محمد رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشاهده سن مادری گندم از نخستین روزهای فروردین امسال، اظهار داشت: پارسال مبارزه با سن گندم در سطح سه هزار و ۴۴۰ هکتار از کشتزارهای شیروان صورت گرفت که پیش بینی می شود امسال این رقم افزایش یافته و با توجه به تعداد بوته های درگیر، سطح مبارزه با این آفت تا پنج هزار هکتار هم برسد.

وی زمان کنونی را برای مبارزه با این آفت و جلوگیری از گسترش سطح آن مناسب خواند و افزود: هر سن مادری به طور میانگین ۷۰ تخم تولید می کند و قبل از اینکه تخم هایش را روی بوته ها بگذارد باید با آن مبارزه کرد که اینک وقت آن است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با مبارزه به موقع کمترین خسارت به گندم وارد می شود، حشرات مفید کمتر تلف می شوند و از سویی جمعیت کمتری از حشره به سن مادری می رسد.

به گفته رضایی تا پایان فروردین ماه، بهترین موعد برای مبارزه با آفت سن گندم است.

سن از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می زند و موجب افت شدید عملکرد محصول می شود.

امسال ۲۱ هزار و ۹۵۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان شیروان زیر کشت گندم قرار گرفته و این شهرستان ۱۲.۷ درصد گندمزارهای آبی و ۱۵.۲ درصد گندمزارهای دیم خراسان شمالی را دارد.

شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.