اگر بیش از این نیز تبلیغات خانگی و دورهمی‌های انتخاباتی از سوی برخی نامزدهای انتخابات در شهرهای استان برپا بود، اما از سحرگاه پنج شنبه دفاتر بیشتر ستادهای انتخاباتی نامزدها  شروع رسمی تبلیغات را کلید زده اند  و این اتفاق  چهره شهرستان های استان را متفاوت و انتخاباتی کرده است.

اما آن چه بیش از همه مورد تاکید همه و بویژه مسوولان خراسان شمالی است رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی نامزدها، پرهیز  از تخریب دیگران و ایجاد شور انتخاباتی همراه با آرامش است و در کنار آن مسوولان نیز از اجرای تمهیدات لازم برای برپایی با شکوه و حضور حداکثری در انتخابات  استان خبر می دهند.

در عین حال دست اندرکاران یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی،  نامزدها و حامیانشان را به حرکت بر مدار قانون، پرهیز ار تخریب و توهین به رقبای انتخاباتی، شفافیت هزینه های تبلیغات، پرهیز از ایجاد  تنش و دادن وعده های بی سرانجام و خارج از شمول و ظایف قانون گذاری توصیه می کنند.

استاندار خراسان شمالی هفته گذشته پیش از شروع زمان قانونی تبلیغات انتخابات،  در نشست توجیهی داوطلبان مجلس شورای اسلامی با نامزدهای انتخابات با بازخوانی وظایف نامزدها انتخابات و لزوم حرکت بر مدار قانون گفت: حفظ اخلاق و موازین شرعی و قانونی باید از سوی نامزدها و حامیان رعایت شود.

محمدعلی شجاعی از رصد مستمر فضای مجازی نیز خبر داد و اظهار داشت: برای حفاظت از حیثیت تک تک نامزدهای انتخاباتی با تخریب کنندگان افراد در فضای مجازی نیز برخورد خواهد شد.

ورود مهمان انتخاباتی به استان تنها با مجوز مسوولان

حامیان خارج استانی نامزدها فقط با مجوز هیات اجرایی و نظارت حق سفر به خراسان شمالی دارند،
اجازه ندادیم نباید بیایند

 

استاندار خراسان شمالی با اشاره به آمد و رفت حامیان نامزدها خارج از استان در طول مدت تبلیغات نیز گفت: اگر قرار است فردی از خارج استان برای تبلیغ نامزدی وارد استان شود حتما باید با هیات های اجرایی و نظارت هماهنگی لازم انجام شود.

نماینده عالی دولت در استان خاطرنشان کرد: اگر کاندیدایی بخواهد از خارج استان فردی را برای تبلیغات دعوت کند و مسوولان مربوط به وی اجازه دادند، آن فرد می تواند بیاید و اگر اجازه ندادند، دیگر نباید بیاید و با آن هایی که مخل امنیت استان می شوند برخورد می شود.

مدیرکل دادگستری خراسان شمالی نیز با تاکید بر چهار اصل سلامت، امنیت، رقابت و حضور حداکثری مردم در انتخابات افزود: چنانچه بی اخلاقی و بد رفتاری در انتخابات مشاهده شود، جرم محسوب می شود و برخوردهای لازم صورت می گیرد و البته هیچ توجیهی در این زمینه قابل قبول نیست.

حجت الاسلام اسدالله جعفری با اشاره به اینکه الزامات قانونی چیز پوشیده ای نیست، اظهار داشت: کسی فراتر از آن عمل نخواهد کرد و محدودیت های فراقانونی بر ستادها تحمیل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه پیشگیری هایی شده است تا حتی المقدور پرونده ای در استان تشکیل نشود، اظهار داشت: اگر پرونده ای هم تشکیل شود تا آخر پای کار هستیم و به آن رسیدگی می شود و هر حکمی صادر شد، اجرا خواهد شد.

رییس هیات نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی نیز به متخلفان انتخابات هشدار داد: باب رد صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان همچنان باز است و تجربه نشان داده که بعد از انتخابات و علیرغم رای‌آوری نامزدها نیز امکان رد آنها توسط شورای نگهبان وجود دارد.

