بهروز جعفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خشکسالی های اخیر، شکار غیرمجاز، حضور دام و سگ های گله باعث کاهش جمعیت آهوان در این استان شده است.
وی با بیان اینکه در آخرین سرشماری پستانداران خراسان شمالی که نیمه دوم پارسال انجام شد، هفت هزار و 80 پستاندار شاخص مشاهده و سرشماری شدند گفت: در مجموع جمعیت پستانداران استان در مقایسه با سرشماری ماقبل آن 1.3 افزایش داشته است.
جعفری افزود: در آخرین سرشماری پنج هزار و 250 راس قوچ و میش، 322 راس کل و بز و یک هزار و 508 راس آهو مشاهده شدند که جمعیت قوچ و میش در مقایسه با سرشماری ماقبل آن 4.7 درصد و کل و بز 28.2 درصد افزایش داشته است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی گفت: در آخرین سرشماری، 16 گروه محیط بانی فعالیت داشتند.
جعفری افزود: طرح آخرین سرشماری در سه پارک ملی استان شامل پارک ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین و پارک ملی ضامن آهو در شهرستان جاجرم انجام شد و همچنین وحوش در چهار منطقه حفاظت شده شامل سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین و منطقه حفاظت شده قورخود در مانه و سملقان و منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی در شیروان و پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم سرشماری شدند.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور، چهار گونه دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان، و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.