به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «محمدعلی بیاتی» معروف به «حاج بیات» سال 1324در فروجن از توابع شهرستان بهشر در استان مازندران چشم به جهان گشود .
وی در سن 6سالگی با از دست پدر و دوران سخت یتیمی در کودکی تحت سرپرستی آیت الله کوهستانی از علما و روحانیون برجسته شهر قرار می گیرد.
پس از تحصیلات ابتدایی در محضر مرحوم آیت الله کوهستانی از مراجع تقلید آن زمان که به روایتی نیز آغازگر تغییر در مسیر زندگی پربرکت این عالم برجسته و پرورش روح معنوی و اعتقادی وی محسوب می شود به تلمذ و فراگیری علوم حوزوی می پردازد.
در این دوران وی همراه با بزرگانی همچون شهید عبدالکریم هاشمی نژاد و حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ابطحی از شاگردان مطرح و بنام در کلاس درس آیت الله کوهستانی بودند.
حاج بیات با اتمام دوره مقدماتی حوزه به مشهد و سپس قم عزیمت می کند.
وی در دوران اقامتش در قم و مشهد همراه با شهید هاشمی نژاد در فعالیت های سیاسی و تبلیغ علیه رژیم شاه شرکت کرد.
مرحوم بیاتی در این دوران و در اوج جوانی تحت سخت ترین شکنجه ها و فشار رژیم شاه و ساواک قرار می گیرد و حتی در حالی که کمتر از 19 سال سن داشت در قم دستگیر و روانه زندان می شود.
این روحانی دل سوخته از بیم خلع لباس خود دست به دامان آیت الله کوهستانی برای ممانعت از رفتن وی به خدمت سربازی در دوران خفقان رژیم پهلوی و ستم شاهی می شود که با توصیه این عالم جلیل القدر وی به توسل و استعانت از حضرت معصومه (س) رهنمون می شود .
** یک دهه زندگی پرشکوه نخستین امام جماعت
حاج بیات نخستین امام جماعت مسجد جامع شهر یاسوج است، خانه محقر اما با عظمت وی مامن و محل رجوع انقلابیون ، علما و طلبه های اعزامی از قم و مشهد به مناطق محروم استان کهگیلویه وبویراحمد شده بود.
او همچنین با کسب اعتماد عمومی و داشتن دانش و منش سیاسی و فرهنگی نخستین امام جمعه موقت شهر یاسوج می شود.
حاج بیات که تمام عمر فکری و اعتقادی‌اش در تقویت ایمان و عشق به مکتب اهل بیت (ع) سپری شده و با تعهدی که برای اعتلا و تحقق نهضت امام خمینی (ره) دارد به پرورش و تربیت نسلی از جوانان انقلابی در منطقه می پردازد.
وی موسس نخستین مدرسه علیمه ای می شود که بعدها محل پرورش سرمایه های بزرگ انسانی در این خطه شدند و دکتر سید ضیاء هاشمی و برخی از بزرگان در مناطق مختلف این استان نیز از پرورش یافتگان مکتب و مدرسه حاج بیات می شوند.
این روحانی برجسته مکتب امام و انقلاب ، بزرگمردی که ژرفای دانش را با بلندای اخلاق به هم آمیخته ، تعصب دینی را با متانت سیاسی گره زده و سجایای اخلاقی توام با منش و روش متین سیاسی اش زبانزد عام و خاص در خطه محروم کهگیلویه وبویراحمد شده اینچنین متواضعانه، مخلصانه و در عین گمنامی منشا خدمات ارزنده در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می شود.
قدرت و نفوذ کلام حاج بیات وی را به روحانی شاخص با تعبد دینی و اعتقادی کرده بود، منزلش مرجع و مروج اندیشه های امام راحل ره و انقلاب و مکانی برای تصمیم گیری های مهم و تاثیرگذار در رشد و توسعه منطقه شد.
در سال 1353 وقتی تعدادی از علما و طلبه های جوان حوزه علمیه قم و با هدف ترویج مبانی انقلاب ، اسلام و دفاع از نهضت و آرمان های امام خمینی (ره) به یاسوج اعزام می شوند خانه در ظاهر کوچک این روحانی عارف مسلک مامن محل رجوع این گروه ها می شود.
آنان در نخستین حضور خود با هدایت و راهبری حاج بیات به منطقه محروم سادات محمودی بویراحمد اعزام و در آنجا ضمن تعلیم مبانی دینی، اخلاقی و اعتقادی مردم منطقه مشغول خدمات عمرانی، امدادی و عام المنفعه در روستاها می شوند.
