ایرانیان باستان مبدع مدرن ترین شیوه ابلاغ پیامهای دیوانی در جهان بودند. هرودت مورخ یونانی 440 سال پیش از میلاد مسیح نامه رسانی چاپارهای پارس را چنین توصیف می کند: نه برف، نه باران، نه گرما، نه تاریکی شب نمی‌تواند این پیک‌ها را از انجام تند و تیز وظیفه‌شان بازدارد. چاپار اولی به سرعت پیام را به دومی می‌ رساند و دومی به سومی و به این ترتیب پیام بین چاپارها دست به دست می‌شود تا به مقصد برسد، مثل مشعل المپیک که یونانی‌ها آن را دست‌ به ‌دست می‌کنند تا به معبد هفائستوس تقدیم کنند.
با این حال در تاریخ چند هزار ساله این مرز و بوم، نامه رسانی همچون سرگذشت ایران فراز و نشیب های زیادی به خود دیده است.
فعالیت چاپارها با تغییرات آرام لجستیکی تا زمان ناصرالدین شاه قاجار در قالب ساختار غیرمدرن اداره پست(سال 1258 ه. ش) ادامه یافت اما در زمان امیرکبیر این سازمان متحول و با تاسیس اتحادیه جهانی پست، ایران به عنوان یکی از نخستین کشورها به عضویت این اتحادیه درآمد.
در این دوران خدمات منظم پستی بین شهرهای ایران برقرار و در دهه های بعد اداره تلگراف و تلفن نیز به آن افزوده شد و در نهایت با گذشت یک قرن در سال 1366 با تصویب مجلس شورای اسلامی، شرکت مستقل دولتی پست جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.
سالها از تاسیس اداره مدرن پست گذشته و زمان آن فرارسیده بود که خدمات مکانیزه جای خود را به ساختار سنتی و کاغذی دهد و طی 2 دهه گذشته و همگام با فراگیر شدن ارتباطات دیجیتال، روند این تغییرات شتاب گرفت با این حال مشکل عمده این شرکت عظیم دولتی، یعنی ضررده بودن آن، همچنان وبال گردن دولت بود.

** نتایج تحولات اعتلابخش پست پس از چهار سال
وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات در فروردین سال 96 در تشریح فعالیت های اعتلابخش دولت یازدهم در حوزه پست گفت: در این دولت وضعیت پست ساماندهی شده و شاهد تحولاتی بزرگ چون راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و اتصال همه روستاها به اینترنت پرسرعت در آینده نزدیک خواهیم بود.
محمود واعظی با اشاره به زیان انباشته پست در آغاز به کار دولت یازدهم، افزود: این شرکت به تمامی پیمانکاران و شرکت های هواپیمایی بدهکار بود و وضعیت معیشت کارکنان در شرایط مناسبی قرار نداشت اما امروز تلاش های بسیاری از سوی مسئولان پست صورت گرفته تا این مجموعه به سوددهی رسیده و بدهی های آن پرداخت شود.

** ارائه خدمات فناورانه به سود مردم و پست
مدیرعامل شرکت ملی پست نیز با بیان اینکه قیمت خدمات این شرکت از حدود 2 سال پیش افزایش نیافته، گفت: با ارائه خدمات ارزش افزوده و استفاده از فناوری های جدید و دانش بنیان می توان هم شاهد درآمدزایی بیشتر برای شرکت پست و هم کاهش هزینه های مردم برای دریافت این خدمات بود.
حسین نعمتی افزود: رویکرد ما استفاده از بستر فناوری برای ارائه خدمات است و امروز شاهد کاهش بها برای ارائه برخی سرویس های پستی هستیم.
وی اظهار داشت: آن دسته از فعالیتهای پستی که امروز به صورت الکترونیکی ارائه می شود تقریبا رایگان است و متقاضی فقط خدمات هزینه ارسال فیزیکی مرسوله را پرداخت می کند که دریافت تاییدیه تحصیلی یکی از مصادیق این خدمات است.
وی با بیان اینکه 15 هزار نفر به صورت مستقیم و حدود هشت هزار نفر به صورت پاره وقت و شرکتی با مجموعه پست جمهوری اسلامی ایران همکاری دارند، گفت: ظرفیت شبکه شرکت پست بسیار گسترده است به طوری که 17 هزار نقطه تماس با مردم در اختیار داریم و دامنه وسیعی نیز در بخش توزیع بر عهده این شرکت است.
نعمتی افزود: با توجه به این ظرفیت، شرکت پست به عنوان اپراتور پستی منتخب وزارت ارتباطات فعالیت می کند و خدمات اجباری ارتباطی در قالبهای پستی را به اقصی نقاط روستاهای کشور بر عهده دارد.

