منوچهر ذوالفقاری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: بر اساس آمارها، 35 درصد از مواد غذایی در کشور تباه می شود و از بین می رود و این موضوع به علت توجه نکردن به صنایع تبدیلی است، هر مزرعه باید صنایع تبدیلی داشته باشد، باید در این زمینه سرمایه گذاری شود تا بخش صنایع تبدیلی گسترش یابد و دولت نیز در این راه باید حمایت کننده باشد.
وی افزود: واقعیت این است که در گام اول باید ساختار کشاورزی ایران اصلاح شود، ساختار کشاورزی ایران قدیمی است و با نگاه قدیمی اداره می شود، کشاورزی در حال فروپاشی است و بحران های کمبود آب و تغییر اقلیم بسیار جدی است.
وی بیان داشت: برنامه ریزی های انجام شده توسط دولت برای تغییر الگوی کشت بسیار خوب است، اما حلقه مفقوده این موضوع، نظارت است، دولت باید نظارت بر اجرا نیز داشته باشد تا این برنامه ریزی های انجام شده به سر منزل مقصود برسد
کشاورز نمونه استان سمنان با تاکید بر افزایش کشت گلخانه ای در استان ادامه داد: من از اولین افرادی بودم که کشت گلخانه ای را در سمنان آغاز کرده ام، این نوع کشت مزیت های فراوانی دارد که بارزترین آن افزایش چندبرابری تولید و کاهش مصرف آب است.
کشاورز نمونه استان سمنان گفت: اجرای سامانه آبیاری نیاز به آموزش دارد، در گام اول باید نحوه استفاده صحیح از این روش به کشاورزان آموزش داده شود تا آن ها بتوانند آب را بهینه مصرف کنند و محصولات آن ها نیز از نظر کمی و کیفی مناسب باشد.
ذوالفقاری افزود: دومین نکته اساسی در این راه، بومی‌سازی این سامانه است، باید با توجه به شرایط آب و هوایی و متناسب با هر اقلیم این سامانه اجرا شود و دولت نیز بر اجرای آن باید نظارت کافی و جدی داشته باشد.
کشاورز نمونه استان سمنان، با انتقاد از اقدام‌های گذشته در حفر چاه‌های غیرمجاز و بهره‌برداری بیش از حد، مشکل اصلی کشاورزی را دانش کم در کنار استفاده نادرست از آب عنوان کرد.
هزار بهره‌بردار در بخش های مختلف کشاورزی استان سمنان فعالند و تولید انواع محصولات کشاورزی این استان در سال زراعی 94- 95 حدود 10 درصد و تولید محصولات راهبردی 33 درصد افزایش یافت و 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در استان سمنان وجود دارد.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.