برای دریافت پایانه فروشگاهی ( دستگاه کارتخوان ) در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند و ۶۷ درصد باقیمانده تاکنون برای این امر اقدام نکرده‌اند.

پایگاه خبری همدلی زنجان از قول مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نوشت: صادرات محصولات کشاورزی استان در ۹ ماهه نخست سال جاری ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد پیدا کرده است.

عبداله جعفری  با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی استان به ۱۶ کشور صادر می شود، اظهار کرد: در ۹ ماهه گذشته از سالجاری ۲۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و فرآورده خام دامی از این استان به کشورهای مختلف صادر شده است.

به گفته وی، انواع فرآوده های خام دامی شامل جوجه یک روزه، لبنیات شامل ماست، پنیر و خامه، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، سیر، کشمش، سیب زمینی از محصولات صادر شده این استان است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ارزش محصولات زراعی، باغی و دامی صادر شده از استان را ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بیان کرد.

وی، مبداء واردات محصولات کشاورزی استان زنجان را کشورهای روسیه، کویت، مالزی، هلند، دانمارک، آلمان، اتریش، بلژیک، ایتالیا، لهستان، امارات، ارمنستان، عراق،کویت، بحرین، آذربایجان، افغانستان و ترکیه برشمرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.