فوق‌تخصص نوزادان گفت: تغذیه با شیر مادر کلید طلایی سلامت مادر و نوزاد است.

 

ناهید جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، در رابطه با تغذیه نوزادان با شیر مادر، اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر دارای مزایای فراوانی برای نوزاد و مادر است. روز‌های اول بعد از زایمان، شیر ترشح می‌شود اگر مادران پس از تولد شیردهی را آغاز کنند، کمتر دچار احتقان سینه می‌شوند.

 

وی در رابطه با فواید شیردهی برای مادر، تصریح کرد: مادرانی که پس از زایمان به نوزادان خود شیر می‌دهند، ریسک سرطان تخمدان و پستان را که از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها است کاهش می‌دهد، به کاهش سریع وزن پس از زایمان کمک می‌کند.

 

فوق‌تخصص نوزادان افزود: شیردهی ارتباط خوبی را از لحاظ روحی و روانی بین مادر و نوزاد برقرار می‌کند. شیر مادر همیشه در دسترس است و نیازی به تهیه کردن ندارد و بهترین شیر برای نوزادان است، زیرا در زمان‌های بحرانی کمبود شیر خشک وجود دارد.

 

جعفری با اشاره به فواید شیر مادر برای نوزادان، اظهارکرد: در دین اسلام به فواید شیر مادر برای نوزادان اشاره شده است که به گفته پیامبر (ص)، "هیچ شیری برای نوزاد بهتر از شیر مادر نیست"، در گذشته تغذیه انحصاری با شیر مادر بیش‌تر از حال بوده است و مادران کمتر به شیر خشک روی آورده و به عنوان غذای کمکی به دلیل در دسترس بودن استفاده می‌کنند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر برای نوزادان، ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی (عفونت‌های نوزادی)، مرگ و میر نوزادان و در آینده ریسک چاقی و ابتلا به فشارخون و سندروم متابولیک را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که نوزادان رشد نرمال‌تری داشته‌ باشند.

 

فوق‌تخصص نوزادان خاطرنشان کرد: مواد داخل شیر مادر حاوی سلول‌های زنده‌ای است که فقط در شیر مادر یافت می‌شود که وظیفه آن‌ها مبارزه با عفونت است که در هیچ نوع شیر خشکی یافت نمی‌شود. شیر مادر با ترکیب کاملی از پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها‌، کربوهیدرات ‌و بهترین غذا برای کودک است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.