به گزارش خبرنگار ایرنا با آغاز تعطیلات رسمی پایان سال و حلول سال جدید، بسیاری از مردم از فرصت استفاده کرده و به سفر می روند.
ایران به دلیل شرایط آب و هوایی خاص خود و دارا بودن چهار اقلیم مختلف، در فصول گوناگون سال میزبان مسافران داخلی و خارجی زیادی است.
استان زاگرس نشین کردستان نیز به دلیل برخورداری از کوهستان ها، دشت های متنوع و بازارچه های مرزی هر ساله و به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای مهمانان بسیاری از جای جای ایران اسلامی است.
با توجه به اینکه بسیاری از مسافران حین تردد از راه های استان، برای استراحت و رفع خستگی در کنار جاده ها توقف می کنند موضوع حفظ محیط زیست اهمیت زیادی می یابد.
متاسفانه برخی از مسافران بعد از استراحت در طبیعت بیرون شهر، زباله ها را دور انداخته و صحنه های ناخوشایندی را به جا می گذارند.
البته این قضیه تنها مربوط به بیرون از شهر و مسافران نمی شود بلکه برخی افراد بی ملاحظه در داخل فضای شهر و به جای استفاده از زباله دان، زباله ها را در کنار کوچه و خیابان به شکلی نامناسب دور انداخته و موجب آلودگی محیط شهری می شوند.
روز گذشته در خیابان طالقانی سنندج مشغول قدم زدن بودم که مشاهده کردم در کنار یکی از سطل های زباله شهرداری، مقدار زیادی زباله ریخته شده است؛ این در حالی بود که سطل زباله تا نصف آن خالی بود و هنوز تا پر شدن فاصله زیادی داشت.
به محض دیدن این صحنه، مشغول به گرفتن عکس شدم که در این حین خانواده ای که مسافر نوروزی بودند درباره آدرس یک مرکز خرید راهنمایی خواستند.
بعد از دادن آدرس، فرصت را غنیمت شمردم و از آنان سوال کردم زمانی که بیرون از شهر هستند برای دفع زباله ها چه اقدامی می کنند.
پسر نوجوانی که کنار راننده نشسته بود گفت: 10 کیسه بزرگ پلاستیکی همراه داریم که همه زباله ها را در آن قرار داده و به محض پر شدن، آن را در سطل های زباله شهرهای محل عبور می گذاریم.
وی ادامه داد: همان طور که پاکیزگی محیط شهر و خانه برای ما اهمیت دارد، باید به محیط زیست دیگر جانداران نیز احترام بگذاریم.
نظر او را درباره پویش ' نه به ریختن زباله' پرسیدم که در پاسخ گفت: نه به ریختن زباله، بله به حفظ محیط زیست است.
در این حین، یکی از مغازه داران کیسه ای زباله را داخل سطل زباله قرار داد و از بی توجهی و عدم رعایت نظافت برخی از مردم ابراز انزجار کرد.
از این فرصت نیز استفاده کردم و از وی راجع به عبارت ' نه به ریختن زباله' نظر خواستم که او گفت: نه به ریختن زباله، ' بله به حفظ بهداشت و سلامت است.
بدون شک، حفظ محیط زیست به نفع همه است و با توجه به اینکه این روزها ازدحام زیادی در جاده های بین شهری و خیابان ها و معابر داخل شهری وجود دارد، نیاز است پس همه به پویش ' نه به ریختن زباله' بپیوندیم و دیگران را نیز به این مهم توصیه کنیم.
استان کردستان در غرب ایران، با مساحتی حدود 28 هزار کیلومتر مربع، دارای 10 شهرستان و جمعیتی نزدیک به یک میلیون و 500 هزار نفر است.
7355/1904
**خبرنگار: وریا کرمی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.