رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان روز دوشنبه در کنفرانس یک روزه پیشگیری از بیماری های قلبی وعروقی گفت: بر این اساس در این برنامه میزان فعالیت بدنی افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله به تعداد ۳۸۹ هزار و ۹۲۷ نفر (معادل ۸۹.۲ درصد) ارزیابی شد.

دکتر محمود حریری افزود: استعمال دخانیات، موادمخدر و الکل نیز در افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله برای جمعیت هدف ۴۶۰ هزار و ۴۲۹ نفری شهر زنجان (معادل ۱۰۰ درصد) انجام شد.

وی اضافه کرد: ارزیابی تغذیه ای در افراد ۳۰ ساله و بالاتر نیز به تعداد ۵۲۵ هزار و ۲۴۳ نفر از شهروندان معادل ۹۶.۹ درصد انجام شد که این اقدامات در راستای خطرسنجی ۱۰ ساله سکته های قلبی و مغزی و ارزیابی عوامل خطر بوده است.

این مسئول ادامه داد: بیماری‌های قلبی عروقی یکی از مهم ترین بیماری های غیرواگیر و از تهدیدهای اصلی برای سلامت بشریت در قرن حاضر است و در حال حاضر اولین عامل مرگ و میر در جهان و همچنین در کشورمان محسوب می شود.

وی اظهار داشت: سالانه حدود ۱۷.۵ میلیون نفر در اثر بیماریهای قلبی عروقی فوت می کنند که یک سوم کل مرگ های جهان را شامل می شود و از این میزان مرگ  ۷.۴ میلیون نفر به دلیل بیماری کرونری قلب  ۶.۷ میلیون نفر نیز در اثر سکته مغزی رخ می دهد.

حریری افزود: در کشور ما نیز بیماریهای قلبی و عروقی عامل ۴۴ درصد مرگ ها (اولین علت مرگ و میر) هستند که از این میزان ۲۰.۵ درصد مربوط به سکته قلبی و ۱۰.۱ درصد مربوط به سکته مغزی و بقیه مربوط به سایر بیماریهای قلبی و عروقی است.

وی مهمترین عوامل خطر بیماریهای قلبی و عروقی را اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف الکل، رژیم غذایی ناسالم، فشارخون بالا، قند خون بالا و کلسترول خون بالا ذکر کرد.

این مسئول یادآور شد: با ایجاد چند تغییر کوچک و ساده در زندگی، می توان خطر بیماری قلبی و سکته های مغزی را کاهش داد و کیفیت زندگی را نیز بهبود داد و الگوی خوبی برای نسل های آینده به وجود آورد.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.