به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، مدرس این نشست نمایش را ابزاری برای یادگیری و وسعت بخشیدن به تجربه ‌های کودکان دانست و گفت: هنگامی که کودکان با امکانات موجود خودشان قصه‌ها را به صورت نمایش اجرا می ‌کنند، شناخت بهتری از پیرامون خود خواهند داشت.
جمال الدین اکرمی افزود: هنگامی که قصه با بازی و نمایش همراه می‌شود، بهتر در ذهن بچه‌ها باقی می‌ماند.
این نویسنده کودک، ادبیات را مادر همه‌ هنرها دانست و ادامه داد: نمی‌ توان قصه را از نمایش جدا کرد، زیرا وقتی برای کودک کتابخوانی یا بلند‌ خوانی می ‌کنیم با تغییر در صدا و یا حرکت دست، مفاهیم را به کودک منتقل می ‌کنیم و همین امر نشان می‌دهد که ادبیات وقصه‌های ما با نمایش همراه شده‌اند.
اکرمی اضافه کرد: قصه ‌گویی با اجرای نمایشی راه را برای بیان احساسات، افکار و رویاهای کودکان ونوجوانان هموار می‌ کند.
این تصویرگر کتاب کودک ونوجوان، نمایش را تنها ابزار بیان احساسات وافکار کوکان دانست و گفت: وقتی کودکان قصه‌ را با نمایش تلفیق می ‌کنند به هنگام انجام فعالیت نمایشی هر چند برای مدتی کوتاه، به فرد دیگری تبدیل شده نقش تازه‌ای را ایفا کرده و راه‌ حل‌‌های متفاوت را می ‌آزمایند.
این مترجم کتاب‌های کودک ونوجوان همچنین به نقش قصه‌ گویی به عنوان یک واسطه‌ی بسیار موثراشاره کرد و اظهار داشت: پژوهش‌ها نشان می‌ دهد؛ کودکانی که درمعرض قصه‌ گویی قرار می‌گیرند، به طور معنا‌داری بیشتر از کودکان دیگر، مهارت‌های زندگی را فرا می ‌گیرند و توان شرکت در فعالیت گروهی، ابراز محبت ومهربانی را دارا هستند.
در ادامه این نشست، اکرمی به صورت کارگاه عملی به شیوه‌ی خلاق و با حضور نوجوانان ارتباط کلامی، خلاقیت وروایت قصه را آموزش داد.
اکرمی در پایان نقش مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در پاسداشت فعالیت قصه‌گویی موثر دانست.
جمال ‌الدین اکرمی دارای مدرک کارشناسی کارتو‌گرافی و کارشناسی ارشد افتخاری ادبیات داستانی است.
وی در زمینه‌های مختلفی مانند نگارش شعر، قصه، رمان، ترجمه و تصویرگری کتاب‌های کودکان فعالیت کرد‌ه و مدرس نقاشی و هنر کودک، کانون پرورش، آموزش و پرورش، پژوهش در زمینه‌ تصویرگری کتاب‌های کودکان و نوجوانان است.
اکرمی، تألیف سه کتاب در زمینه‌ پژوهش تصویرگری کتاب کودک در ایران و جهان، تصویرگری بیش از هشت کتاب برای کودکان، تألیف هفت مجموعه شعر برای کودکان، 30 قصه برای کودکان، 8 رمان برای نوجوانان، تألیف 30 جلد کتاب آموزشی «پیش از دبستان» و 20 جلد کتاب «پیش از آمادگی» برای خردسالان و ترجمه‌های زیادی برای کودکان را در کارنامه‌اش دارد.
از جمله آثار وی می‌توان به «ترانه‌های مهتاب»، «ترانه‌های جشن تولد»، «شاعری در باغ وحش»، «از کودکی تا ماه»، «فاخته تنها»، «گل دوستی»، «جشن تولد لیلا کوچولو»، «علی کوچولو گم شده بود»، «آهو کوچولو قایم شو»، «چشمانت را ببند والریانوس» اشاره کرد.
2094 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.