به گزارش خبرنگار ایرنا این بارندگی‌ها موثرترین بارش پس از بارش‌های سنگین ۲۵آذر ماه که سبب آبگرفتگی بخش‌هایی از شهرهای کارون ، اهواز ، خرمشهر و آبادان شد گزارش شده است و تا حدود زیادی نیاز آبی بیش از ۸۰۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان را تامین و آنان را از آبیاری دستی بی‌نیاز کرد.
در این میان خوشحالی و سرور کشاورزان دیم کارخوزستان که در سال زراعی جاری ۱۶۲هزار هکتار را زیرکشت برده‌اند بیشتر بود.
براساس اعلام سازمان کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری به لطف الهی هیچ کدام از محصولات کشاورزی خوزستان به علت دریافت مناسب نزولات جوی ، با تنش آبی رو به رو نبوده‌اند و نیاز به آبیاری محصولات کشاورزی به‌خصوص گندم ، کلزا و چغندرقند احساس نشد.    
بارش‌های ۲ روز اخیر که در مناطق سردسیر و مرتفع شمال شرق خوزستان به صورت برف و در مناطق کم ارتفاع و پست به صورت باران نمایان شد ، تلطیف هوا و زدودن غبار و آلاینده‌های جوی بسیاری از شهرهای خوزستان به خصوص کلانشهر اهواز را نیز به دنبال داشت.
مردم نیز از بارش‌هایی که آسمانی پاک و آبی را به آنان هدیه داد به وجد آمدند و دل به طبیعت سرسبز اطراف شهرها سپردند تا بتوانند از این هوای مطبوع و دل انگیز استفاده کنند.    
در ۲ روز اخیر میزان بارندگی در حسینیه اندیمشک ۲۲.۷ ، صفی آباد دزفول  ۶.۳  ، ایذه  ۱۴.۹ شوشتر۱۲.۴  بستان ۱۱ ، شوش  ۱۰.۴  گتوند ۱۰.۳ ، لالی ۶.۸ ، بهبهان ۴.۹ هندیجان چهار ، امیدیه  ۳.۵  ، اهواز ۳.۲  بندرماهشهر۲.۳  ، رامهرمز .پنج  ، مسجدسلیمان ۱.۳ ، آغاجاری ۱.۱ و شادگان ۰.۶ میلیمتر بوده است.
بر اساس گزارش هواشناسی خوزستان میانگین میزان بارندگی‌ها در خوزستان در سال آبی جاری ۱۲.۵درصد بیشتر از سال آبی گذشته و حدود۲۵ درصد بیشتر از میانگین درازمدت بوده است.
این در حالی است که از فردا جمعه چهارم بهمن با ورود یک سامانه جدید بارشی موج جدید بارندگی‌ها در مناطق مختلف خوزستان دوباره از سر گرفته خواهد شد.
مدیریت بحران استان خوزستان نیز در اطلاعیه‌ای با بیان اینکه سامانه بارشی پیش رو تا اواخر روز  شنبه پنجم بهمن ماه جاری در استان حاکم خواهد شد از عموم شهروندان خواست در روزهای پیش رو از سفرهای غیرضروری به خصوص به مناطق برف‌گیرخوزستان خودداری کنند.
در این مدت نیز آبهای شمال غرب خلیج فارس و مناطق ساحلی مواج و توفانی است و از دریانوردان  و صیادان خوزستانی خواسته شده سفرهای دریایی خود را تا بهبود شرایط جوی به تعویق بیندازند و شهروندان و عشایر از حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها فاصله بگیرند.  
با توجه به کاهش دما تا ۶ درجه احتمال یخ‌زدگی سطح جاده‌های کوهستانی شمال شرق به خصوص جاده اندیکا به بازفت نیز وجود دارد.
رییس پلیس راه خوزستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت:با وجود بارش‌های سنگین برف در مناطق مرتفع و کوهستانی شمال شرق خوزستان ، همه راه‌های خوزستان باز هستند ولی رانندگان باید برای تردد در جاده‌های برفگیر از زنجیر چرخ استفاده کنند.
سرهنگ رضا دولتشاهی همچنین به رانندگانی که قصد تردد از جاده‌های مه آلود شمال شرق استان را دارند خواست با احتیاط و در پیش گرفتن سرعت مطمئنه و اجتناب از عجله ، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و با توجه به مه آلودگی هوا از چراغ‌های مه شکن استفاده کنند.
از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی به خصوص شهرداری و آب و فاضلاب اهواز با بالا بردن سطح آمادگی خود ، در حال تجهیز امکانات خود برای پیشگیری از آبگرفتگی شدند.
برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد سامانه فاضلاب اهواز توانایی هدایت و دفع بارش بیش از ۱۰میلیمتر را ندارد و در شرایطی که این کلانشهر فاقد سامانه جمع آوری آب‌های سطحی است بارندگی‌های سیل آسا همچون بارندگی ۱۰۰میلیمتری ۲۵آذر ماه ۱۳۹۸ ، این کلانشهر با بحران آبگرفتگی و پس زدن فاضلاب رو به رو می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.