به گزارش ایرنا ، ایرج اعتبار روز دوشنبه در همایش روز جهانی قلب افزود: افزایش میزان مراجعه بیماران قلبی به مراکز درمانی در سال گذشته و نیمه اول امسال موید این موضوع است.
وی اظهار داشت: در سال گذشته علت 322 مورد از 550 مورد مرگ اتفاق افتاده در این شهرستان بیماری های قلبی و عروقی بوده که 58.7 درصد از مجموع علت مرگ و میر در این منطقه را شامل می شود.
او به تلاش برای آشنا سازی مردم با زندگی سالم از طریق چند تغییر ساده در زندگی برای حفظ سلامت قلب اشاره کرد و گفت: این اقدام ساده می تواند شامل تغذیه سالم ، ترک و یا کاهش مصرف الکل ، ترک مواد دخانی و افزایش تحرکات بدنی با اختصاص بخشی از وقت روزانه به ورزش باشد.
وی همچنین اظهار داشت: با هدف ارتقای سلامتی قلب امسال به سه هزار و 600 نفر در این شهرستان خدمات خطر سنجی سکته های قلبی و مغزی ارائه شده که با توجه به نتیجه آزمایشات وضعیت جسمانی افراد از لحاظ چاقی ، مصرف دخانیات ، الکل ، کلسترول بالا ، قند خون بالا و فشار خون غربالگری شده و وضعیت سلامت آنها پیگیری می شود.
وی با بیان اینکه خدمات مربوط به غربالگری و تست سلامت مردم بصورت رایگان صورت می گیرد، افزود: دانشکده علوم پزشکی خلخال یکی از موفق ترین دانشکده های علوم پزشکی کشور در اجرای طرح غربالگری سلامت است.
اعتبار اظهار کرد: تست خطر سنجی 78 درصد از جمعیت مورد هدف 30 تا 80 ساله این شهرستان انجام و برای همه افراد پس از دسته بندی در چهار گروه و به تناسب میزان بروز خطر در 10 سال آینده کارت سلامت صادر شد.
وی با بیان اینکه روز جهانی قلب فرصت مناسبی برای آشنایی با بیماری های قلبی و روش های پیشگیری و مراقبتی از ابتلا به این بیماری است، گفت: مراقبان سلامت دانشکده علوم پزشکی در روستاها شامل بهورزان و سایر عوامل بهداشت در حوزه آموزش مردم و مراقبت های بهداشت و سلامت فعالیت دارند.
او یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را استعمال مواد دخانی از جمله سیگار ، قلیان و مصرف غذاهای چرب ، شیرین ، شور همراه با کم تحرکی ذکر کرد و افزود: ورزش و تحرک فیزیکی بالا در سلامت قلب تاثیرگذار است.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.