به گزارش ایرنا روزهای آغاز جنگ تحمیلی در سال 59 نیروهای ارتش بعث عراق پس از تصرف کامل خرمشهر، پش از اشغال روستای مارد، جاده ی آبادان به اهواز ، جاده ماهشهر - آبادان را به تصرف خود در آورد و با پیشری از شرق بهمنشیر و عبور از آن به فکر تصرف جاده آبادان به اروندکنار و چوئبده بود تا شبه جزیره آبادان بطور کامل در محاصره خود قرار دهد.
بعثی ها با پیشروی در جاده قفاس با هدف ایجاد پلی بر روی رودخانه بهمنشیر و تصرف منطقه ذالفقاری، جاده استراتژیک خسروآباد را در تیر رس خود قرار دادند تا نیروهای متجاوز بعثی، راه تدارکات رزمندگان و مدافعان در آبادان را که عمدتا از بندرچوئبده بوسیله لنج های صیادی و باری اهالی از بندر ماهشهر تامین می شد مسدود و زمینه تصرف کامل آبادان را فراهم کند.
در حالی که نیروهای خودی بخصوص نیروهای مستقر در آبادان سرگرم دفاع و نبرد در جبهه های دیگر از جمله درگیری با نیروهای عراقی در ایستگاه 12 بودند، گروه هایی از نیروهای بعث عراق پس از احداث پلی بر روی بهمنشیر، موفق به عبور از آن شدند.
دریاقلی سورانی که یک اوراقچی ساده در محله کوی ذوالفقاری آبادان بود از عبور دشمن از آن سوی بهمنشیر مطلع و خطر نفوذ به آبادان توسط دشمن را احساس کرد.
وی با دوچرخه ای کهنه خود 20 کیلومتر نفس زنان رکاب زد تا خبر ورود دشمن به کوی ذوالفقاری آبادان را به نیروهای خودی اطلاع دهد.
یکی از نیروهای مردمی جانباز در حماسه ذوالفقاری در خاطرات خود در باره نوشته است: مقابل سپاه آبادان بودم که دریاقلی که تا آن زمان تنها نامش را شنیده بودم سر رسید و با حالتی پریشان دائم می گفت می خواهم فرمانده سپاه را ببینم، من که فقط یک بسیجی بودم موضوع را با یکی دیگر از دوستانم مطرح کردم.
غلامرضا پاکروح افزود:دریاقلی با اصرار، خود را به فرمانده عملیات وقت سپاه آبادان رساند و موضوع عبور دشمن از بهمنشیر را اطلاع داد.
فرمانده عملیات وقت سپاه آبادان در این خصوص گفت: به من اطلاع دادند که یک نفر از اهالی ذالفقاری آمده و تاکید دارد شما را ببیند.
عبدالحسن بنادری افزود: البته در آن زمان او را نمی شناختم، او به من گفت عراقی ها از بهمنشیر عبور کرده و در کوی ذوالفقاری می خواهند شهر را تصرف کنند.
وی اظهار داشت:تعدادی از نیروهای بسیجی و مردمی که در سپاه آبادان بودند را در قالب گروه های 2 یا سه نفره به همره سه بیسیم چی سازماندهی و با بدرقه مرحوم آیت الله جمی امام جمعه وقت شهر به منطقه ذوالفقاری اعزام کردیم.
بنادری گفت:نیروها پس از ورود به منطقه ذولفقاری با نیروهای دشمن درگیر شدند و نبرد در برخی مواقع به نبرد تن به تن نیر تبدیل شد و این نبرد تا غروب آفتاب ادامه پیدا کرد و نیروهای بعثی ضمن قبل شکست به آن طرف بهمنشیر فرار کردند.
وی گفت: هواپیماهای فانتوم خودی نیز پل شناور عراقی ها را بمباران کردند و آنها چاره ای جز قبل شکست و فرار در جبهه ذالفقاری نداشتند.
یکی دیگر از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس آبادان به ایرنا گفت:دفاع مردمی و مقاومت آنها مهم ترین عامل شکست ماشین جنگی عراق در کوی ذوالفقاری بود.
اصغر احمدی افزود:دفاع مردم در کوی ذوالفقاری نقطه عطفی در جنگ تحمیلی بود و باعث شد عراق در این منطقه زمینگیر شود و نخستین شکست از سوی رزمندگان اسلام بر پیکر لشکر صدام وارد شده و پس از آن، این عملیات زمینه ساز شکست حصر آبادان به فرمان امام خمینی(ره) و موفقیت در عملیات بیت المقدس بود.
وی گفت:با بازسازی فضای حماسه ذوالفقاری و مقاومت رزمندگان اسلام در این محور عملیاتی می توان نسل جدید انقلاب را با مقاومت مردم در زمان محاصره آبادان آشنا کرد.
یکی دیگر از رزمندگان و مدافعان آبادان نیز گفت: حماسه ذوالفقاری نخستین پیروزی رزمندگان و مدافعان ایران اسلامی و نخستین شکست عراق در روزهای آغازین جنگ بود و اگر چنین نمی‌شد شهر آبادان سقوط کرده و روند جنگ و به دنبال آن مسیر تاریخ دفاع مقدس تغییر می‌کرد.
مکی یازع افزود:وجود آیت‌الله جمی باعث شد بخشی از مردم در شهر بمانند و این ماندن حماسه ذوالفقاری را رقم زد و این حماسه مدیون مردی است که باعث شد مردم با دست خالی در آن حماسه بزرگ حضور پیدا کنند.
یادمان شهدای ذوالفقاری نخستین سنگر دفاع از آبادان در دوران دفاع مقدس با شماره ثبت 16 در تاریخ 25 شهریورماه 94 در فهرست میراث فرهنگی و معنوی کشور شد، این یادمان این روزها به یاد 400 شهید منطقه در حال بازسازی است.
3015/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.