علی مبارکی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال برای نخستین بار، 40 تن از گوشت منجمد مرغ این استان توسط یک شرکت در شیروان به افغانستان صادر شد و همان شرکت صادرات 500 تن از این محصول را قول داده است.
وی در باره شرایط صادرات گوشت مرغ خاطرنشان کرد: مرغ های تولیدی باید در سن 42 روزگی کشتار شود و وزن کشتار 1.8 تا 2.2 کیلوگرم در نظر گرفته شده است.
مبارکی گفت: در استان چند نشست و کارگاه توجیهی برای مرغداران و ذینفعان در سطح استان برگزار شده و دستورالعمل به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها برای اطلاع رسانی به مرغداران ارسال شده و همچنین مزایای طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ از طریق رسانه ها و اداره ترویج سازمان مطرح و ارائه شده است.
وی با بیان اینکه مرغداران ملزم به اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ شده اند و آن را اجرا می کنند افزود: طرح کاهش سن و وزن مرغ اجرایی شده و تمام مرغداران در سن 42 روزگی مرغ را کشتار می کنند و وزن کشتار هم بین 1.8 تا 2.2 کیلوگرم رعایت می شود اما فرهنگ مصرف مرغ سبک وزن هنوز جا نیفتاده و مردم دنبال مرغ سنگین وزن (چاق) هستند.

* کاهش جوجه ریزی در استان
مبارکی در بخش دیگر سخنان خود گفت: در 9 ماهه اول سال جاری پنج میلیون و 975 هزار و 800 قطعه جوجه ریزی در سالن های استان انجام شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال 5.7 درصد کاهش دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: در 9 ماهه پارسال بیش از 6 میلیون و 342 هزار قطعه جوجه ریزی در سالن های استان انجام شده بود.
وی در باره مشکلات مرغداران استان گفت: این تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه از جمله ذرت و سویا روبه رو هستند و علاوه بر آن نوسان قیمت این اقلام و بالا رفتن قیمت جوجه یک روزه هزینه تمام شده تولید در سالن های مرغداری را افزایش داده است.
مبارکی افزود: جهاد کشاورزی، حامی تولید کننده است و تمام امور مرغداران از جمله تامین جوجه یک روزه، سوخت و نهاده ها در اختیار اتحادیه مرغداران و شرکت تعاونی ها قرار دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: 70 درصد مواد اولیه تولید در سالن های مرغداری، از خارج وارد می شود و متاثر از قیمت ارز و دلار است و در این شرایط، قیمت آنها بطور مستمر در تغییر است.
در خراسان شمالی 87 واحد مرغداری فعال است که در هر دوره، 650 هزار قطعه جوجه ریزی انجام می شود.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.