به گزارش ایرنا محمد فاضلی عصر پنجشنبه در دومین همایش مسئولیت‌ های اجتماعی صنایع، محرومیت ‌زدایی و توسعه منابع انسانی در شهرک نفت اهواز، با بیان اینکه مسئولیت های اجتماعی فقط هزینه کردن نیست بلکه سرمایه گذاری است، اظهارداشت: هروقت یک محیطی شکل بگیرد که در آن محیط نیروی انسانی شرکت ها هم بهتر بتوانند زندگی کنند که با محیط توسعه یافته تری همراه باشد، وضعیت بهتری برای بهره وری شرکت ها را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: با توجه به حضور شرکت های وابسته ای به وزارتخانه های نیرو و نفت در استان خوزستان نباید مسئولیت اجتماعی دیگر شرکت ها و صنایعی مانند نیشکر که سهم مهمی در آلودگی محیط دارند فراموش شود.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران به اعتبارات هزینه شده نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی به مبلغ حدود پنج هزار میلیارد ریال اشاره کرد و افزود: هزینه این مبلغ درحالی است که بودجه عمرانی تصویب شده خوزستان 23 هزار میلیارد ریال است که اگر 50 درصد آن اختصاص پیدا کرده باشد، 11 هزار 500 میلیارد ریال است.
فاضلی تصریح کرد: در این زمینه حساسیت های ایجاد شده اند و اهمیت آن باید بیش از پیش برای دیگر دستگاه ها مورد توجه قرار بگیرد.
مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بر اساس تعریف CSR شرکت ها وظایفی بیشتر از قوانین دارند، گفت: با این ما در این مورد دچار مشکلاتی هستیم و به نوعی می توان گفت اولین گام این تعریف زیر پانگذاشتن استانداردهای اقدامات توسعه ای است.
وی یادآورد شد: این موضوع و مسئولیت های آن تنها محدود به پول دادن و اجرای پروژه ای نمی شود تا جایی که گستره آن به احیای شرایط نهادی و نرم افزارهای حکمرانی در منطقه کمک می کند.
این کارشناس مسائل اجتماعی، بهینه سازی آموزشی در ساختارهای محلی و نیز بهبود روحیات را از دیگر ابعاد مسئولیت اجتماعی دانست و اذعان داشت: بهبود کیفیت محیط زیست و تعدیل فقر مطلق نیاز به توانمندشدن مردم دارد و در این بین نیز باید به بازماندگی از تحصیل نیز توجه شود.
به گفته وی ساخت سازه ها و پروژه هایی مانند جاده نمی تواند به اندازه رفع مشکل بازماندگی از تحصیل برای یک جامعه و منطقه موثر باشد.
مشاور وزیر نیرو با تاکید بر برنامه ریزی هرچه بیشتر در حوزه مسئولیت های اجتماعی ، عنوان کرد: اکتفا به داده و اطلاعات کافی نیست بلکه نیاز است تا باید ناتوانی ها حذف شوند و اقدامات با هدمندی بیشتری همراه باشند.
فاضلی با پیشنهاد تاسیس صندوق مسئولیت اجتماعی در خوزستان، خواستار ایجاد دبیرخانه هماهنگ‌ سازی اقدامات CSR در استان شد.
CSR یا مسئولیت اجتماعی شرکت ‌ها دارای محورهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی است که از چهار لایه‌ مسئولیت انسانی، مسئولیت اخلاقی، مسئولیت قانونی و حقوقی و همچنین مسئولیت اقتصادی برخوردار است.
9931/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.