به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
آیا استان در مسیر توسعه قرار دارد، آیا مسیر های توسعه به خوبی طی می شود، به راستی استان در کجای راه توسعه قرار دارد و چه کارهایی باید انجام شود تا سرعت توسعه استان افزایش یابد؟
ارزش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی درون مایه انقلاب اسلامی و حرکتی است که طی 40 سال گذشته شکل گرفته است، درون مایه ای که در نهایت موجب شکوفایی همه جانبه کشور شد و با خود رشد و گاهی توسعه را به ارمغان آورد. آن چه انقلاب بر آن تاکید دارد، ارزش گذاری داشته هاست و بهره بردن از ثروت کشور در همه بخش ها برای رسیدن به توسعه پایدار و هر استانی به عنوان بخش مهمی از کالبد کشور قدم در این مسیر گذاشته و به فراخور تلاش خود به دستاوردهای ارزنده ای هم رسیده است هر چند تعدادی از استان ها در سال های اخیر به واسطه نوپا بودن به تازگی در این مسیر قرار گرفته اند اما این استان ها هم از زمان استان شدن خود تاکنون به پیشرفت هایی رسیده اند و به گونه ای در مسیر رشد قرار گرفته اند، اما هستند استان هایی که با همه تلاش ها و رشدهای انجام شده هنوز وضعیت شاخص های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن ها آن چنان که باید و شاید قابل دفاع نیست اما این که چرا این استان ها با همه اقدامات حمایتی نتوانسته اند به توسعه لازم دست یابند نیاز به بررسی دارد. آن چه می خوانید واکاوی وضعیت توسعه استان طی 13 سال گذشته از دیدگاه کارشناسان و مسئولان است و راه هایی که عمل به آن ها استان را در مسیر توسعه سوق می دهد.
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با بیان این که توسعه پایدار مبتنی بر اقتصاد، اجتماع و محیط زیست یکی از اهداف دولت هاست، می افزاید: عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی زیادی توسعه یک منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین باید پیوندی بین عوامل اقتصادی، فرهنگی و محیط زیست برقرار باشد.
دکتر«مصطفی عربی» با بیان این که نیازمند داشتن تعریف درستی از توسعه هستیم، اظهارمی کند: آن چیزی که عموم در رابطه با توسعه فکر می کنند، رشد است و رشد به معنای توسعه نیست اما لازمه توسعه است چرا که توسعه تحول بنیادی در ساختارهای تولیدی، اجتماعی و فرهنگی است.
این مقام مسئول با اشاره به این که در ابتدا باید دید که استان در کدام بخش از توسعه قرار دارد، اضافه می کند: برای رسیدن به توسعه باید مراحل توسعه شامل زیر ساخت ها، شرایط حضور بخش خصوصی و مشارکت عمومی، تامین اجتماعی و دیگر عوامل طی شود.
وی قرار داشتن استان در کدام بخش از مسیر توسعه را جزو مسائل موجود می داند و اعلام می کند: استان در برخی بخش ها دارای رشد بوده و زیر ساخت ها هم فراهم شده است اما همچنان نیازمند رشد هستیم.
وی با اشاره به نامتوازن بودن رشد در برخی بخش ها، ادامه می دهد: استان نیازمند رشد متعادل و متوازن است اما این که باید چه مسیری را برای رسیدن به توسعه در پیش بگیرد نیازمند شناخت وضع موجود توسعه یافتگی منطقه است و تا زمانی که این درک حاصل نشود نمی توان مسیر درست را پیدا کرد.
وی در بخشی از سخنان خود عوامل مهم در توسعه استان را تشریح و ابراز کرد: چرخه اقتصادی مجموعه عوامل دخیل در گردش درست چرخ اقتصاد است.
«عربی» با بیان این که بخشی از نظام اداری استان نسبت به دیگر مناطق کشور توسعه یافته نیست، خاطرنشان می کند: نظام اداری استان نظامی کمتر مبتنی بر شایسته سالاری است و به دیگر سخن مسیر توسعه آن مسیر درستی نبوده است.
وی ادامه می دهد: راه حل این موضوع هم تقویت نظام شایسته سالاری در استان و ارتقای نقش مدیران و کارشناسان توانمند است که موجب تحول در سیستم اداری می شود.
وی به نقش ضعیف کارشناسان در تصمیم گیری ها هم اشاره و بیان می کند: در سیستم اداری کارشناسان نقش و قدرت تصمیم، تحلیل و ارائه پیشنهاد را ندارند در حالی که در دیگر استان ها به دلایل مختلف سیستم دولتی آن ها درست تر است.
