بهروز جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص مدت ماندگاری این پرنده مهاجر در این منطقه حفاظت شده گفت: ماندگاری کاکایی سرسیاه بر اساس شرایط آب و هوایی و تغذیه دارد و نمی تون مدت زمان مشخصی را برای ماندگاری این گونه مشخص کرد.
وی افزود: این پرنده در فصل زمستان به سمت مناطق گرم و با شروع فصل بهار برای زاد و ولد به مناطق سردسیر مهاجرت می کند.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی گفت: تمهیدات لازم برای حفاظت از این گونه پرنده که چند روزی است در این منطقه زندگی می کند، اتخاذ شده است.
کاکایی سرسیاه نر و ماده پرنده ای دریایی از خانواده کاکایی که بال‌های دراز و پاهای پرده‌داری به رنگ قرمز دارد، در تابستان به وسیله سر شکلاتی و منقار باریک و قرمزش، شناخته می شود و در زمستان با سر سفید و لکه های جلو و عقب چشمش مشخص می شود.
کاکایی سر سیاه معمولا در طول ساحل، لنگرگاه‌ها، مسیر رودخانه‌ها، کنار دریاچه‌ها و گاهی در کشتزارها و دور از آب های وسیع دیده می شود، به صورت دسته‌جمعی در مرداب ها، چمنزارها، سواحل شنی و جزایر دریاچه‌ای زاد و ولد می کند در حالی که مشغول شنا است غذای خود را از سطح آب می گیرد و عمدتا از ماهی های کوچک و بی مهرگان، حشرات و گیاهان آبزی تغذیه می کند.
شیروان دارای آب و هوای نسبتا سرد در زمستان و گرم و معتدل در تابستان است که منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با 18 هزار هکتار گستره در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد و این منطقه دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.
این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی، 27 تیرماه سال 50 منطقه حفاظت شده اعلام شد.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان، و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
7186/3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.