به گزارش ایرنا، نوید خراسان سر مقاله خود را با عنوان 'غرور و سقوط' به فرارسیدن 26 دی ماه سال 57 سالروز فرار شاه از کشور اختصاص داده است.
محمد رضا سالار مقدم در این خصوص نوشته است: از این روی بد نمی بینم یادداشت این شماره را به معرفی شخصیت روحی و روانکاوانه محمدرضا پهلوی اختصاص دهم.
وی می افزاید: 'آنتونی پارسونز' آخرین سفیر انگلیس در دوران پهلوی دوم، در کتاب معروف خود با عنوان 'غرور و سقوط' معتقد است یکی از مهمترین دلایل سقوط حکومت محمدرضا پهلوی، غرور بیش از حد او از موفقیت های مقطعی در دوران های مختلف حکومتش است که این دیدگاه تداعی گر همان ضرب المثل فارسی 'یکبار جستی ملخک دوبار جستی ملخک آخر بدستی ملخک' است.
سالار مقدم در ادامه می آورد: محمدرضا پهلوی در 25 مرداد سال 1332 چنان نامید و با وحشت کاخ را ترک می کند که حتی به قول برخی مورخان جوراب هایش را نیز به پا نکرده بود. اما سه روز بعد در 28 مرداد با کودتای اردشیر زاهدی و البته حمایت قدرت های خارجی دوباره به کشور بازگشت و شاه از سال 32 تا 42 فرصت انجام اصلاحات ساختاری در کشور را داشت، اما همان غرور موجب بی توجهی او به خواست مردم شد.
وی می افزاید: تا اینکه در 15 خرداد سال 1342 با قیام بزرگ روحانیون مواجه شد و از آنجا که از این مهلکه نیز دوباره جان سالم به در برد، باز غرور کاذب بیشتر بر وی غالب شد و در حالی که وی می توانست صدای روحانیون را در قیام 15 خرداد بشنود اما بی توجهی کرد و گوش هایش را بروی آن همه سر و صدا بست تا به انقلاب 57 رسید.
سالار مقدم در ادامه با بیان اینکه شاه خود را در پناه و حمایت ائمه (ع) می دانست، نوشته است: او در کتاب ماموریت برای وطنم می نویسد: در دوران کودکی از اسب با سر بر روی سنگها سقوط کردم، در حین فرو افتادن از اسب، حضرت ابوالفضل(ع) فرزند برومند حضرت علی(ع) ظاهر شد و مرا در هنگام سقوط گرفت و از مصدوم شدن مصون داشت و گفت تو ماموریت بزرگی به عهده داری و باید زنده بمانی!! که البته وصل به بالا و ادعای نماینده خدا بر روی زمین بودن، از جمله ادعاهای رایج حکومت های شاهنشاهی در ایران بوده است.
وی می افزاید: غرور شاه زمانی بیشتر می شود که در مهر سال 1350 جشن های 2500 ساله شاهنشاهی را به راه انداخت که البته در همان دوران نیز خیلی از ناظران سیاسی با دیدن آن همه رژه نظامیان و جنگ افزارها، پرسیدند آیا در این ملک جز جنگ و جنگ افزار چیز دیگری برای نمایش وجود ندارد؟ و از این روی هنگامی که محمدرضا پهلوی در روز 26 دیماه سال 57 از کشور می گریخت چون خود را به آسمان متصل می دانست، تصور می کرد باز دوباره به کشور باز خواهد گشت، اما این بار نه دستی از آسمان بود که حافظ تاج و تخت همایونی وی باشد و نه رد و نشانی از آن سران کشورهایی که برای شرکت در جشن های 2500 سلسه شاهنشاهی به تهران آمده بودند، زیرا شاه فرصت های 10 ساله بهبودی و اصلاح امور را برای همیشه از دست داده بود.
از دیگر مباحث مطرح شده در این شماره هفته نامه نوید: معاون وزیر جهاد کشاورزی در تربت حیدریه: تولید کننده ایرانی باید قیمت جهانی زعفران را تعیین کند نه دلالان، کشف بقایای اصلی حمام تاریخی حاجی رئیس در تربت حیدریه، برگزاری جشنواره قرمه در روستای بسک تربت حیدریه و تمدید خرید توافقی زعفران تا بهمن ماه امسال است.
هفته نامه نوید خراسان نشریه خبری، تحلیلی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به مدیر مسوولی و صاحب امتیازی محمد رضا سالار مقدم نشریه ای منطقه ای با بیش از 15 سال فعالیت است که به شمارگان پنج هزار نسخه منتشر می شود.
در شهرستان تربت حیدریه پنج نشریه محلی، یک نشریه داخلی، 2 خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و نیز صدا و سیمای جمهوری اسلامی و همچنین 2 پایگاه خبری فعال هستند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121 /1744
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.