به گزارش ایرنا، هر چند در باور برخی عدد 13 نحس بوده و باید از آن دوری کرد، اما به اعتقاد بیشتر مردم آذربایجان این روز تنها روز در سال است که به کنار هم بودن و حضور در طبیعت زیبای این دیار با آب و هوای معتدل بهاری اختصاص دارد تا اعضای خانواده سال نو را با هم در دامان طبیعت آغاز کنند.
مردمان آذربایجان تنهائی و در خانه ماندن در روز 13 فروردین را بدین جهت شوم می دانند و معتقدند اگر کسی در این روز مهم سال از فامیل دور و نزدیک خود دور بماند، این رفتار اجتماعی منفی تا آخر سال گریبان او را گرفته و آثار روانی نامطلوبی بر خود و جامعه خواهد داشت.
شادی، نشاط، خوشحالی و رفع کدورت‌ها از جمله مواردی است که اصالت این روز را می‌ سازد، زیرا که مردم با شادکامی بار سفر بسته و دل به طبیعت می ‌دهند و کدورت‌ها را کنار گذاشته و با خاطری شاد این روز را سپری ‌کنند.
طبیعت پس از زمستانی سرد، شادابی خود را به دست آورده و میزبان مردم می‌ شود تا مردم هم در کنار طبیعت نو شدن را تجربه کنند.
یکی از نشانه های مهم الفت با طبیعت مردم آذربایجان در روز 13 بدر پختن غذاها به ویژه آش مخصوص این دیار با سبزی های تازه کوهی است.
در گذشته‌ها مردم برای تفریح و سرگرمی خود در طبیعت به رقص و نواختن موسیقی مشغول شده و بازی‌های دسته جمعی مثل گل یا پوچ، پیل دستی و انواع بازی‌های دیگر را انجام می ‌دادند، که این رسوم با ماشینی شدن زندگی به تدریج از آئین های 13 بدر رخت بربسته اما در این روز بخصوص می توان نشانه هایی از آنها را در روستاها مشاهده کرد.
گره زدن علف در باغات و چمن زارهای آذربایجان از دیگر سنت های رایج مردم این خطه است که برای پیوستگی ویژه انسان و طبیعت انجام می شود.
13 بدر در حقیقت نوعی تثبیت و تقویت رابطه انسان با طبیعت بکر و دست نخورده خداوندی است که این مراسم از پیشینیان برای نسل های حاضر به یادگار مانده و لازم است در این روز در کنار حفظ و حراست از آئین های سنتی، نسبت به نگهداری و سالم سازی محیط زیست نیز توجه ویژه ای از سوی مردم شود.
به واقع روز طبیعت، جشنی است که از گذشتگان ما به یادگار مانده است پس باید از انجام کارهایی که اصالت این روز را در تنگنا قرار می ‌دهد، پرهیز کرده و زمینه شادی خود و دیگران را فراهم کنیم.
چه زیباست زمانی که مردم برای گردش به دل طبیعت می ‌روند، همراه خود کیسه زباله ای برده و زباله‌های خودشان را جمع کرده و دست به تخریب طبیعت نزنند تا این جشن ملی موجب ایجاد کدورت طبیعت با مردم نشود.
/3071/3038
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.