به گزارش ایرنا، برنامه های کانون این روزها جان تازه ای به فعالیت های تابستانه و اوقات فراغت در استان خوزستان داده تا جایی که مهم ترین برنامه فرهنگی سال کانون رفت و آمدها در مراکز کانون را بیشتر کرده است.
بیست و یکمین جشنواره قصه گویی در 60 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهانه ای شده تا مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها هم این فرصت را داشته تا به این بهانه قصه های خود را با بچه های دیگر به اشتراک بگذارند.

*خوب زندگی کردن تمرین می خواهد
کارشناسان حوزه کودک معتقد هستند که قصه زندگی را از نوع آغاز می کند و خیالپردازی را غیرمستقیم یاد می دهد تا برای ذهن کودک سوال ایجاد شود و از این طریق او یاد می گیرد که حوادث و اتفاقات را بهم وصل و در نهایت واقعیت ها را کشف کند.
شعار امسال جشنواره قصه گویی کانون «خوب زندگی کردن تمرین می خواهد» است؛ با کمی تامل می توان دریافت که این جمله در آینده بچه های این کشور که سرنوشت سازان ایران اسلامی محسوب می شوند چقدر می تواند تاثیرگذار باشد.

**لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان ارتباط بیشتر دستگاه های فرهنگی با حوزه کودک و نوجوان را ضروری خواند و عنوان کرد: باید از ظرفیت هایی موجود دستگاه ها برای توجه به حوزه کودک و نوجوانان بیش از پیش استفاده شود.
علی حسین حسین زاده ادامه داد: یکی از شاخص های توسعه و پیشرفت جوامع توجه به این گروه سنی تعیین شده و لازم است تا برنامه ریزی و تصمیم گیری ها با محوریت کودکان و نوجوانان انجام شود.
این استاد علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره قصه گویی رخدادی است که باید علاوه بر فضای مسابقه و جشن از آن به عنوان محلی برای کسب تجربه زندگی موفق کودکان و نوجوانان نیز استفاده کرد تصریح کرد: حضور پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها به عنوان قصه گو در این جشنواره می تواند زمینه ساز این فضا باشد به گونه ای که با به اشتراک گذاشتن تجربیات زندگی تحولات بنیادی در ذهن بچه ها رقم بخورد و این امر یک دستاورد برای حوزه فرهنگ به حساب می آید.
این مقام مسئول در استان خوزستان برگزاری این جشنواره در آستانه آغاز سال تحصیلی را اقدامی ابتکاری دانست و گفت: دانش آموزان بعد از شرکت در این جشنواره با اهدافی نو و انگیزه ای بالاتر برای کسب علم و دانش وارد مدارس می شوند.

*قصه ‌گویی به اندازه تاریخ بشر قدمت دارد
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز قصه گویی را ابزار ارتباطی برای انتقال تجربه، احساس، فرهنگ، سنت و جهان بینی اقوام دانست و گفت: قصه گویی به اندازه تاریخ بشر قدمت و سابقه دارد.
محمدرضا زمردیان ادامه داد: شعار امسال این جشنواره در جهت زندگی خوب داشتن با عنوان« قصه زندگی من» انتخاب شده است.
رئیس بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌ المللی قصه‌ گویی با اشاره به اینکه تمامی خانواده‌ ها می ‌توانند در این بخش با بهره‌ گیری از قصه شرکت کنند بیان داشت: زندگی و کار مملو از قصه های مختلف است و از این طریق باید گروه کودک و نوجوان را بیش از پیش متوجه بحث سبک زندگی کرد و در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.
وی تفاوت اصلی این دوره با جشنواره‌ های قبلی را بخش قصه‌ های 90 ثانیه ‌ای اعلام کرد و یادآور شد: عموم مردم می‌ توانند قصه‌ های خود از غم‌ ها و شادی‌ های زندگی را در این مدت زمان روایت کنند.

*خبرنگاران تجربیات و مشکلات را قصه گویی کنند
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان نیز با اشاره به اینکه بخش قصه های 90 ثانیه ای بهترین فرصت برای بیان تجربیات، رخدادها و مشکلات توسط خبرنگاران، روزنامه نگاران و اصحاب رسانه است، گفت: در این جشنواره یک جایزه به قصه های فعالان رسانه ای اختصاص یافته است.
وحید کیانی افزود: جشنواره امسال در سه بخش تخصصی، عمومی (‌فیلم 90 ثانیه‌­ای­، قصه­‌گویی فراگیر) و بخش علمی (مقاله‌نویسی) برگزار خواهد شد که در بخش ملی‌ دختران و پسران (14 تا 18 سال)، زنان و مردان (‌18 سال به بالا) و مادربزرگ ها و پدربزرگ ‎ها می ‌توانند شرکت کنند.
این عضو شورای اداری استان خوزستان تصریح کرد: به مناسبت برگزاری مرحله استانی این جشنواره، جشن‌ های قصه‌ گویی در 30 شهر استان با شعار «خوب زندگی کردن تمرین می ‌خواهد» در حال برگزاری است.
وی تصریح کرد: علاقه ‌مندان بدون هیچ محدودیتی می ‌توانند در بخش «عمومی» شرکت و قصه ‌های خود را در قالب روایت مستند گونه از غم‌ ها، شادی ‌ها و لحظات پندآموز زندگی در قالب فیلم 90 ثانیه ‌ای با محور موضوعی «قصه زندگی من» از طریق سایت جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir تا 25 شهریور 1397 ارسال کنند.
گفتنی است، مرحله پایانی بیست و یکمین جشنواره بین ‌المللی قصه ‌گویی کانون در استان خوزستان 25 و 26 مهرماه به میزبانی شهرستان اهواز برگزار خواهد شد.
7148/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.