محمدرضا حیدری عصر شنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به سئوال نماینده بسیج دانشجویی در خصوص چرایی ادامه فعالیت کمربند جنوبی به رغم مشکلات زیست محیطی این پروژه و دستور قضایی برای توقف آن، افزود: مطالعات کمربند جنوبی مشهد از سال 1378 آغاز و از سال 90 عملیات اجرایی آن شروع شد.
وی با بیان اینکه انتظاری که از محیط دانشجویی می رود، نقد منصفانه توام با اطلاعات است، گفت: این پروژه مصوبه شورای عالی ترافیک بوده و در طرح های دوم و سوم جامع مشهد نیز مصوبه دارد، شوراهای دوم، سوم و چهارم مشهد نیز به این پروژه اعتبار تخصیص داده و پروژه هم اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حیدری خاطرنشان کرد : در این 12 سال که برای پروژه هزینه می شد دوستان بسیج کجا بوده اند؟ یکهزار و 650 میلیارد ریال تا قبل از روی کارآمدن شورای پنجم برای این پروژه هزینه شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: این پروژه که به ما ارث رسیده رای کمیسیون ماده 5 استان را دارد و این طرح 10 درصد مصرف سوخت و آلودگی هوا را طبق مطالعات کاهش می دهد، 50 درصد عرض معبر کمربند جنوبی فضای سبز است و جنوب آن به ارتفاعات متصل است که امکان ساخت و ساز و توسعه وجود ندارد.
وی افزود: حتی شهرداری زمین مالکان خصوصی در آن محدوده را فریز کرده و حق ساخت و ساز به آنان داده نمی شود، ولی دستگاه های مختلف چند صد هکتار از اراضی ارتفاعات جنوبی تصرف کرده اند که به آنها باید رسیدگی شود.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در خصوص پروژه کمربند جنوبی و در شرایط موجود باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد، باید موانع و مشکلات را برطرف کرد ولی تا کنون یک صفحه مستند در خصوص تهدیدات زیست محیطی این پروژه در اختیار ما قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه شورای پنجم در این پروژه نقشی ندارد، افزود: در فضای رسانه ای به ناحق مطالبی منتشر می شود ولی دغدغه ما تعیین تکلیف این پروژه است لذا تیم تحقیقاتی در دانشگاه فردوسی تشکیل شده تا با پیوست محیط زیستی تعیین تکلیف شود.
حیدری در خصوص فعالیتهای فرهنگی در شهر مشهد نیز گفت: برگزاری تئاتر و برنامه های فرهنگی نیاز مردم است، هزینه در این بخش توجیه دارد، چرا از کارهای مثبت شهرداری نظیر نمایش تصاویر شهدا و چهره های فرهنگی و تاثیرگذار شهر نامی برده نمی شود؟

*قول رئیس جمهوری برای تامین هزینه بازگشایی معابر منطقه ثامن
حیدری در خصوص طولانی شدن پروژه نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز گفت: این طرح از حدود 20 سال قبل آغاز و طولانی شده است از این رو موضوع در سفر اخیر رئیس جمهوری به مشهد طی نشستی مطرح شد.
وی بیان کرد: در این نشست مقرر شد 30 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای بازگشایی معابر اصلی این پروژه از طریق فروش اوراق مشارکت تامین شود.
حیدری افزود: 23 پروژه میراثی در اطراف حرم مطهر رضوی وجود دارد که برخی بازسازی شده و مابقی نیز حفظ و بازسازی خواهند شد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در مورد نمایشگاه 'مشهد دوست داشتنی' نیز گفت : این نمایشگاه در دوره مدیریت قبلی شهری با هزینه سنگینی فعال شده بود که هنگام روی کار آمدن شورای پنجم و مدیریت شهری جدید با چیزی روبه رو شدیم که نه قابلیت ادامه داشت و نه امکان جمع آوری، ولی ما برای آن نمایشگاه برنامه داریم.
وی افزود: محور اصلی هویتی مشهد امام رضا(ع) است و در کنار آن هویت های تاریخی و فرهنگی نظیر فردوسی نیز داریم که باید به آنها توجه شود.

* از بخشش ها و هبه های بی حساب و کتاب خبری نیست
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوال نماینده انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه فردوسی در خصوص جوان گرایی و عمل به وعده های انتخاباتی گفت: تغییر در روند گذشته و عمل به وعده ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی کاملا مشهود است.
حیدری افزود: دیگر در تبلیغات شهری و تابلوهای تبلیغاتی مانند گذشته تصاویری از دبه و شن نمایش داده نمی شود و در فضای مدیریت شهری همدلی و تعامل با مردم وجود دارد.
وی ادامه داد: در فضای فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات شهری تصاویری از نمادها و عناصر هویت ساز شهر عرضه می شود و همچنین بخشش ها و هبه های بی حساب و کتاب نیز متوقف شده است.
حیدری در خصوص جوان گرایی نیز گفت: میانگین سنی اعضای شورای شهر مناسب است و در بین معاونان شهردار نیز تغییراتی که داده شده با رویکرد جوان گرایی بوده است.
وی با اشاره به وجود 5 هزار نیروی مازاد بر چارت تشکیلاتی در شهرداری مشهد اظهار کرد: این تعداد مازاد هستند و اگر از شهرداری خارج شوند نیز اتفاقی نمی افتد.

