سیدجواد حسینی روز دوشنبه در همایش علمی سالمند و آلزامیر در مشهد افزود: سالمندی نیز مانند دیگر دوره های زندگی دارای شرایط خاص و عوارضی است و نیازها و مسائل روانی و زیستی و بیولوژیکی مخصوص به خود را دارد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از ناکارآمدیهایی که امروز در سبک زندگی مردم وجود دارد روی یکدیگر تلنبار و تبدیل به زخم شده که در دوره سالمندی این زخم سرباز می کند. این مسائل باعث می شود 80 درصد سالمندان جامعه به یکی از بیماریهای مزمن و شایع در دوره سالمندی از جمله آلزامیر مبتلا شوند و این مهم ناشی از سبک زندگی فعلی مردم است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: براساس آمار جهانی از سال 2000 تا 2013 میلادی آمار مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و بیماریهای قلبی و عروقی 23 درصد کاهش یافت اما آمار ابتلا به آلزامیر و صدمات ناشی از آن 71 درصد افزایش داشت.
وی افزود: در سال 2015 نیز 47 میلیون نفر از مردم جهان به آلزامیر مبتلا شدند که پیش بینی شده این آمار در سال 2050 به 133 میلیون نفر می رسد که 50 درصد از این آمار مربوط به آسیا است. این آمار نشان می دهد پدیده آلزامیر روز به افزایش است و باید قبل از تاثیرات مخرب آن بر زندگی مردم خود را برای روبه رو شدن با این مساله آماده کرد و برای آمادگی توجه به چند مساله ضروری است.
حسینی ادامه داد: در مواجهه با آلزامیر تغییر نگرش نسبت به این بیماری ضرورت دارد و نباید تصور کرد سالمند مبتلا به آلزامیر دچار بی هویتی یا بی شخصیتی شده زیرا آنها فقط حافظه کوتاه مدتشان دچار آسیب شده است و نباید نگاهمان به فرد مبتلا به آلزامیر کودکانه و همراه با ترحم باشد.
وی گفت: خراسان رضوی از نظر جمعیت سالمندی در جایگاه شانزدهم کشور قرار دارد. با توجه به افزایش امید به زندگی، تغییر اپیدمیولوژیکی بیماریها، افزایش رعایت سطح مسائل بهداشتی، کاهش موالید و بسیاری از عوامل دیگر جامعه ما با پدیده ای به نام انفجار سالمندی مواجه شده که باید با این مساله رو به رو شویم.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: در جامعه کنونی با پدیده دیگری به نام کاهش ارزشی و منزلتی سالمندان و همچنین پدیده گسست نسلی مواجهیم. نباید اجازه دهیم منزلت سالمندان کاهش یابد یا گسست نسلی و فاصله بین سالمندان و بزرگسالان و جوانان به تعارض نسلی تبدیل شود.
وی ادامه داد: مسئولان باید تلاش کنند شهری انسانی و دوستدار سالمند بسازند که تحقق این مهم نیاز به تامین خدمات و امکانات برای سالمندان و فرهنگ سازی و ترویج راههای مناسبت مراقبت از سالمند دارد.
حسینی گفت: مدلهای 9 گانه مراقبت از سالمند از خانه خود تا سرای سالمندان تعریف شده اما برای اجرای آنها نباید برای همه سالمندان نسخه یکسان پیچیده شود بلکه باید به تفاوتهای فردی و فرهنگی نیز توجه نمود.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.