مصطفی هنرمندیان دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار‌کرد: سطح زیر کشت باغ های زیتون بارور در شهرستان ایذه 100 هکتار است.
وی گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 150 تن زیتون از باغ های بارور شهرستان ایذه برداشت شود.
هنرمندیان افزود: برداشت ارقام کنسروی محصول زیتون در شهرستان ایذه از اوایل شهریور و برداشت ارقام روغنی محصول زیتون از مهر تا اواسط آذر برای تهیه روغن زیتون صورت می گیرد.
مدیرجهاد کشاورزی ایذه گفت: با توجه به شرایط آب و‌ هوایی شهرستان و مدیریت باغات، پیش بینی می شود میزان برداشت محصول زیتون نسبت به سال های گذشته در ایذه 8 درصد افزایش پیدا کند.
وی ارقام زیتون کشت شده در باغ های ایذه را از نوع دزفولی، باغملکی، شنگه، ماری، روغنی و کنسروی اعلام کرد و افزود: نوع کنسروی آن در شهرستان و نوع روغنی نیز به کارخانه های روغن کشی استان های همجوار انتقال می یابد.
هنرمندیان اظهارکرد: توسعه و کاشت نهال زیتون چند سالی است که در شهرستان ایذه آغاز و با استقبال کشاورزان روبه رو شده و این محصول کاربردهای مختلف خوراکی، صنعتی و پزشکی دارد.
وی خاطرنشان کرد: روغن زیتون به دلیل داشتن مقادیر کافی و مناسب از اسیدهای چرب غیر اشباع اولئیک و لینولئیک بهترین منبع تامین انرژی برای افرادی که از ناراحتی های قلبی و عروقی رنج می برند به شمار می رود و از بافت های دستگاه گوارش محافظت می کند.
وی یادآورشد: روغن زیتون در مقایسه با سایر چربی ها راحتتر هضم می شود و می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود؛ همچنین به دلیل مقادیر بالای ترکیبات فنلی و رنگیزه های گیاهی از ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری می کند.
در شهرستان ایذه کشاورزان و باغداران چندسالیست که به کشت زیتون رو ‌آورده اند که سازگاری بالایی با آب و‌ هوای این منطقه داشته است.
7161 /6037
خبرنگار: مهسا نوروزی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.