به اعتقاد کارشناسان جهادکشاورزی، تغییر الگوی کشت از زراعت به باغ و گیاهان دارویی با توجه به شرایط اقلیمی گلستان، کم آبی ها و خشکسالی های پی درپی بویژه در نواحی شمالی و شرقی آن، مصداق ضرب المثل یک تیر و چند نشان است.
تبدیل اراضی کم بازده و شیبدار گلستان به باغات و یا کشت گیاهان دارویی برای استان گلستان یک الزام است که باید مورد توجه و حمایت بیشتر مسئولان و کشاورزان این استان قرار گیرد.
مدیر جهادکشاورزی آزادشهر با مثبت ارزیابی کردن تبدیل اراضی زراعی به باغی در گلستان و این شهرستان، خاطرنشان کرد: تغییر شرایط اقلیمی، خشکسالی و کم آبی در سال های اخیر سبب شده تا برخی کشاورزان این استان بویژه نواحی شرقی آن اراضی زراعی خود را به باغ تبدیل نمایند.
سیدعبدالله حسینی افزود: تبدیل منطقی بخشی از اراضی زراعی به باغی محاسن زیادی دارد که مبارزه با کم آبی با کاشت درختان مثمر که نیاز آبی کمتری دارند، جلوگیری از وقوع سیلاب های فصلی و فرسایش خاک، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال از مهمترین محاسن این اقدام است.
وی با بیان اینکه هم اینک مقدار سه هزار و 700 هکتار از حدود 30 هزار هکتار اراضی زراعی آزادشهر بویژه اراضی شیبدار آن به باغات مثمر و 235 هکتار دیگر آن به کشت گیاهان دارویی تبدیل شده، گفت: 700 هکتار از باغات و تمامی سطح کشت گیاهان دارویی این شهرستان در پنج سال اخیر ایجاد شده است.
به گفته این مقام مسئول از مجموع باغات مثمر موجود در آزادشهر هم اکنون 50 درصد آنان بارور هستند که سالانه حدود 10 هزار تن محصول از آن برداشت می شود.
حسینی اضافه کرد: ایجاد اشتغال و درآمد در هر هکتار باغ نسبت به زمین زراعی حداقل سه برابر و در گیاهان دارویی تا 10 برابر است و این منافع به همراه مبارزه با کم آبی و جلوگیری از سیلاب های فصلی و فرسایش خاک، تبدیل اراضی زراعی به باغی در منطقه شرق گلستان را دارای توجیه اقتصادی و حفظ محیط زیست می کند.
وی تصریح کرد: اگرچه جهاد کشاورزی متولی تولید و درسال های اخیر متولی تنظیم بازار با صادرات و واردات منطقی محصولات شده اما در سایه تلاش دیگر مسئولان، صنایع تبدیلی مناسب از جمله 'تولید لواشک، فرآوری زیتون و خشک کردن محصولات باغی' نیز در منطقه احداث شده است.
مدیر جهادکشاورزی آزادشهر با تاکید برضرورت گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی در کشور و استان گلستان گفت: توسعه باغات مثمر، کشت های نشایی، توسعه کشت های گلخانه ای، زهکشی اراضی، یکپارچه سازی اراضی نسق، اصلاح الگوی کشت و رعایت تناوب آن و اصلاح شیوه های آبیاری سنتی به تحت فشار و بارانی را از مهمترین سیاست های وزارت جهادکشاورزی برای گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی می باشد.
کارشناس باغبانی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز معتقد است که در سال های اخیر تبدیل اراضی زراعی به باغ، روند رو به رشدی داشته و هر ساله 100 تا 150 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به باغ تبدیل می شود.
عزیر جاوید گفت: توسعه باغات و نیز کشت گیاهان دارویی در این منطقه که دارای آب و هوای خشک و نیمه بیابانی و با مشکل کم آبی مواجه است، اقدام کارشناسی شده ای محسوب می شود.
وی با اشاره به محاسن توسعه باغات در اراضی شمالی گلستان و گنبدکاووس، اضافه کرد: صرف نظر از درآمد چند برابری هر هکتار باغ نسبت به یک هکتار زراعت که مهمترین عامل در توسعه باغات در منطقه است، تلطیف هوا، جلوگیری از فرسایش خاک و وقوع ریزگردها از دیگر عوامل موثر در این اقدام است.
جاوید گفت: گنبدکاووس مجموعا 4200 هکتار باغ وجود دارد که درچند سال گذشته به دلیل سرما و خشکسالی و نیز احداث سد 'شیرین دره' در استان خراسان شمالی و متعاقب آن کاهش آب رودخانه اترک، حدود 700 هکتار از باغات این شهرستان در بخش داشلی برون از بین رفت.