** رشد 114 درصدی درآمد پست خراسان رضوی
مدیرکل پست خراسان رضوی نیز گفت: کل درآمد عملیاتی این اداره کل در سال 96 بیش از 554 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با ابتدای دولت دوازدهم 114 درصد رشد داشته است.
سیداحمد موسوی با اشاره به دیگر خدمات با ارزش افزوده در پست افزود: در سال 96 تعداد مرسولات پستی در بخش سرویس پست ویژه، الکترونیک و عادی به ترتیب نسبت به ابتدای دولت دوازدهم 500، هزار و هزار درصد رشد داشته است.

**سهم 90 درصدی خدمات قراردادی از ترافیک پست خراسان
وی گفت: هم اکنون 90 درصد ترافیک مرسولات پستی ارسال شده توسط این اداره کل مربوط به خدمات قراردادی و نیابتی با سایر دستگاهها و ارگانهای دولتی و بخش عمومی است.
مدیرکل پست خراسان رضوی اظهار داشت: امروز ورود پست به مقوله خدمات قراردادی و نیابتی با ادارات و دستگاهها به منظور تحقق دولت الکترونیک، کاهش مراجعه مردم به ادارات و تسهیل در ارائه خدمات به مردم بوده است.
وی بیان کرد: خدمات قراردادی شامل امور مربوط به صدور کارت ملی هوشمند، صدور اسناد تک برگی، خدمات فرودگاهی، توزیع قبوض برق و تلفن و ترخیص خودرو، توزیع اخطاریه بانکها و اوراق مالیاتی می شود.

** زیرساختهای طرح جی نف در کشور آماده شد
از دیگر اقدامات مهم پست برای اعتلای این مجموعه طرح ملی نشانی یکسان استاندارد ایرانیان یا همان جی نف است که با دستور رییس جمهوری به شرکت ملی پست واگذار شد تا با کمک 13 سازمان و شرکت این طرح را اجرا کند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این طرح اولویت دار اقتصاد مقاومتی را در 2 بخش نشانی استاندارد و سامانه یکپارچه سازی املاک کشور در دستور کار قرار داد و مدیر عامل شرکت ملی پست امسال از ایجاد بخش عمده زیرساخت های این طرح خبر داد.

** بیش از 48 میلیون کد پستی در ایران
حسین نعمتی افزود: هم اکنون در کشور 48 میلیون و 300 مکان دارای کد پستی 10 رقمی است و براساس قانون این کد هر 2 سال در اماکن شهری و هر چهار سال در اماکن روستایی به روز رسانی می شود.
وی افزود: براساس هدف گذاری ها، 50 شهر دیگر نیز تا پایان سال می توانند سرویس های مورد نیاز خود را در این بستر دریافت کنند. از 48 میلیون و 300 مکان دارای کد 10رقمی، حدود 38 میلیون و 300 هزار مکان در شهرها قرار دارد که اطلاعات همه آنها به هنگام شده و از حدود 10 میلیون مکان روستایی دارای کد 10 رقمی نیز عملیات به هنگام سازی در 55 درصد محقق شده است.

** ژئوکدسازی 96 درصد ساختمان های شهری خراسان رضوی
مدیرکل پست خراسان رضوی نیز گفت: در راستای اجرای طرح 'جی نف'، این اداره کل یک میلیون و 41 هزار و 336 ساختمان، معادل 96 درصد از کل ساختمان های شهری استان را ژئوکدسازی کرده است.
موسوی افزود: در این طرح هر ساختمان دارای یک کد جغرافیایی اختصاصی در قالب یک نشان استاندارد می شود که در مرحله نخست برای همه دستگاههای دولتی و پس از راه اندازی کامل برای بخش خصوصی به صورت یکسان قابل استفاده است.
وی اجرای طرح جی نف را از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: در این طرح بیش از 2 میلیون ساختمان در مناطق شهری و روستایی استان ژئوکدسازی خواهد شد که تا پایان امسال این اقدام برای همه یک میلیون و 90 هزار ساختمان و مکان شهری استان انجام می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: ژئوکدسازی ساختمان های روستایی نیز در سال 97 آغاز می شود که مطابق برنامه 232 هزار و 223 ساختمان روستایی کد جغرافیایی اختصاصی دریافت می کنند.
مدیرکل پست خراسان رضوی افزود: هر ساختمان ژئوکدسازی شده ممکن است یک و یا بیش از یک کد پستی داشته باشد لذا هر سال نیاز است اطلاعات تغییر یافته در کدهای ثبت شده روزآمد شود.

