محمدرضا قلی پور شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از این میزان، 18 میلیارد ریال از محل اعتبارات خشکسالی با بهره 4درصد و بازپرداخت پنج ساله و 35 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی با سود 6 درصد و بازپرداخت یکساله است.
وی با ذکر اینکه از این میزان تسهیلات بیش از 200 خانواده عشایری بهره مند شده اند گفت: در 6ماه نخست امسال بیش از سه هزار و 500 تن گوشت فرمز توسط عشایر تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر زیادی نداشته است.
وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی ها و فقیر بودن مراتع، تمام تلاش اداره کل امور عشایر استان این بود که میزان تولید موجود حفظ و کاهش پیدا نکند.
قلی پور گفت: 8 درصد از گوشت قرمز در سطح کشور توسط عشایر خراسان شمالی تولید می شود و این نشان از توانمندی تولیدات عشایر است.
وی افزود: در 6ماه نخست سال جاری سه هکتار از اراضی شیب دار مستعد در تخته میرزای اسفراین زیر کشت کیاهان دارویی ازجمله مریم گلی و آویشن باغی رفت که اولین برداشت آن هم انجام شده است.
قلی پور بیان کرد: برآورد می شود که کشت گیاهان دارویی در هر هکتار بین 80 تا 100 میلیون ریال برای عشایر سود داشته باشد.
وی با اشاره به اجرای طرح زنجیره تولید گفت: این طرح در راستای زنجیره تولید گوشت قرمز با اهداف کاهش هزینه تولید و طول دوره پروار و کاهش ضریب تبدیل خوراک که به صورت سنتی بین 12 تا 13 کیلو گرم بوده و در این روش به پنج کیلوکرم رسیده است، اجرا می شود.
قلی پور اضافه کرد: اجرای طرح زنجیره تولید، 50 درصد هزینه تولید یک واحد دامداری را کاهش می دهد و از طرفی سبب افزایش تولید و درآمد خانوار، ایجاد اشتغال جدید، تثبیت شغل در مناطق عشایری و خروج بخشی از دام مازاد عشایر از مراتع می شود.
وی اظهارکرد: ما طرح زنجیره تولید را برای افراد متقاضی در سطح استان انجام می دهیم.
در خراسان شمالی 2 ایل عشایری در قالب 38 طایفه با 30 هزار و 300 نفر جمعیت در قالب پنج هزارو 350 خانوار با 750 هزارراس دام زندگی می کنند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.