وی، سطح فعلی باغات در گنبدکاووس را سه هزار و 538 هکتار اعلام کرد و افزود: از این مقدر باغ دو هزارو 625 هکتار زیتون و بقیه سایر باغات شامل انواع درختان سیاه ریشه مانند آلو، هلو، انار، گلابی و خرمالو می باشد.
کارشناس باغبانی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس با تاکید برضرورت توسعه باغات و نیز کشت گیاهان دارویی در این شهرستان معتقد است که شرایط آب و هوایی و اراضی فراوان منطقه، مستعد توسعه این نوع کشت ها می باشد.
جاوید افزود: توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی و گلخانه ای چندین برابر زراعت عادی (گندم و جو) در مناطق شمالی گنبدکاووس درآمد دارد و اگر از شیوه های آبیاری نوین برای باغات استفاده شود، سطح زیر کشت آن تا سه برابر افزایش می یابد.
وی از افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در مناطق شمالی گنبدکاووس از 120 هکتار به 2200 هکتار خبر داد و اضافه کرد: کشت گیاهان دارویی مانند 'زیره، گل گاو زبان، کینوا، رزماری، آلوئه ورا و اسطو خودوس' که مقاوم به کم آبی است، می تواند درآمد زیادی عاید مردم منطقه نماید.
جاوید اضافه کرد: از سطح زیر کشت گیاهان دارویی در گنبدکاووس 2 هزارو 62 هکتار آن زیره است که حداقل از هر هکتار آن 300 کلیوگرم محصول برداشت می شود که هر کیلوی آن در بازار بین 100 تا 120 هزار ریال است و این مقدار در مقایسه با درآمد گندم و جو بسیار بالا و خوب است.
معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از روند رو به رشد تبدیل اراضی زراعی به باغی در این استان خبر داد و گفت: توجیه اقتصادی و بالا بودن درآمد حاصل از فروش محصول از مهمترین دلایل گرایش کشاورزان در تبدیل اراضی زراعی به باغی است.
محمد باقری افزود: هم اینک در استان گلستان افزون بر 33 هزار هکتار باغ وجود دارد که حدود یک سوم آن در پنج سال اخیر احداث شده است.
وی بابیان اینکه 60 درصد باغات گلستان بارور هستند، گفت: از این میزان باغ که افزون بر 60 درصد آن نیز در شرق استان واقع است، سالانه 200 هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف می شود.
باقری، توسعه باغات بویژه در نواحی کوهپایه ای و اراضی شیبدار و نیز نوار شمالی استان گلستان را از سیاست های حمایتی وزارت جهادکشاورزی دانست و اضافه کرد: تبدیل اراضی زراعی در نواحی میانی گلستان اگرچه باید با نظر کارشناسان جهاد کشاورزان صورت گیرد اما کشاورزان بدون توجه به این مهم اقدام به تبدیل زمین زراعی به باغ می کنند.
وی تصریح کرد: توجیه اقتصادی باغ و اینکه بطور میانگین درآمد هر هکتار باغ در مقایسه با یک هکتار زراعت مثلا گندم، حداقل سه تا چهار برابر است، کشاورزان را برای تبدیل اراضی زراعی به باغ ترغیب می کند.
معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان، وجود صنایع تبدیلی بخش تولیدات باغی در استان را نیز در سیر صعودی تبدیل اراضی زراعی به باغی را موثر دانست و گفت: اگرچه صنایع تبدیلی موجود کافی نیست و باید صنایع تبدیلی بیشتری راه اندازی شود اما بخش قابل توجهی از تولیدات باغی معمولا تازه خوری می شود.
باقری، توسعه باغات در اراضی شیبدار و نواحی شمالی استان گلستان را در جلوگیری از فرسایش خاک، کمک به ذخیره آب سفره های زیرزمینی و مصرف بهینه آب درصورت استفاده از شیوه های نوین آبیاری را از دیگر مزایای توسعه باغات در این استان برشمرد.
با این حال به نظر می رسد، توسعه باغات با رعایت نظرات کارشناسان مجرب کشاورزی در استان گلستان که 620 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد، آنگونه که گفته شد، یک تیر و چند نشان است زیرا با توجه به مشکلات بحران منابع آبی ناشی از خشکسالی در سال های اخیر، ترویج این شیوه می تواند علاوه بر افزایش درآمد اقتصادی و مدیریت مصرف منابع آبی، در تلطیف هوا، جلوگیری از فرسایش خاک و سیلاب های فصلی و نیز پدیده ریزگردها بسیار موثر باشد.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.