*جنبش دانشجویی باید خواست اقشار آسیب پذیر را مطالبه کند
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر تصمیم شورای شهر در خصوص تخفیف در حمل و نقل عمومی به دانشجویان، افزود : اینکه اقشار آسیب پذیر مطالبه دانشجویان باشد بیشتر با آرمان های جنبش دانشجویی سازگار است تا این که به فکر خود باشند.
حیدری با بیان اینکه دانشجویان درخواست تخفیف در بهای حمل و نقل عمومی را دارند ، افزود: قیمت تمام شده برای هر تراکنش اتوبوسرانی 15 هزار ریال است که 5 هزار ریال آن توسط شهروندان تامین می شود و مابقی نیز به صورت یارانه بلیت پرداخت می شود.
وی ادامه داد : در بودجه امسال میزان یارانه بلیت پرداختی در بودجه شهرداری یکهزار و 300 میلیارد ریال است .
حیدری بیان کرد : همچنین نوسازی ناوگان اتوبوسی ضروری است، هر اتوبوس فرسوده 14 برابر اتوبوس سالم آلودگی ایجاد می کند ولی برای پاسخ مثبت دادن به مطالبه دانشجویان باید از بخشی از نوسازی سازمان چشم پوشی کرد.
وی گفت : موضوع را با دانشجویان مطرح کرده ایم، باید راه و مدلی پیدا کنیم به لحاظ تکنیکی امکان پذیر باشد ولی دانشجویان بدانند در صورت عملیاتی شدن طرح تخفیف به آنها فرآیند نوسازی ناوگان دچار وقفه می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: در دهه 60 دانشگاه کانون زایش و تحولات جدی در کشور بود ولی اینک پیگیری مسائل سیاسی در دانشگاه ها در حد انتظار نیست و حال آنکه دانشجویان باید مطالبه گر مسائل مختلف جامعه باشند.

*پس از انتخابات وارد مجادلات سیاسی نشده ایم
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد : سال گذشته 29 اردیبهشت ماه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در فضای رقابتی برگزار شد که جوانان و دانشجویان نقش محوری در این انتخابات داشتند .
حیدری با بیان اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات از مولفه های مهم در اقتدار ملی است، خاطرنشان کرد: نشانی از رشد و بلوغ جامعه در این انتخابات به نمایش گذاشته شد.
حیدری افزود: در این انتخابات لیست امید به طور کامل در مشهد رای آورد و رویکرد 14 ساله شورا در مشهد تغییر کرد. 14 سال شورا در اختیار جریان اصولگرا بود و برای اولین بار به طور کامل در اختیار لیست امید و اصلاح طلبان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه پس از انتخابات به رقابت های سیاسی پایان دادیم و با نگاه تخصصی در مدیریت شهری وارد فضای کار شدیم، افزود: تا این لحظه نیز وارد مجادلات سیاسی نشده ایم، فضای خدمت اولویت دارد، البته رویکرد سیاسی خود را کنار نگذاشته ایم .
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: جای کنشگری سیاسی در احزاب است لذا می کوشیم در فضای شهر با جریانهای مختلف تعامل کنیم، با مجموعه های تاثیرگذار در مشهد ارتباط برقرار کرده ایم تا شهر از شرایط فعلی خارج شود.
حیدری افزود : در مدت فعالیت شورای پنجم در حوزه فرهنگی، اجتماعی در سطح شهر برنامه ریزی های لازم صورت گرفت و شاهد برگرداندن امید و اعتماد به شهر در فروردین 97 در فضای زیبا و جذاب سطح شهر بودیم.
وی با اشاره به فضاآرایی سطح شهر در نوروز 97 بیان کرد: طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط یک نهاد بی طرف، 80 درصد زائران و 70 درصد مجاوران از نحوه فضاسازی مشهد اعلام رضایت کردند.
وی گفت: در حوزه عمرانی نیز فعالیتهای خوبی صورت گرفت که بهره برداری از خیابان 2 سطحی آیت الله طبسی، بازگشایی میدان سعدی و افتتاح ایستگاه های سعدی و شریعتی قطارشهری از آن جمله است.
وی با بیان اینکه شهر مجموعه به هم پیوسته ای است که باید خودش را اداره کند، بیان کرد: شهر نیازمند منابع پایدار برای اداره است، روزانه 30 میلیارد ریال برای اداره شهر هزینه می شود و این درحالی است که عوارض سالانه شهرداری، هزینه یک ماه اداره شهر است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: منابع مالی دغدغه اصلی شهرداری در کلانشهرهاست و اگر این منابع تامین نشود، شهرداری ها با بحران مواجه می شوند.
حیدری خاطرنشان کرد: سرانه هر شهروند برای اداره شهر 3 میلیون و 780 هزار ریال و سرانه عمرانی برای هر شهروند 37 میلیون ریال است .