وی اعلام می کند: تخصیص منابع دولتی ما به نسبت سرانه استان خوب است اما در پروژه های ملی ضعیف هستیم و منابع کمی دریافت می کنیم. پیشنهاد در این خصوص هم پیگیری از سوی دستگاه های بخشی استان است تا سهم بیشتری از منابع وارد استان شود.
«عربی» با بیان این که تخصیص منابع در استان بهینه نیست، ادامه می دهد: یکی از راه های توسعه استان توزیع بهینه و اثر بخش منابع استان است و باید این اتفاق رخ بدهد.
وی یکی دیگر از مسائل اساسی توسعه در استان را ضعف همگرایی بین نیروهای دخیل در توسعه می داند و بیان می کند: فشار گروه ها و منافع آن ها موجب شده جهت های نامناسبی برای توسعه در استان داشته باشیم و به نوعی برای حل مسائل توسعه ای در استان هم جهت نیستیم.
وی خانوارها را یکی دیگر از ابعاد توسعه استان بر می شمرد و می گوید: نقش فرهنگ در توسعه بسیار موثر است، به عنوان مثال تمام کشورها اقتصادی مبتنی بر کشاورزی سنتی داشتند اما به سمت صنعتی شدن پیش رفتند و موفق شدند اما کشاورزی ما سنتی آغاز شده و ادامه داده و همچنان هم سنتی است.
وی ادامه می دهد: میل به پس انداز، ریسک و کارآفرینی از سوی خانوارها بسیار پایین است در حالی که باید میل به سرمایه گذاری و کارآفرینی خانوارها تقویت شود زیرا خانواده ها صاحبان عوامل تولید هستند.
وی آموزش و پرورش را در فرهنگ خانواده ها دخیل می داند و از تاثیر اقلیم و شرایط زندگی بر پویایی و تحرک و علاقه مندی خانواده ها سخن به میان می آورد و به پرورش کم نیروهای ماهر توسط خانواده ها در استان اشاره می کند.
وی نرخ پس انداز کم را موجب پایین بودن قدرت سرمایه گذاری خانواده ها ذکر و اعلام می کند: با این که نرخ بیکاری استان پایین تر از میانگین کشوری است اما نرخ اشتغال ناقص در استان زیاد است و تعداد افراد بیشتری در استان وجود دارند که درآمد کافی ندارند و درآمد سرانه استان هم نیمی از درآمد سرانه کشوری است.
وی راهکار پیشنهادی در این زمینه را ریسک پذیری و کارآفرینی خانواده ها می داند و ادامه می دهد: خانواده ها باید سرمایه های خود را جمع و سرمایه گذاری کنند زیرا نقش مهمی در توسعه دارند و باید بستر را برای توسعه فراهم کنند.
وی بنگاه ها را عامل دخیل دیگری در بحث توسعه در استان ذکر و اعلام می کند: این بنگاه ها در همه بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات وجود دارند و بزرگ ترین مشکل آن ها استفاده از تکنولوژی قدیمی، بالا بودن هزینه های انرژی، بهره وری پایین، کیفیت پایین، قیمت بالای محصولات تمام شده و رقابت پذیر نبودن محصولات است.
وی راه حل این موضوع را ارتباط بخش های تولیدی با دنیا و ورود تکنولوژی های روز به بنگاه ها می داند و می افزاید: نهادهای پشتیبان بخش تولید در استان ضعیف هستند در حالی که این نهادها برای پشتیبانی از تولید در قالب ارائه خدمات مالی، بازاریابی و پشتیبانی می توانند حضور داشته باشند.
«عربی» با بیان این که کشاورزی استان همچنان سنتی است، ادامه می دهد: با این که گفته می شود آبیاری نوین انجام می شود اما واقعیت این است که تحول اساسی در سیستم ایجاد نمی شود و مشکل اصلی استان هم نبود تحول اساسی در ساختار بخش کشاورزی است و راه حل این موضوع هم ایجاد این تحول بنیادی است.
وی تصریح می کند: بهره وری در هر متر مربع در کشورهای توسعه یافته بالاست و این به دلیل استفاده از روش های نو در تولید محصولات کشاورزی است در حالی که در استان عملکرد در هر هکتار محصولات زراعی استان نسبت به کشور بسیار پایین تر است.
وی مشکل تامین نقدینگی بخش خصوصی را از مشکلات موجود می داند و ادامه می دهد: نرخ تامین مالی در کشور بسیار بالا و 18 درصد بود در حالی که این نرخ در دنیا 2 تا 3 درصد و پایین است و تولیدات قدرت رقابت پذیری بالایی دارند، بنابراین دولت در سال 96 اقداماتی انجام و نرخ سود تسهیلات را کاهش داد اما باید شرایط مهیا شود تا در بستر تولید بنشیند و این اتفاق خوبی است که افتاده و امیدواریم این منابع در بخش تولید مصرف شود.
