براتعلی منصوریان روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی افزود: سرانه هر دانش آموز برای مطالعه کتابهای غیردرسی نزدیک به پنج کتاب است.
وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان که در سطح خراسان رضوی فعال است جوابگوی بیش از یک میلیون دانش آموز نیست لذا به مراکز بیشتری در این حوزه نیاز است.

* 46 کانون پرورشی در خراسان رضوی
مدیر کانون پرورش فکری کودکان خراسان رضوی هم در این نشست گفت: 34 مرکز ثابت در 22 شهرستان، هشت مرکز سیار روستایی و شهری و سه کتابخانه پستی و یک مرکز فراگیر کانون پرورش فکری در سطح استان فعالیت دارند.
جواد محقق نیشابوری مراکز کانون پرورش فکری را مکانی برای پرورش خلاقیت و نوآوری دانش آموزان توصیف و بیان کرد: سرگرمی، لذت و آزادی اصول فعالیتهای کانون است.
وی افزود: دانش آموزان با برنامه ها و اصول کانون پرورش فکری به افرادی با اعتماد به نفس، هوش اجتماعی و قدرت انتقاد تبدیل می شوند.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان خراسان رضوی ادامه داد: این کانون به دنبال چاره اندیشی برای پر کردن اوقات فراغت، فراهم آوردن آموزش، سرگرمی و فراگیر کردن مطالعه و کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان دی ماه 1344 تاسیس شد.
وی گفت: توجه جدی به کودکان به عنوان شهروند و حمایت معنوی از آنان، جلب توجه افکار عمومی نسبت به ویژگیها، نیازها و خواسته های کودکان امروز، همگرایی و هم افزایی فعالیتهای دستگاهها و نهادهای متولی کودک و نوجوان و کمک به شکل گیری خاطره هایی شاد، جذاب برای کودکان از جمله اهدافی است که در برنامه های کانون به خصوص در هفته ملی کودک پیگیری می شوند.
محقق نیشابوری افزود: کمیته ای به منظور پویایی کتابخانه های مدارس حاشیه شهر مشهد ایجاد شده که توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی در مدارس ابتدایی، ارتقای سواد خواندن دانش آموزان، اصلاح ساختار کتابخانه های مدارس ابتدایی و کشف و پرورش استعدادهای بالقوه دانش آموزان این مقطع از اهداف آن است.

* تزاحم آموزش
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ایران جزو کشورهایی است که نظام آموزشی آن زیاد آموزش می دهد و این مساله تزاحم آموزش را سبب شده است.
سید کمال الدین حسینی افزود: این آموزشها به تمام اوقات از جمله فراغت اختصاص دارد و گاه در موضعی مثل زیارت هم می بینیم آرزو، درخواست و کلماتی که دانش آموزان در هنگام زیارت بیان می کنند یکسان شده است.
وی ادامه داد: نخواسته ایم با مفهوم کودکی، نوجوانی و جوانی به پیش برویم و نمی گذاریم کودک به مقتضای سن خود عمل کند و انتظار داریم سریع بزرگسال شود. این باعث می شود افراد به بزرگسالی که می رسند رفتار کودکانه داشته باشند. بنابراین باید به مقتضای هر سن رفتار کرد تا شخصیت سالم و متعادل شکل گیرد.
خراسان رضوی دارای 7500 مدرسه و 53 هزار کلاس درس با یک میلیون و 100 هزار دانش آموز دارد.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشار: حسین کریم زاده
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.