عابدین عابدی مقدم از نامزدهای انتخاباتی خواست تا شیوه نامه هیات اجرایی را به صورت دقیق رعایت کرده و از بد اخلاقی های انتخاباتی پرهیز کنند.

رعایت قومیت ها بشوداحترام به قومیتها سر لوحه تبلیغات در استان است 
نامزدها رعایت قومیتها را داشته باشند و از اهانت و توهیتن در تبلیغات  خودداری  شود

در همین حال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی و رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی  با تاکید بر لزوم رعایت احترام  به قومیت ها در تبلیغات انتخاباتی افزود:  همه نامزدها و ستادهای انتخاباتی تلاش کنند تا در تبلیغات خود، رعایت حال قومیت ها را کرده و به کسی اهانتی و بی حرمتی صورت نگیرد.

استان خراسان شمالی دارای قومیت های کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است.


 

شفافیت مالی تبلیغات انتخابات

ورود  پول‌های مجهول و مشکوک در فرآیند انتخابات بحثی است از مدتها پیش مطرح بود و بر لزوم نظارت برآن تاکید شد.

این موضوع با تصویب قانون شفافیت مالی نامزدهای انتخابات مجلس در ماه جاری و ابلاغ آن از تاریخ ۱۴ بهمن از سوی رییس جمهوری به وزارت کشور  و سپس به فرمانداری‌ها، نظارت در بر این حوزه شکل جدی تر به خود گرفت.  

به گفته معاون وزیر کشور و رییس ستاد انتخابا ت کشور، منطق قانون شفافیت مالی  این است که بتواند ورود و خروج پول در عرصه انتخابات را رصد و مدیریت کند.    

   جمال عرف گفته است که یکی از مواردی که در این قانون به خوبی مشخص شده این است که (نامزدها) باید منابع پول را مشخص کنند؛ یا پول باید متعلق به نامزد انتخاباتی باشد؛ یا حزب، هزینه‌ها را بپردازد و یا یک فرد حقیقی، این پول را در اختیار نامزد قرار دهد.  پول شبه ناک در انتخاب هزینه نکنید،  ریال به ریال هزینه های انتخاباتی رصد می شود 
 

رییس ستاد انتخابات کشور یادآور شده که براساس این قانون، فرد باید یک شماره حساب را نزد بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی افتتاح و اعلام کند که این پولها وارد این حساب شود. (داوطلب انتخابات) همچنین باید فردی را به عنوان نماینده مالی خود مشخص کند که پاسخگوی وزارت کشور و هیات نظارت مرکزی باشد و سقف هزینه تبلیغات انتخاباتی نیز در قانون مشخص شده که آن هم با همکاری شورای نگهبان درحال اجرایی شدن است.

در خراسان شمالی  نیز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی و رییس ستاد انتخابات استان  درباره  اجرای این قانون گفته است: باید ها و نبایدهای قوانین را تدوین و در اختیار داوطلبان قرار داده شده تا بدان عمل کنند و از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی  خواسته ایم تا شماره حسابی را که از آن هزینه های انتخاباتی را تامین می کنند، به استانداری اعلام کنند.  

مدیر کل اطلاعات خراسان شمالی نیز  در مورد شفافیت تامین هزینه های انتخاباتی گفته است: ریال به ریال هزینه های تبلیغات رصد می شود و قانون هم تکلیف کرده است که هزینه ها شفاف باشد و  از هزینه کرد پول های شبهه‌ناک پرهیز شود.

ناجی به نامزدهای انتخاباتی هشدار داده که مراقب رفتار ستادهای خود باشند و افزود: عده ای درصدد نفوذ در ستادهای انتخاباتی هستند و عده ای نیز وارد ستادها شده اند که در حال رصد و پیگیری حرکات این افراد هستیم  و به موقع برای حذف آنها اطلاع رسانی و اقدام می شود.

وی با بیان اینکه هدف نفوذی ها برهم زدن وضعیت امنیتی است، خطاب به نامزدهای انتخابات گفته که  از التهابات نابه جای انتخابات جلوگیری کنند تا یک حرکت التهابی به ضرر جامعه و نظام نباشد و زحمات زیادی را به هدر ندهد.

