علی اکبر مویدی روز دوشنبه در جریان بازدید از ایستگاه تحقیقات کشاورزی گناباد افزود: با توجه به تولید 85 درصد زعفران ایران در خراسان رضوی و لزوم توجه به مسائل تحقیقاتی برای توسعه کمی و کیفی کشت آن، تدوین طرح جامع زعفران دو سال پیش با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.
وی افزود: طرح جامع زعفران خراسان رضوی امسال در ایستگاه تحقیقات زعفران گناباد اجرا می شود و برای مرحله نخست آن 10 طرح تحقیقاتی، پژوهشی و ترویجی تعریف شده است.
وی کمبود نیروی متخصص را از مشکلات اجرای این طرح ذکر و بیان کرد: بخشی از این نیروها توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی تامین و بخشی دیگر نیازمند توجه بیشتر مسئولان در سطوح ملی است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: سیاستگذاری هر کدام از محصولات کشاورزی شاخص مربوط به هر استان مانند چای در مناطق عمده تولیدکننده آنها انجام می شود ولی تصمیم گیری در خصوص زعفران که محصول راهبردی خراسان رضوی است در تهران انجام می شود. این در حالی است که باید همه طرحهای تحقیقاتی و تصمیم گیری مربوط به آن در این استان انجام شود.
وی همچنین گفت: 350 گونه گیاهان دارویی در سطح 15 هزار هکتار مزارع خراسان رضوی کشت می شود که شهرستان گناباد با برخورداری از حدود 300 گونه یکی از مناطق شاخص کشوری در این زمینه محسوب می شود.
او مهمترین اولویتهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی را شناسایی و کشت گیاهان دارویی مقاوم و سازگار در بخشهای مختلف کشاورزی و ازجمله گیاهان دارویی و ترویج کشت آنها ذکر و بیان کرد: از 53 رقم بذر کشاورزی در سطح کشور 40 رقم آن در خراسان رضوی کشت می شود.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به ظرفیتهای گناباد در کشت و تولید زعفران ایجاد موسسه تحقیقات زعفران کشور با همراهی مسوولان ذیربط در این شهرستان ضروری است.
حمید بنایی افزود: با وجود تولید 85 درصد زعفران جهان در خراسان رضوی تاکنون هیچ موسسه ای به صورت میدانی به توسعه و ترویج تحقیقات این امر توجه خاص نداشته و باید در کنار اجرای میدانی طرح جامع زعفران خراسان رضوی با محوریت گناباد موسسه تحقیقاتی در این شهرستان ایجاد شود.
محمدعلی نبی پور فرماندار گناباد نیز گفت: توسعه کمی و کیفی زیرساختهای ایستگاه تحقیقات کشاورزی گناباد و تحرک پذیری بیشتر فعالیت آن نیازمند توجه بیشتر مسئولان و تامین زیرساختهای لازم است.
از مجموع حدود 19 هزار و 247 تن تولیدات محصولات باغبانی گناباد بیش از 10 تن آن را زعفران تشکیل می دهد. از حدود 280 تن زعفران در خراسان رضوی طی سال گذشته بالغ بر 10 تن آن در گناباد برداشت شد.
34 هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با 20 هزار هکتار کشتزار آبی، 1700 هکتار دیمزار و 500 هزار راس دام سالانه 87 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند. گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.