*حقوق هر عضو شورای شهر 49 میلیون ریال است
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سئوال نماینده انجمن اسلامی دانشجویان در خصوص چگونگی شفاف سازی در شورای شهر و عدالت محوری افزود : شفافیت اولویت شورای پنجم است، جلسات علنی شورا به صورت زنده در فضای اجتماعی پخش می شود و بحث بودجه شهرداری در فضای رسانه ای بررسی شد .
حیدری ادامه داد: سامانه شفاف سازی قراردادهای شهرداری نیز آماده و در آستانه بهره برداری است که از طریق آن دسترسی آزاد و برخط به کلیه اطلاعات و فرآیند معاملات و دسترسی بر نحوه و تعیین اعتبارات چگونگی واگذاری قراردادها منتشر می شود.
وی انتشار اسناد کامل پیمانها و قراردادهای پروژه های شهری و تعیین نحوه اعلام فساد در بخش های مختلف مدیریت شهری بدون علنی شدن مشخصات افشاکننده را از دیگر امکانات این سامانه بیان کرد.
حیدری در خصوص حقوق اعضای شورای شهر مشهد نیز گفت: حقوق اعضای شورا که همان حق الجلسه 70 ساعت در ماه آنان است بدون کسر مالیات به رقم 49 میلیون ریال می رسد در حالی که ماهانه 250 ساعت وقت می گذارند.
وی افزود: پرداخت های مربوط به شهردار و معاونان شهردار نیز در چهارچوب مشخص قراردادها کاملا روشن است.
حیدری در خصوص تخلفات انجام شده در شورا و مدیریت قبلی شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: تخلفی در حد املاک نجومی که در شهرداری تهران انجام شد، در مشهد نداشته ایم. اما شورای پنجم به تخلفاتی در عقد قراردادها دست پیدا کرده که بخشی را سازمان بازرسی کشور و بخشی را شورا احصا کرده و در کمیته شفافیت شهرداری مشهد در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: نابرابری های اجتماعی نیز موضوع کلانی است و شورای شهر در حوزه ماموریت خود رویکرد توسعه متوازن و عدالت محور را دارد.
حیدری گفت: موضوع حاشیه شهر نیز مشکل ساختاری است که امسال مجلس شورای اسلامی مبلغ یکهزار میلیارد ریال و شورای شهر مشهد نیز مبلغ یکهزار میلیارد ریال برای ساماندهی حاشیه شهر اختصاص داده اند.

*پیگیر پرونده امیر شهلا هستیم
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص مشکل قضائی امیر شهلا، عضو این شورا نیز اظهار کرد : مشکل بوجود آمده برای وی در مرحله اتهام است و باید مسیر خود را در فضای مناسب طی کند که البته پیگیری هایی در فضای دستگاه قضایی و دولت صورت گرفته است.
حیدری افزود: کسی با رسیدگی دستگاه قضا مخالفت ندارد اما در فرآیند دادرسی، حقوق شهروندی ایشان نظیر حق داشتن وکیل باید رعایت شود که این موضوع نیز در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: پرونده تحقیقاتی این عضو شورای شهر به پایان رسیده و امیدواریم به زودی با تبدیل قرار، شهلا را در جمع خود داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما سعی نکردیم این موضوع را وارد فضای سیاسی کنیم بلکه در چارچوب و مدار قانون تلاش خود را انجام می دهیم، اقدام رقیب انتخاباتی که با نگاه انتقام وارد شد و اتهام اخلاقی به امیر شهلا وارد کرد خلاف اخلاق بود و معاون دادستان مشهد نیز هفته گذشته برخی شایعات در این خصوص را رد کرد.
حیدری افزود : اینکه برای منافع سیاسی با آبروی یک شخص بازی کنیم اقدامی ناجوانمردانه است .
وی گفت : طبق گفته معاون دادستان مشهد تصمیم در خصوص ادامه فعالیت امیر شهلا در شورا بستگی به تصمیم اعضای شورای شهر دارد که این نیز نکته مهمی است و در چارچوب قانون کار را طی خواهیم کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: امیدواریم ظرف روزهای آتی گشایشی ایجاد شده و این عضو شورا را در جمع خود داشته باشیم.
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.