دکتر ابراهیم خالقی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که اکنون 60 درصد خانواده های بیماران مرگ مغزی در شمال شرق کشور به اهدای اعضای عزیزشان رضایت می دهند.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ اهدای عضو در سالهای اخیر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد رشد چشمگیری یافته اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد.
خالقی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از تهران بالاترین میزان اهدا و پیوند عضو را در کشور دارد، گفت: هم اکنون این دانشگاه علاوه بر بیماران مرگ مغزی خراسان رضوی، کار پیوند اعضای اهدایی بیماران مرگ مغزی استان های همجوار در شمال شرق کشور را نیز زیر پوشش دارد.
وی افزود: در حال حاضر شاخص پی.ام.پی یا میزان اهدای عضو به ازای هر میلیون نفر جمعیت در خراسان رضوی 21 است که میانگین کشوری این شاخص 11 است.
مسئول هماهنگی اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: شاخص اهدا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در سال 94 در حد 11 بود که این رقم اکنون به 21 رسیده است.
خالقی بیان کرد: اسپانیا با شاخص 35 بالاترین رقم جهان را در شاخص اهدای عضو به خود اختصاص داده است.
وی گفت: پیوند عضو در عرض 48 ساعت پس از اعلام مرگ مغزی قابل انجام است و توجه به زمان طلایی در این مساله از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.
از سال 1380 تاکنون اعضای 707 بیمار مرگ مغزی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیماران نیازمند پیوند شده است.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.