محمد جواد تشکری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشاورزان این شهرستان از هفته قبل اقدام به کشت پاییزه کلزا کرده اند، اظهار داشت: با توجه به سردسیر بودن منطقه به کشاورزان توصیه می شود هر چه زودتر اقدام به کشت محصول کنند تا کشت خوبی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود 500 تن محصول کلزا پاییزه از سطح اراضی این شهرستان برداشت شود گفت: تولید و برداشت این محصول بستگی به منابع آبی و کشت دارد زیرا که هم اکنون سد بارزوی شیروان خشک و آب رودخانه اترک کم شده که باید به سمت چاه های کشاورزی برویم.
تشکری ضمن تاکید به کشت سریع این محصول افزود: با توجه به کاهش منابع آبی و عدم بارندگی مشکل تامین اولیه آب وجود دارد و برای کسانیکه از آب های سطحی استفاده می کنند کشت کلزا با مشکل مواجه شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این محصول نسبت به سرمازدگی حساس می شود و با توجه به سردسیر بودن منطقه و احتمال خسارت به کشاورزان توصیه می شود نسبت به بیمه خود اقدام کنند و برای کشت بهتر تغذیه گیاهی، کود پایه و از کود اوره استفاده شود تا گیاه به مرحله شش برگی برسد.
در سال زراعی 96، 176 هکتار کلزا پاییزه در اراضی شهرستان شیروان کشت شد که از این میزان سطح 220 تن محصول برداشت شد.
از دانه کلزا برای تهیه روغن و از کنجاله آن نیز برای تغذیه دام استفاده می شود.
شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد واقع است که 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.