«حاج محمد قاسم نصیرپور» یکی از روحانیون و طلبه های اعزامی از قم است که پس از مدتی معاشرت با تفکرات فکری و اعتقادی حاج بیات آشنا شده و عاشق و دلباخته منش ، رفتار و سلوک عارفانه ، متواضعانه و داهیانه این روحانی و امام جماعت شهر می شود.
او در وصف حجت الاسلام محمد علی بیاتی می گوید: زندگی عارفانه و توام با تواضع وی بچه های اعزامی و نیروهای جهادی و دانشجو را همواره عاشق و پرانگیزه برای خدمت بهتر و صادقانه تر به مردم محروم این منطقه می کرد.
نصیر پور به دلیل خدمات ارزنده و جهادگرانه اش به همراه دانشجویان جهادی و اعزامی از قم و تهران نماینده امام و نخستین مسئول کمیته امداد استان کهگیلویه وبویراحمد البته به اصرار، پیشنهاد و رایزنی حاج بیات می شود.
سرکشی از مناطق و روستاهای محروم و دورافتاده از جمله منطقه سادات محمودی، جلیل و سایر مناطق فقیر و عشایر نشین منطقه از نخستین ماموریت های ویژه کمیته امداد حضرت امام (ره) با هدایت و راهبری حاج بیات بود.
حاج نصیرپور می گوید: وی همچنین بعدها به پیشنهاد حاج بیات نخستین مسئول جمعیت هلال احمر در استان نیز معرفی می شود که در این راستا کار محرومیت زدایی و ساخت مسکن روستایی جزء اولویت های و ماموریت های مهم این نهادهای امدادی، حمایتی و مولود انقلاب در منطقه بوده است.
حجت الاسلام نصیرپور ادامه می دهد: بعد از پیروزی انقلاب و شکل گیری نهادهای مولود و همزاد انقلاب اسلامی حاج بیات به دلیل نقش ممتاز و ذی نفوذ خود در انجام کارهای امدادی و ساخت مسکن در روستاها به پیشنهاد و اصرار هیات های اعزامی از تهران به عنوان نخستین مسئول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان معرفی شد.
البته حاج بیات علاوه بر نقش راهبری و هدایت نیروهای مخلص و انقلابی برای تبیین اهداف امام و انقلاب ، اکنون به تنها روحانی مورد وثوق شهر تبدیل شده است به گونه ای که وی اکنون فردی مصلح و منادی صلح و سازش در بین مردم و مناطق مختلف استان با تعصبات سخت عشیره ای می شود.
البته به گفته برخی همقطاران و روحانیون هم دوره حاج بیات، وی پس از گذراندن دوره های سخت و با کوله باری از علم و تجربه و فعالیت های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی به این استان با شرایط خاص عشیره ای اعزام شده بود متحمل نامهربانی ها و برخی بی مهری ها نیز شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی صالح موسوی اعظم امام جمعه موقت شهر یاسوج در همین زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: حجت الاسلام بیاتی گرچه نامهربانی ها و بی مهری ها فراروان دید اما حتی برای یکبار هم لب به گلایه نگشود.
حجت الاسلام موسوی اعظم همچنین در وصف و سجایای اخلاقی حاج بیات می گیود: این روحانی جلیل القدر و عیربومی به پدر معنوی ،مورد احترام و وثوق همه طوایف، ایلات و مردم منطقه تبدیل شده بود.
وی ابراز داشت: رفتار و منش سیاسی و اخلاقی این عالم وارسته و عارف بارها جلوی بسیاری از مناقشه ها و درگیری های طایفه ای و قومیتی در استان کهگیلویه وبویراحمد را گرفت.
وی با عرض تسلیت به خانواده بزرگوار مرحوم حاج بیات ، می گوید: مردم و به ویژه مناطق محروم و عشایر قدرشناس این خطه هیچگاه خدمات و نقش ارزنده این روحانی بزرگ ،وارسته و در عین حال متواضع در پیشبرد و توسعه این منطقه را فراموش نخواهند کرد.
حجت الاسلام بیاتی سرانجام و پس از یک عمر زندگی شرافتمندانه در تاریخ 10 شهریور سال جاری به دلیل بیماری قلبی دار فانی را وداع گفت.
آیین باشکوه تشییع و خاک سپاری آن روحانی جلیل القدر روز گذشته (شنبه) بر روی دستان پرمهر و نوازش مردم منطقه جنت آباد در غرب تهران تشییع و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.