حسن آهنگر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت مشاهده بروز علایم توصیه می شود در اسرع وقت با اورژانس تماس گرفته شود و بیمار در کوتاه ترین زمان ممکن به مرکز درمانی منتقل شود و در صورت تاخیر در این امر تبعات ناخوشایندی بدنبال دارد.
وی اظهار کرد: عموم مردم با عبارت مرگ ناگهانی قبلی و یا حمله قلبی آشنایی دارند که مرگ فردی را موجب شده و این در حالی است بروز این مساله با توجه به سن افراد متفاوت است.
اهنگر افزود: در برخی مواقع سکته قلبی در سنین زیر 35 سال نیز مشاهده می شود که این مهم می تواند علت هایی نظیر بیماری های مادرزادی ، التهاب قلب، بیماری های عروق کرونر داشته باشد.
این فوق تخصص قلب و عروق مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: حمله قلبی در سالمندان نیز با توجه به گرفتگی رگهای قلبی عروق کرونر و درد قفسه سینه بروز می کند.
وی یادآورشد: هر احساس فشار آزار دهنده، سنگینی یا درد در وسط قفسه سینه که معمولا به طور ناگهانی شروع می شود و بیش از چند دقیقه ادامه می یابد، مهمترین علامت بالینی در سکته قلبی است.
آهنگر افزود: شیوع بیماری های عروق کرونر قلبی در مردان بیش از زنان است و در این میان عوامل مانند سابقه خانوادگی در ظهور و بروز آن دخالت دارد.
وی بیان کرد: این در حالی است که زنان در مقایسه با مردان به نشانه های سکته های قلبی چندان حساس نیستند و این مهم در برخی مواقع به مراجعه دیر هنگام آنها به متخصص و یا مراکز درمانی منتج می شود.
این فوق تخصص قلب و عروق مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که حمله قلبی صرفا با درد قفسه سینه شروع نمی شود و می تواند علائمی دیگری مانند تنگی نفس، افت فشار بدون دلیل، سرگیجه ، کاهش سطح هوشیاری ، ضعف و خستگی و حتی آروغ زدن بدون مشکل گوارشی رخ دهد و نباید به آن بی توجه بود.
وی اظهار کرد: خوشبختانه با اجرای طرح تحول نظام سلامت و انجام آنژیوگرافی ها به میزان قابل توجهی به برطرف کردن مشکلات رگهای قلبی مبتلایان منجر شده و حتی می توان گفت، به بهبودی نسبی آنها نیز منتهی شده است.
آهنگر خاطر نشان کرد: فشار خون و کلسترول خون بالا، قند خون بالا، استعمال دخانیات، چاقی، کم تحرکی، تعذیه نامناسب از عوامل خطر قابل کنترل و سابقه خانوادگی ، جنسیت و سن از عوامل خطر بروز بیماری های قلبی بویژه سکته های قلبی است.
این متخصص تاکید کرد: موضوع اهمیت دار این است که سن ابتلا به بیماری های قلبی روبه کاهش است و تا سال 2020شایعترین علت مرگ در دنیا بیماری ایسکمی قلب خواهد بود.
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سکته قلبی در ایران افزایش دارد و 30 درصد افراد دچار سکته قلبی کمتر از 55 سال هستند.
8068/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.