علی محمد جهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاست نهاد کتابخانه های عمومی هم اکنون تبدیل کتابخانه ها به پایگا های فرهنگی و اجتماعی است گسترش این فضاها در روستاها ضرورت است.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیشتر روستاها از مجموعه های فرهنگی و اجتماعی برخوردار نیستند افزود: با کمک و همکاری دستگاه های مختلف از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه ها، دانشگاه علوم پزشکی و سایر ارگان ها کتابخانه های عمومی را تبدیل به پایگاه هایی برای ارتقای آموزش در زمینه های مختلف خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا در سرشماری عمومی نفوس و مسکن خراسان شمالی در سال 95 این استان دارای هشت شهرستان، 22 شهر و 45 دهستان و 19 بخش و یکهزار و 300 آبادی است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی شمار کتابخانه های فعال در روستاهای این استان را 22 باب عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون 30 درصد جمعیت روستاهایی که دارای کتابخانه عمومی هستند عضو این مراکز هستند.
وی با بیان اینکه کتابخانه های روستایی این استان 6 برابر کتابخانه های شهری عضو دارند گفت: این در حالی است که شاخص عضویت ساکنان نواحی شهری استان در کتابخانه ها به 5 درصد هم نمی رسد.
وی با بیان اینکه نرخ امانت گیری کتاب از کتابخانه های روستایی بیش از کتابخانه های شهری است، افزود: میزان امانت کتاب در کتابخانه های روستایی بعضا تا چهار برابر کتابخانه های شهری است.
وی گفت: از هر 1500 نفری که در روستا ساکن هستند افزون بر 600 نفر عضو کتابخانه هستند، شمار اعضای کتابخانه های روستایی خراسان شمالی بیش از 10 هزار نفر است و بر این اساس ساخت کتابخانه در روستاها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
جهانی افزود: به طور میانگین هر باب کتابخانه روستایی بین پنج تا 6 هزار جلد کتاب دارد که هم اکنون در مجموع 120 هزار جلد کتاب در این مجموعه ها وجود دارد و با احتساب کتابخانه های جدید به 150 هزار جلد خواهد رسید.
وی اظهار داشت: اکنون نیز هشت باب کتابخانه در جوشقان اسفراین، خرق فاروج، رباط شیروان، تازه قلعه راز و جرگلان، چهار بید جاجرم، قلعه جق، بیدک و ارکان بجنورد در دست ساخت است که افزون بر 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
جهانی گفت: هر باب کتابخانه روستایی 120 متر گستره دارد که برای ساخت، تکمیل و تجهیز هر باب 2 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و هم اکنون منتظر دریافت اعتبارات لازم برای تجهیز آنها هستیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی بر راه اندازی کتابخانه های سیار در این استان تاکید کرد و اظهار داشت: این کتابخانه ها در مناطق حاشیه نشین روستاها نیز مستقر می شوند.
جهانی با بیان اینکه هم اکنون 11 کتابخانه سیار برای این استان مورد نیاز است افزود: در هر شهرستان یک باب کتابخانه سیار و در بجنورد نیز سه باب مورد نیاز است.
وی گفت: هم اکنون برای خرید یک دستگاه کامیونت و تجهیز آن برای بجنورد توسط استانداری موافقت شده است که چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
جهانی اظهار داشت: در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روستای کلاته ابریشم راز و جرگلان نیز اختصاص یک کتابخانه سیار برای این شهرستان در نظر گرفته شد که موافقت ها در این خصوص انجام و چهار میلیارد ریال اعتبار نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
وی گفت: برای روستاهای با جمعیت افزون بر یکهزار نفر فعالیت کتابخانه های سیار مناسب است زیرا که از نظر اقتصادی ساخت و تجهیز کتابخانه ها اعتبار زیادی نیاز دارد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی افزود: کتابخانه های سیار می توانند 15 درصد نیاز روستاهای استان را پوشش دهند.
جهانی اظهار داشت: کتابخانه‌های سیار در راستای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان مناطق حاشیه شهر، روستایی و محروم که امکان استفاده از کتابخانه‌های ثابت را ندارند دایر شده است و یک کتابخانه سیار تعداد از روستاهای همجوار را پوشش می دهد.
هم اکنون 40 هزار نفر از شهروندان استان عضو کتابخانه های عمومی هستند و افزون بر 800 هزار جلد کتاب در 60 باب کتابخانه عمومی این استان نگهداری می شود.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.