محمدصادق کریمی کیا پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، فضای مجازی را یک 'شمشیر دو لبه' توصیف کرد و افزود: فضای مجازی هم می تواند بستر آسیب های اجتماعی را ایجاد کند و هم می تواند به کاهش برخی آسیب های اجتماعی کمک کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 50 درصد فضای رسانه ای را فضای مجازی تشکیل می دهد، اظهار کرد: فضای مجازی ابزار تکنولوژی و رسانه ای نو و جدیدی است و از آن جهت باعث دغدغه ما شده این ابزار رفتار و مناسبت های اجتماعی را تغییر داده است.
کریمی کیا اضافه کرد: ردپای فضای مجازی در درگیری افراد در تعاملات خارج از چارچوب تعیین شده جامعه مشاهده شده است به طور مثال ردپای آن در حوزه طلاق، خودکشی، درون گرایی بیش از حد افراد و آسیب های ناشی از استفاده بی رویه در کودکان و نوجوانان وجود دارد؛ همچنین در حوزه های اقتصادی از جمله کلاهبرداری نیز فضای مجازی نقش ایفا می کند.
وی با اشاره به روند روبه رشد استفاده کاربران از فضای مجازی به ویژه کاربرد گوشی های هوشمند اظهار کرد: ضریب نفود اینترنت گوشی های همراه در کشور 62 درصد است، در حالی که میانگین جهانی آن 47 درصد است که نشان می دهد در این زمینه از کشورهای در حال توسعه نیز پیشی گرفته ایم.
کریمی کیا تصریح کرد: در خوزستان این پدیده به دلیل شرایط اقلیمی در برخی از فصول سال و کمبود امکانات اوقات فراغت تشدید شده است و خوزستان از جمله استان هایی است که حضور کابران آن در فضای به سرعت در حال گسترش است.
وی گفت: ورود جوانان و نوجوانان خوزستانی به فضای مجازی نیز روبه رشد است و هم اکنون اثرات فضای مجازی و بازی ها در رفتارهای خشونت آمیز کودکان نمایان شده، این در حالیست که خانواده ها از آگاهی لازم در این زمینه و سواد رسانه ای بی بهره هستند که این مساله نیز از دغدغه های ما در حوزه اجتماعی است.
کریمی کیا افزود: بیش از 500 هزار نفر از جمعیت خوزستان معادل 12 درصد، بیسواد مطلق هستند که 230 هزار نفر از آنها در رده سنی 10 تا 49 سال قرار دارند و این مساله حساسیت موضوع و نیاز جامعه به ارتقای آگاهی در این حوزه را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: فضای مجازی اگر چه از لحاظ نام 'مجازی' است اما تبعات کاملا واقعی دارد و مدیران تا کنون این مساله را جدی نمی دانستند بنابراین می خواهیم به تصمیم سازان و تصمیم گیران این مساله را بقبولانیم.

*تولیدات بومی برای آسیب های بومی
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان همچنین گفت: رویکرد وزارت کشور و شورای اجتماعی کشور در سال 96 ، حمایت از تولید محتوای سمعی و بصری برای مدیریت، مداخله، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است در همین راستا شورای اجتماعی استان نخستین نشست خود را با فعالان فضای مجازی دیروز برگزار کرده است.
وی افزود: شورای اجتماعی استان در چهار حوزه شامل گردشگری و معرفی جاذبه های خوزستان، حقوق شهروندی و نهادینه کردن آن و اصلاح برخی رفتارها همچون خدمات رسانی ادارات به شهروندان، آسیب های اجتماعی همانند طلاق، رفتارهای خشونت آمیز و متکدیان و شاخص های اجتماعی و فرهنگی همچون بیسوادی و بازماندگان از تحصیل ورود کرده و از تولیدات فعالان فضای مجازی استان استفاده خواهد کرد.
وی اضافه کرد: در این برنامه سعی می کنیم از ظرفیت خوزستان و تولیدات بومی استفاده کنیم و به تولیدکنندگان محتوای فرهنگی طرح خود را ارائه کرده و پیشنهاد داده ایم بر اساس شاخص هایی که در حوزه اجتماعی تعریف می کنیم با ما همکاری کرده و تولیدات خود را اعم از تیزر، فیلم کوتاه، تئاتر و ... تهیه و ارائه کنند.
بر اساس گزارش وزارت کشور به رهبری در زمینه آسیب های اجتماعی، شورای اجتماعی کشور از اوایل پارسال کاهش پنج آسیب های اجتماعی را به عنوان اولویت های خود اعلام کرده که شامل مواد مخدر و اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق ، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و مناطق بحرانی و حاد است. این شورا اسفند پارسال نیز بعد از ارائه گزارش آسیب های اجتماعی خوزستان مصوباتی به ویژه در زمینه ساماندهی مناطق کم برخوردار داشته است.

/6002/7151
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.