به گزارش ایرنا در راستای اجرای این طرح ملی به خانوداه هایی که کودکانشان در مهد و یا پیش دبستانی با مامور سنجش همکاری نکرده و یا مشکوک تشخیص داده شوند معرفی نامه ای داده می شود تا به مرکز بینایی سنجی تعیین شده در سطح شهر مراجعه کنند.
به گفته برخی خانواده ها در حالی که تعرفه قید شده بر روی معرفی نامه های بهزیستی بابت سنجش بینایی کودکان با دستگاه 30 هزار ریال قید شده اما در مراکز سنجش در درمانگاه 70 هزار ریال از خانواده ها دریافت می شود.
رئیس اداره بهزیستی دزفول روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:جامعه هدف طرح تنبلی چشم در دزفول امسال حدود 30 هزار نفر می باشند که تاکنون این طرح برای حدود 15 هزار نفر اجرا شده و هنوز هم در روستاهای صعب العبور و کوهستانی ادامه دارد.
فریدون عبدی با بیان اینکه طرح تنبلی چشم در مهدکودک های دزفول امسال از طرح چارت E انجام شده است گفت:بعلت اینکه استفاده از دستگاه در این طرح هزینه بر بود امسال از چارت برای بینایی سنجی استفاده شد اما چون برخی خانواده ها نسبت به این امر اعتراض داشتند اجرای این طرح در حال حاضر در برخی روستاهای صعب العبور با دستگاه مجهز انجام می شود.
وی در خصوص ابهام در تعرفه این طرح نیز گفت:کودکان در سطح یک این طرح معاینه می شوند و در صورت موارد مشکوک به بینایی سنجی ارجاع داده می شوند که در سطح یک مبلغ 30 هزار ریال و در سطح 2 مبلغ 70 هزار ریال بابت سنجش با دستگاه دریافت می شود .
وی افزود:گرفتن وجه 70 هزار ریالی در مراکز بینایی سنجی برای کودکان سطح 2 قانونی و مجاز است .
این در حالی است که در حال حاضر جهت معاینه در مراکز مهدکودک و پیش دبستانی مبلغ 15 هزار ریال دریافت شده و در صورت مورد مشکوک و یا عدم همکاری کودک با فرد معاینه کننده در حالی که در معرفی نامه تعرفه 30 هزار ریال نوشته شده از خانواده ها مبلغ 70 هزار ریال دریافت می شود .
54 مهدکودک در مناطق شهری و روستایی دزفول از مجوز بهزیستی بهره مند هستند به همین تعداد نیز از آموزش و پرورش مجوز دارند.
طرح پیشگیری از تبنلی چشم علاوه بر مهدکودک های مجوزدار در دزفول در 2 پایگاه بینایی سنجی در این شهرستان در حال اجراست.
سال گذشته 24 هزار و 68 کودک در دزفول زیر پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند و یک هزار و 703 کودک مشکوک به تنبلی چشم شناسایی شد.
طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از سال 74 بصورت پایلوت در برخی استان های کشور و از سال 76 بصورت سراسری اجرا شد.
این طرح در سه سطح انجام می شود که در سطح نخست ،فرد معاینه کننده به غربالگری کودکان می پردازد و اگر مشکل بینایی در آنها تشخیص داده شد به بینایی سنج معرفی می شوند .
در صورت تشخیص نیاز به درمان تخصصی در سطح سه کودکان به چشم پزشک ارجاع داده می شوند .
نزدیک بینی،دوربینی،پائین افتادگی پلک،لوچی یا انحراف چشم و اختلال مادرزادی از شایع ترین عوامل ایجاد کننده تنبلی چشم محسوب می شوند که تنها راه درمان ، تشخیص و شناسایی عوامل ایجاد کننده است.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.