محصول کشمش با وجود اینکه یک کالای استراتژیک و ارز آور برای کشور محسوب می شود و تاکداران نباید برای فروش آن دغدغه ای داشته باشند اما اینگونه نیست و مشکلات تاکداران تازه پس از برداشت محصول آغاز می شود.
درست زمانی که باید از طریق فروش محصول سودی به دست آورند یا سودی حاصل نمی شود یا سود حاصله بسیار اندک است.
قیمت کشمش از اوایل مهرماه سال 1395 که محصول تولیدی کشاورزان به بازار عرضه شد تا خردادماه سال 1396 روندی کاملا نزولی داشته است. به طوری که قیمت هر کیلو کشمش از 3300 تومان در مهرماه به حدود 2000 تومان در خرداد ماه رسیده است.
استمرار این قیمت بسیار پایین بویژه در زمان های برداشت در کنار زحمت فراوان تولید این محصول باعث کاهش شدید انگیزه تاکداران سطح استان برای تاکداری شده است.
به طوری که برخی از تاکداران استان از چند سال پیش شروع به تغییر کاربری تاکستان های خود کرده اند. آقای محمدی یکی از تاکداران استان است که از سال گذشته شروع به کاشت نهال گردو در تاکستان نیم هکتاری خود کرده و امیدوار است طی سال های آینده با به ثمر نشستن نهال ها از تولید محصول پر زحمت کشمش رهایی یابد.
وی معتقدند در حال حاضر قیمت یک کیلو کشمش از یک بسته چیپس 120 گرمی ارزان تر است در حالی که از نظر ارزش غذایی کشمش قابل مقایسه با چیپس نیست.
وی اظهار می کند برای تولید هر تن کشمش حدود 2 میلیون تومان بابت دستمزد کارگر و خرید سموم مختلف در طول سال هزینه کرده است حال چگونه هر تن کشمش را به همان قیمت 2 میلیون تومان بفروشد؟
سخنان آقای محمدی درد مشترک تمام تاکداران سطح استان است. تاکداران خراسان شمالی با بیش از 18 هزار و پانصد هکتار تاکستان، سالانه بیش از 180 هزار تن انگور تولید می کنند که 60 درصد آن به کشمش تبدیل می شود، این محصول یکی از عمده ترین محصولات کشاورزی صادراتی استان محسوب می شود.
هر چند به گفته عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مقرر شده تا به ازای هر کیلوگرم کشمش تولیدی مبلغ 500 تومان یارانه به تاکداران پرداخت شود اما با توجه به هزینه های بالای تاکداری این مبلغ یارانه هم برای ایجاد انگیزه در تاکداران تقریبا بی اثر بوده است و بخش قابل توجهی از تاکداران انگیزه لازم را برای ادامه این کار ندارند.
بر اساس آمار و گزارش های موجود سالانه بیش از 253 میلیون دلار کشمش از کشور صادر می شود که در صورت بازاریابی مناسب در کشورهای منطقه و خارج از آن می توان ارز آوری این محصول را بیشتر و بیشتر کرد.
/1744 /9855\ خبرنگار: امیر عوض زاده باغان **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.