به گزارش ایرنا، متخصصان امر بر این مساله همواره تاکید دارند که با آغاز فصل پاییز و شیوع بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا به خصوص میان کودکان، کهنسالان و افرادیکه سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، این افراد باید تاپایان شهریور و اوایل مهر برای ارتقای سیستم ایمنی بدن خود در برابر این بیماری ها، واکسن آنفلوانزا تزریق کنند و این در حالی است که گزارش های دریافتی خبرنگار ایرنا بیانگر آن است که با توجه به در پیش بودن روزهای پایانی شهریور هنوز این نوع واکسن در داروخانه های استان توزیع نشده و این نگرانی هایی را ایجاد کرده است.
پیش از این نیز عضو کمیته کشوری کنترل آنفلوانزای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبرنگار ایرنا گفته بود، امسال 2 میلیون دز واکسن آنفلوانزا در کشور نیاز داریم که اکنون 400 هزار دز آن وارد و توزیع شده است.
مسعود مردانی با اشاره به افزایش 20 درصدی قیمت واکسن آنفلوانزا، اظهار کرده بود: واکسن چهار ظرفیتی آنفلوانزا 20درصد افزایش قیمت داشته و این واکسن حدود 410 هزار ریال واکسن سه ظرفیتی نیز با 20درصد رشد قیمت حدود 300هزار ریال عرضه می شود.
رحیم 72 ساله که به بیماری قلبی مبتلاست، در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: همه ساله و به توصیه پزشک معالجم برای پشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، واکسن تزریق می کنم که با مراجعه به داروخانه، متصدیان نسبت به عدم عرضه آن تاکید داشتند.
وی اظهار داشت: متصدیان داروخانه ها به این موضوع اشاره کردند که طی هفته های آینده این نوع واکسن در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت که امیدوارم این موضوع محقق شود.
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه تا کنون واکسن آنفلوانزا در داروخانه های زنجان توزیع نشده است، گفت: به زودی این واکسن توسط شرکت های دارویی وارد چرخه عرضه خواهد شد.
دکتر محمد جواد میانداری افزود: طبق سال های گذشته و برای مدیریت بهتر طی امسال نیز واکسن آنفلوانزا با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در اختیار داروخانه ها قرار خواهد گرفت.
وی یادآوری کرد: با توجه به شرایط خاص کشور و اعمال تحریم ها توزیع این نوع واکسن نیز محدود خواهد بود و نظارت بهتر و جدی تری در این بخش اعمال خواهد شد.
میانداری افزود: تا کنون گزارشی در مورد عرضه واکسن آنفلوانزای تاریخ مصرف گذشته در داروخانه های استان دریافت نشده است.
وی بیان کرد: تلاش می شود با پیگیری ها نیاز بیماران هدف به این نوع واکسن تامین شود و مشکلی در این ارتباط وجود نداشته باشد.

** توزیع نامناسب واکسن آنفلوانزا مشکل آفرین است
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان گفت: این استان در منطقه سردسیر واقع شده و در این میان بیماری آنفلوانزا از ماه آبان در این استان شیوع پیدا می کند که تزریق واکسن این بیماری از سوی گروههای هدف ضرروی است.
دکتر مهدی بیگدلی افزود: تا کنون این نوع واکسن در داروخانه های استان توزیع نشده در حالی که طبق روال باید تا نیمه شهریور این کار انجام می شد.
این مسئول تاکید کرد:طبق رایزنی انجام شده 2 شرکت خارجی اروپایی و یک شرکت روسی این نوع واکسن ها را در کشورمان توزیع می کنند و اعلام شده حداکثر تا پایان شهریور جاری نسبت به توزیع واکسن آنفلوانزا با تاریخ تولید 2018-2019 اقدام می کنند.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان گفت: با توجه به برنامه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع این نوع واکسن در تمامی داروخانه های کشور بسیار محدود خواهد بود.
وی اظهار داشت: سهمیه بندی هدفمند و عادلانه می تواند مدیریت بهتری را در توزیع این نوع واکسن در داروخانه ها ایجاد و مشکلات به مراتب کمتری را در این حوزه ایجاد کند.
به گفته بیگدلی، هم اکنون 130 داروخانه دولتی و خصوصی و 200 دارو ساز در استان زنجان فعال هستند.
وی اظهار داشت: بهترین زمان برای تزریق این نوع واکسن اواخر شهریور و حداکثر آذر ماه است.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: با توجه به گزارش های واصله داروخانه های این استان واکسن آنفلوانزای تاریخ مصرف گذشته ای را عرضه نکرده اند.
وی اظهار داشت: گروههای پرخطر شامل افراد بالای 65 سال، کودکان، زنان باردار، مبتلایان به بیماریهای قلبی، بیماریهای مزمن ریوی، آسم، افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا مبادرت کنند.
بیگدلی افزود: دیگر گروه های سنی بین 6 تا 50 سال که به هیچ نوع بیماری مبتلا نیستند، نیز می توانند با هدف ارتقای ایمنی بدن از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند اما این نیز نباید شکل افراطی به خود بگیرد.

** واکسن آنفلوانزا در حد محدود توزیع می شود
یک داروساز نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: قول مساعد داده شده که در مرحله اول بصورت محدود این نوع واکسن در بین داروخانه های استان توزیع شود.
دکتر خلیل الله خالصی افزود: این در حالی است که توزیع این نوع واکسن در مقایسه با سال گذشته دیرتر از موعد همیشگی (اواسط شهریور) انجام می شود.
وی بیان کرد: بطور قطع گروه های هدف باید پیش از زمان یاد شده نسبت به تزریق این نوع واکسن اقدام کنند که پس از گذشت آن کارآیی چندانی نخواهد داشت.
این داروساز خاطرنشان کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا سیستم ایمنی بدن را در طی 6 ماه فصل سرما 25 درصد تقویت می کند و انجام این کار در بازه زمانی یاد شده اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: بر این اساس باید تا 10 مهر نسبت به توزیع مستمر آن منتظر ماند که در صورت تحقق این نیاز بیماران و گروههای هدف برطرف خواهد شد.
به گزارش ایرنا، آنفلوآنزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آب ریزش بینی، گلودرد و سرفه تظاهر می کند. در این بیماری سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می یابد ولی سایر نشانه های بیماری بعد از دو تا هفت روز خود به خود بهبود می یابد.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.