وی با بیان این که هزار و 100 میلیارد تومانی که دولت به پروژه های تولیدی اختصاص می دهد اگر در بخش تولید هزینه شود منجر به تولید بالای ارزش افزوده در استان می شود، می افزاید: ساختاری برای این موضوع دیده شده است تا بر نحوه توزیع این منابع نظارت و پایش انجام شود و مشاوره های لازم هم این باره ارائه می شود اما این که آیا این موضوع اجرایی می شود موضوع قابل بحث دیگری است.
وی فضای حاکم بر کسب و کار و قوانین کسب و کار در کشور، بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری و بانک ها را از دیگر موانع توسعه در استان ذکر می کند.
وی ادامه می دهد: منابع بانکی وارد شده به استان در استان سرمایه گذاری نمی شود و از استان خارج می شود و با این که باید سالانه 3 تا 4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری از منابع بانکی در استان انجام شود اما به دلیل تقاضا محور بودن تسهیلات این امر محقق نمی شود و می توان گفت بانک ها در استان سیاست بهینه ندارند و راه حل هم شفاف شدن وضعیت منابع بانکی در استان است.
وی بازارچه مرزی و ارتباط با آسیای میانه را از راه حل های توسعه استان ذکر و عوامل اجتماعی و محیط زیستی مانند جانمایی های درست را در توسعه استان بسیار مثبت قلمداد می کند.
وی ادامه می دهد: از زمان تاسیس خراسان شمالی تا الان رشد خوبی در استان بوده اما شکاف و فاصله زیادی بین استان و دیگر استان ها حتی استان های هم تراز وجود دارد.
رئیس پارک علم و فناوری هم از مسیر توسعه در استان می گوید. بنا به گفته دکتر«پیله ور» توسعه در هر کشوری در چند بعد پیگیری می شود، یک بخش توسعه صنعتی و دیگری وجود منابع و مزیت های نسبی است.
این مسئول با بیان این که منابع انسانی یکی از منابعی است که موجب رشد و تعالی سازمان ها می شود، اظهارمی کند: ما در کشور با داشتن بیش از 4 میلیون دانشجو از این ظرفیت برخوردار هستیم و یکی از مجموعه هایی که رشد قابل توجهی بعد از انقلاب داشته همین بخش بوده است.
وی با بیان این که در سال های اخیر بسیاری از کشورها برای رشد و توسعه خود به ظرفیت های نوآوری، فناوری و خلاقیت ها تکیه کرده اند، ادامه می دهد: دیگر به مزیت های نسبی تکیه نمی شود چرا که آن ها منابع تجدید ناپذیر هستند و تمام می شوند در حالی که حوزه نوآوری و فناوری فرصت بسیار مناسبی است که می تواند اقتصاد هر کشوری را متحول کند.
وی اعلام می کند: از زمان تاسیس استان تاکنون ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه آموزش عالی و فناوری ایجاد شده است و زیر ساخت های قابل توجهی در صنعت و تولید و کشاورزی شکل گرفته و ظرفیت های دانشجویی خوبی هم به استان اضافه شده است.
وی ایجاد این ظرفیت ها را حاصل توجه دولت در تقسیمات کشوری به استان می داند و تصریح می کند: نگاه دولت موجب تخصیص بودجه بیشتر به استان شد و توانستیم پروژه های زیادی را در همه استان اجرا کنیم و موجب رشد و توسعه استان در این مسیر شده است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در این مسیر، ادامه می دهد: بخش عمده مشکلات ما استفاده نشدن از تمام ظرفیت های استان است.
وی می افزاید: مشکل استان استفاده نکردن از استعدادهای محلی و منطقه ای است و زمانی این مشکل حل می شود که ما سرمایه گذاری های همه جانبه داشته باشیم، انسجام برنامه ای در استان وجود داشته باشد و مدیران به خوبی نقش خود را در این بخش ایفا کنند.
وی کمبود زیر ساخت در حوزه علم و فناوری را یکی دیگر از مشکلات توسعه حوزه فناوری ذکر و اعلام می کند: در حالی که دانشگاه های بزرگ کشور در حال برنامه ریزی دراز مدت برای تعامل بین المللی هستند، دانشگاه های ما هنوز درگیر ساخت و ساز و توسعه فیزیکی هستند و ما همچنان درگیر امور روزمره و جزئی خود هستیم.
وی راهکار را مربوط به کل کشور می داند و می گوید: پذیرفتن محصولات جدید زمان بر است. بخشی از مشکل با زمان برطرف می شود و بخش دیگری با انسجام برنامه ای، به عنوان مثال دستگاه حاکمیتی باید تلاش بیشتری در جذب سرمایه گذار انجام دهد و برای تحقق برنامه ها تلاش شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.