انتقاد معاون شهردار بجنورد از تخریب مبلمان شهری

معاون خدمات شهری شهردار بجنورد با انتقاد از نامزدها و هواداران آنها بخاطر تخریب مبلمان شهری در زمان تبلیغات گفت: اقدام غیرمجاز و شلختگی‌های آنها در مکان‌های غیرمجاز و امکانات شهری جمع‌آوری و امحا می‌شود.

محمد خاکشور اظهار داشت: هم‌اکنون، ۲ هزار مترمربع چتایی برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در خیابان های مرکزی و پرتردد شهر از جمله آیت الله طالقانی،  امام خمینی (ره)، شهید بهشتی، امیریه، مخابرات و استقلال نصب شده است تا نامزدهای انتخابات، تبلیغات خود را بر روی آن انجام دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد به جمع آوری ۸۰۰ مورد پوسترهای غیرمجاز نیز اشاره کرد و گفت: تعداد ۲۰۰ بنر و پارچه های کوچک تبلیغاتی نیز از مکان های غیرمجاز از قبیل سازه های تبلیغاتی شهری و حتی درختان و دیوارها جمع آوری شد.

وی افزود: متاسفانه با وجود تاکیدات صورت گرفته برای تبلیغات فقط در فضاهای مجاز تعداد ۴۵ بنر بزرگ غیرمجاز نیز در  ایستگاه های اتوبوس نصب شده بود که نسبت به جمع آوری آنها اقدام شد.

خاکشور با اشاره به سنگین شدن کار پارکبان ها و پرسنل خدمات شهری شهرداری برای امحا و پاکسازی پوسترهای نصب شده بر روی تابلوهای تبلیغاتی شهری بجنورد، یادآور شد: این در حالی است که بسیاری از تبلیغات کاندیداها بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و ترافیکی سطح شهر نصب شده که خلاف قانون است.

وی اظهار داشت: متاسفانه کاندیداها علی رغم تعهد خود به مردم هیچ گونه توجهی به فضاسازی شهر و نازیبایی ایجاد شده از این گونه فعالیت ها ندارند و فقط به دنبال تبلیغات در هر جای شهر هستند.

وی از تمامی ستادهای انتخاباتی خواست که از برهم زدن جلوه بصری شهر خودداری کنند و گفت: هزینه های بالایی برای آماده سازی مکان های مناسب و مجاز برای تبلیغات شده است بنابراین لازم است نامزدهای انتخاباتی ضمن حفظ حقوق شهروندی به حفظ زیبایی شهر و رعایت بهداشت و نظافت شهر توجه ویژه ای داشته باشند.

 درحالی که پیش از این رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی از ممنوعیت بستن خیابان ها  برای سخنرانی نامزدها، ایجاد مزاحمت و سرو صدای زیاد برای مردم در گذرگاه ها  را ممنوع اعلام کرده بود؛ دادستان عمومی و انقلاب  بجنورد نیز  اردوکشی خیابانی و خرید و فروش رای  را ممنوع دانسته و گفته است : نامزدها با مرور مجدد  قانون انتخابات و آیین نامه های جدید، الزامات فضای مجازی و شفافیت مالی را رعایت کرده و از تهمت زنی و افترا پراکنی حتی در فضای مجازی بپرهیزند.

استان  خراسان شمالی دارای چهار کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج در این استان نیز با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارند.

خراسان شمالی دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است.

با توجه به درگذشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده چهار دوره این استان در مجلس خبرگان رهبری در اردیبهشت پارسال، جایگزین وی در انتخابات اسفند ماه امسال برگزیده خواهد شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات خراسان شمالی، در این استان ۸۶۳ هزار نفری، بیش از ۶۵۰ هزار نفر در انتخابات پیش رو واجد شرایط رای دادن هستند.

فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای تایید صلاحیت شده در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه یکم اسفند ماه جاری یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای پایان می‌یابد.

در این استان ۱۴۰ داوطلب نامنویسی کرده بودند که از این شمار ۶۸ نفر تایید و ۶۰ نفر رد صلاحیت شده و ۱۲ نفر نیز انصراف دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.