به گزارش خبرنگار ایرنا محمد اسماعیل مطلق روز چهارشنبه در نشست فنی روسای شبکه بهداشت و درمان لرستان در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی افزود: سال گذشته حدود یک میلیون و 730 هزار بارداری در کشور رخ داد که یک میلیون و 550 هزار مورد منجر به فرزند آوری شده و مابقی بارداری ها به سقط منجر شده است.
وی با بیان اینکه مسطان باروری در روستاها و حاشیه شهر استان لرستان بیشتر است گفت: در صورتیکه فقط روستاها و نقاط حاشیه شهر رشد جمعیت داشته باشد،ژن نخبگی کشور در سال های آتی دچار افت خواهد داشت.
مدیر کل دفترجمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت:در حال حاضر امکان افزایش نرخ باروری با پذیرش مهاجر در سطح کشور فراهم نیست و از طرفی نخبگان نیز به کشورهای توسعه یافته مهاجرت می کنند.
وی افزود : دربند 2 فرمایشات رهبری بر رفع موانع ازدواج تسهیل و ترغیب ازدواج، افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمند سازی در تامین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد است.
مطلق بیان کرد: با حضور نخبگان، اهل علم ، فرهیختگان و روحانیت باید تربیت نسل صالح و کارآمد را تقویت کنند.
وی اظهار کرد: اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران نیز از دیگر موارد ابلاغی است که پس از برنامه تحول در دولت تدبیر و امید بسیار مورد توجه است.
مطلق ادامه داد : بحث ناباروری در استان لرستان باید حل شود و در حال حاضر معاونت بهداشت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی آمادگی فراهم نمودن شرایط لازم در این راستا را دارد که راه اندازی مرکز ناباروری در لرستان باید انجام شود.
مدیرکل دفترجمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت:در راستای ارتقا امید به زندگی ،تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی،اعتیاد، سوانح، آلودگی های زیست محیطی و بیماری ها نیز پنجمین بند مورد تاکید مقام معظم رهبری در این راستا است.
مطلق افزود : افزایش میانگین سن ازدواج ، کاهش تعداد ازدواج ، افزایش فاصله بین ازدواج و تولد فرزند نخست ، روند افزایش طلاق، تزلزل بنیان خانواده و طلاق عاطفی،تمایل به تک فرزندی و آسیب های اجتماعی، سقط، اعتیاد چالش های کاهش نرخ باروری است.
وی بیان کرد : سقط به دلایل مختلفی رخ می دهد که با بررسی های اخیر افسردگی بیش از بقیه موارد بر این اتفاق تاثیر گذار شناخته شده است.
مطلق اضافه کرد : بسته های خدمتی نوزاد سالم و نوزاد بیمار در سطح کشور در حال اجرا است و مراقبت از نوزاد در منزل نیز باید فرهنگ سازی شود و تجویزهای افراد بزرگسال نباید بر رشد طبیعی نوزاد تاثیر گذار باشد.
وی با اشاره به اینکه مرگ و میر نوزادان لرستان از آمار کشوری بالاتر است، تاکید کرد: کاهش آمار مرگ و میر نوزاد از 9.5 هزار در سطح کشور باید به هفت در هزاربرسد و در 13 سال آینده نباید مرگ قابل اجتناب نوزادی در کشور رخ دهد.
مطلق گفت :در راستای کاهش مرگ و میر کودکان 6 برنامه تدوین شده است و رشد تکاملی همه جانبه از برنامه های اولویت دار است.
وی افزود : مرگ کودکان زیر یک سال به 13.8 در هزار و زیر پنج سال به 15در هزار رسیده است که جلوتر از برنامه بهداشت جهانی و یونسیف می باشد.
به گفته وی این آمار در برنامه ششم به 10 در هزار تولد زنده خواهد رسید و لرستان در این راستا جلوتر از برنامه کشوری است.
مطلق ادامه داد : سال گذشته چهار میلیون و 100 هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و اول دبیر ستان معاینه شده است.
وی افزود : وضعیت تغذیه ای دانش آموزان ،اعتیاد، خشونت بررسی شده و برنامه کاسپین در حال اجرا می باشد.
وی با بیان اینکه در لرستان حدود هفت در صد هزار تولد زنده رخ می دهد،گفت : برنامه ششم توسعه این آمار به 15 در صد هزار تولد زنده خواهد رسید.
وی بر لزوم برگزاری کلاس های آموزشی زایمان طبیعی برای مادران باردار و تلاش جهت کاهش آمار سزارین تاکید کرد .
وی گفت : متاسفانه دومین عامل مرگ در جوانان پس از سوانح رانندگی خودکشی است و با استقرار نظام مراقبت باید از این امر پیشگیری کرد.
مطلق اظهار کرد: میانگین سن ازدواج چهار تا 6 سال افزایش یافته است و در برخی شهرها حتی به 10 سال نیز رسیده است در حالیکه 13 میلیون زوج در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد.
7274
خبرنگار :مریم نریمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.