** ناوبری و یافتن نشانی آسان به مدد جی نف
وی به تشریح فوائد اجرای طرح جی نف اشاره و بیان کرد: با اجرای این طرح، یافتن نشانی ها به سهولت و ناوبری به صورت دقیق انجام می شود و در مواردی نظیر امدادرسانی، دستگاههای خدمت رسان با سهولت بیشتری خدمات می دهند.
موسوی اضافه کرد: همچنین این سامانه به دست اندرکاران کمک می کند سیاست گذاری و تجزیه و تحلیل دقیق تری از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی مناطق جغرافیایی به دست آورند.

**تاسیس سالانه 2 هزار دفتر آی سی تی روستایی
عضو هیأت مدیره شرکت ملی پست جمهوری اسلامی نیز در تشریح توسعه متوازن خدمات پستی در کشور گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تا سال 1399 سالانه 2 هزار دفتر آی.سی.تی روستایی جدید در کشور ایجاد و راه اندازی می شود.
غلامرضا نجاری افزود: تاکنون حدود پنج هزار دفتر آی.سی.تی روستایی در کشور ایجاد، راه اندازی و در حال ارائه انواع خدمات پستی به مردم هستند.
وی گفت: رونق هر چه بیشتر صنعت پست در کشور مستلزم تأمین زیرساخت های مورد نیاز و توسعه دیگر بخش ها از جمله حوزه حمل و نقل هوایی است.

**توسعه فیزیکی و نرم افزاری پست خراسان رضوی
مدیرکل پست خراسان رضوی نیز از راه اندازی 2 اداره پست در شهرهای ششتمد و فیروزه با چهار میلیارد ریال هزینه خبر داد و گفت: در پنج سال اخیر بیش از 14 میلیارد ریال صرف ترمیم، تعمیر و بهسازی ادارات و نواحی پستی استان و مشهد شده است.
موسوی گفت: علاوه بر این اقدامات توسعه خدمات الکترونیک و زیرساخت های فناوری اطلاعات و هوشمندسازی پست در دستور کار قرار گرفت که منجر به ایجاد سرویس نقشه برای ارائه سرویس های مبتنی بر ردیابی، بهره برداری از سامانه همراه نامه رسان و گوشی های هوشمند و استفاده از زیرساخت های یکپارچه وب سرویس های کد پستی و درگاه ارائه خدمات مبتنی بر کد پستی به نشانی الکترونیکی gavahi post.ir شد.
وی افزود: تجهیز همه خودروهای ناوگان رهسپاری پست استان به سامانه راهبری (جی.پی.اس) و بهره برداری از سامانه یکپارچه خدمات پستی (قبول و رهگیری مرسولات) و استفاده از سامانه های جدید الکترونیکی شامل پرتال، بازار الکترونیک، پست الکترونیک، کرایه در مقصد و صندوق های شخصی از جمله تحولات پست در سالهای اخیر است.
وی به حذف تمبر و نقش آن در مرسولات پیشتاز، سفارشی و ویژه اشاره کرد و گفت: هزینه پستی این مرسولات با تولید بارکد هوشمند به صورت الکترونیکی دریافت می شود.
این مسئول اظهار داشت: تحویل مرسوله در زمان مشخص و یا به تعبیر دیگر تعیین زمان توزیع توسط مشتری، خدمات ویژه شهروندی خوش و ارائه سرویس های پس کرایه، وب آگهی و بویژه راه اندازی خرید و فروش الکترونیکی در کنار بهره گیری از پست لجستیک و فرودگاهی موجب ارتقای شاخص های پستی در استان شده است.

** سرانه مرسولات پستی خراسان رضوی از متوسط کشور پیشی گرفت
وی خاطرنشان کرد: سرانه ترافیک مرسولات پستی در سال 92 به ازای هر نفر در خراسان رضوی 7.2 مرسوله بود که این شاخص تا پایان سال 96 به 8.2 مرسوله ارتقا یافته است.
فرایندی که موجب ایجاد و نگهداری یک نشانی رسمی و استاندارد برای نشانی های در حال استفاده شود gnaf یا Geocoded national address file خوانده می شود.
شهروندان خراسان رضوی پارسال 53 میلیون و 567 هزار مرسوله پستی شامل پاکت های پست معمولی، مرسولات سفارشی و پیشتاز، بسته، امانات و خدمات قراردادی با ادارات و سازمانها دریافت و یا ارسال کردند.
این استان با 6 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت، سه میلیون نشانی پستی و 672 واحد پستی دارد.
سرانه پستی در ایران هم اکنون هشت مرسوله به ازای هر نفر است.
3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.