در این گزارش می خوانیم:
در حالی که چند روزی از آغاز اعزام زائران بیت الله الحرام گذشته است اما هنوز هم تعداد زیادی از آن ها برای تهیه ارز سرگردان هستند و دغدغه این را دارند که مبادا موفق به دریافت آن نشوند. اگرچه به گفته متولیان امر این ازدحام در روزهای اول یعنی 10 روز پیش وجود داشت اما مشاهدات عینی گزارشگر ما خبر از ازدحام و شلوغی در باجه دریافت ارز حجاج می دهد.
یکی از زائران که برای دریافت ارز حجاج از ساعت 5 تا 11 صبح در انتظار نشسته بود، گفت: سه روز متوالی است که برای دریافت ارز به یک شعبه بانکی مراجعه می کنم ولی هنوز موفق به دریافت نشده ام.
وی افزود: در روز اول به دلیل این که شرایط فعالیت باجه را نمی دانستم ساعت 11 به شعبه مراجعه کردم اما هیچ کاری نتوانستم انجام دهم و ناگزیر دو ساعت پس از انتظار بدون نتیجه برگشتم و روز دوم از ساعت 5 صبح مراجعه کردم و با این که بر اساس فهرست تهیه شده در پشت در بانک پذیرش انجام می شد اما باز هم نوبت به من نرسید و مجبور شدم در روز سوم تمام این مراحل را تکرار کنم.
وی اظهارکرد: متولیان امر باید بر اساس تعداد حجاج شعبه های بیشتری را برای تحویل ارز در نظر بگیرند زیرا تنها یک باجه و آن هم در یک شعبه از بانک ملی در نظر گرفته شده که پذیرش این تعداد زائر غیرممکن است.
یکی دیگر از زائران که او نیز پس از دو روز انتظار بالاخره موفق به دریافت ارز شده بود، گفت: تعداد متصدیان تحویل ارز در شعبه بسیار کم است و همین مسئله باعث ازدحام و انتظار بیش از حد متقاضیان می شود.وی خاطرنشان کرد: از زمان شروع به کار بانک تاکنون فقط 5 یا 6 نفر موفق به دریافت ارز شده اند و بقیه همچنان در انتظار هستند.
وی اضافه کرد: صف طولانی است و متقاضیان پشت باجه و ایستاده در انتظار می مانند و متأسفانه این گونه روند کار کند پیش می رود.وی گفت: ای کاش تعداد ارز بیشتری برای حجاج در نظر گرفته می شد تا ناگزیر به تهیه ارز از بازار آزاد و با قیمت های بالا نمی شدند.
به گفته وی نوسان قیمتی ارز یکی دیگر از مسائلی است که روند کار را کند کرده است و گاهی سامانه ارز حجاج به دلیل این که نرخ ها مشخص شود، بسته می شود و انتظار متقاضیان بی نتیجه می ماند.
در همین باره دبیر کمیسیون هماهنگی امور بانک های استان گفت: زائران حج تمتع می توانند به شعب مرکزی بانک ملی در شهرستان ها مراجعه و نفری 200 دلار به نرخ دولتی دریافت کنند.
«علی اصغر هدایتی» افزود: زائران می توانند ارز حجاج را از شعب مرکزی بانک ملی در شیروان، اسفراین، جاجرم، آشخانه و بجنورد دریافت کنند.به گفته وی متقاضیان با همراه داشتن مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه می توانند مراجعه کنند که بر اساس اطلاعات شان در سامانه حج نفری 200 دلار در همان لحظه پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: از آن جایی که فروش ارز ساعت خاصی دارد و نرخ آن نوسانی است، گاهی متقاضیان به تصور این که مشکلی ایجاد شده نگران تهیه ارز می شوند در حالی که هیچ گونه مشکلی در باره پرداخت ارز نداریم.وی ساعت کار باجه دریافت ارز را 10 تا پایان وقت اداری هر روز ذکر و خاطرنشان کرد: 3 روز اول اعلام پرداخت ارز حجاج، تعداد مراجعه کنندگان زیاد و ازدحام جمعیت بود به طوری که متقاضیان ساعاتی را در نوبت دریافت می ماندند اما هم اکنون مشکلی در پرداخت نداریم.
وی تصریح کرد: براساس بخشنامه، ارائه ارز به حجاج از 10 روز پیش شروع شده و براساس نرخ مصوب بانک مرکزی پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در حالی که برای دریافت ارز مسافرتی متقاضیان باید از یک هفته قبل مدارک شان را بیاورند و مبلغ مورد نظر را واریز کنند و سپس در گیت خروج فرودگاه ارز را دریافت کنند اما ارز حجاج بلافاصله در همان شعبه پرداخت می شود.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.