به گزارش ایرنا ایرج نظری شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای سلامت که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: تلاش های زیادی در بحران سیل صورت گرفت و از ایجاد تلفات جانی و یا بیماری ها در بین سیل زدگان جلوگیری شد.
وی افزود: همانگونه که در زمان بحران از آمادگی لازم برخوردار بودیم باید در برهه بعد از آن که مردم باید به محل زندگی خود بازگردند هم این آمادگی را داشته باشیم.
دبیر شورای سلامت استان با تاکید بر اینکه همزمان با آغاز پیک احتمال شیوع بیماری وبا در خوزستان باید مراقبت های ادامه داشته باشد، گفت: آهک پاشی در مناطق روستایی و جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب می تواند تاثیر زیادی در کاهش تهدیدات دراین زمینه داشته باشد.
وی با بیان اینکه وجود فاضلاب و آب ماندها در روستاها یکی از مشکلاتی است که باید هرچه زودتر با همکاری دستگاه های مربوطه نسبت به رفع آنها اقدام شود، گفت: شرکت های آبفا و آبفار باید توجه داشته باشند که تبدیل فاضلاب به گرد فاضلاب در حالت خشکی برای شهروندان بسیار خطرناک است و باید مراقبت های لازم را داشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین به برخی آهک پاشی ها توسط دهیاری ها اشاره کرد و گفت: آهک پاشی خشک تاثیری برای مقابله با بیماری ها را ندارد بلکه باید شیره آهک پاشیده شود تا تاثیرگذار باشد.
به گفته دبیر شورای سلامت استان خوزستان تا کنون یک مورد ابتلا به هاری در بین مناطق سیل زده استان خوزستان گزارش شده است.

*ناگ انسانی در حمیدیه رو به افزایش
نظری با بیان به اینکه یکی از نگرانی های استان در زمینه بیماری ناگ در حمیدیه است، گفت: این بیماری رو به افزایش است و با توجه به اینکه ناگ پیش درآمد وبا است باید با تمام توان از شیوع آن پیشگیری کرد.
وی تصریح کرد: نباید توجهات به غرب کارون باعث کم کاری در شرق کارون شود بنابر این دقت در کلرزنی آب و کلر مانده در آب شرب باید با دقت بررسی و انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر اینکه شرایط اسکان سیل زدگان باید تغییر کند، گفت: برای مقابله با حشرات نیز توصیه می شود که هماهنگی های لازم در زمان سم پاشی با مراکز بهداشت در شهرستان ها صورت بگیرد.

*نگرانی از مشکلات بهداشتی پس از سیل
رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: همچنان تعدادی از اردوگاه های اسکان در حمیدیه، غرب اهواز، کارون و سوسنگرد وجود دارند که با مشکلاتی بهداشتی نیز رو به رو هستند.
مهدی حسینی‌ زاده با تاکید بر اینکه نگرانی عمده ، مشکلات بهداشتی پس از بحران سیل است، گفت: از مسئولان مربوطه درخواست می شود تا با اقدام به موقع در این راستا با ما همکاری کنند.
وی ادامه داد: استان خوزستان به دلیل سیل اکوسیستم دستخوش تغییرات شده و نقشه ای که از وضعیت گستردگی بیماری ها موجود بود از بین رفته است و همین موضوع بخش دیگری از نگرانی های ما در مرکز بهداشت را به وجود آورده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز از تبدیل جلگه خوزستان به محلی برای وجود مانداب های بعد از سیل اشاره کرد و گفت: همین امر زمینه ساز بیماری هایی است که نیاز است در این زمینه نیز برنامه ریزی و اقدام لازم صورت بگیرد.
حسینی زاده از جمله مشکلات اردوگاه های اسکان سیل زدگان را جمع آوری زبانه، وجود حشرات و نیز حیوانات جونده و ولگرد عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در حال ورود به فصل گرما هستیم شرایط زندگی ساکنین اردوگاه ها باید تعیین تکلیف شود.
سیلاب که با طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود 400 هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری 12شهرستان خوزستان درگیر کرد.
9931/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.