حسن باصری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود ظرفیتهای بسیار گناباد در زمینه های صنعتی، معدنی و کشاورزی به دلیل ضعف در زیرساختهای لازم از جمله صنایع بسته بندی، بسیاری از تولیدات این شهرستان به صورت خام به مناطق دیگر صادر و حتی با بسته بندی و نام دیگر نقاط روانه بازار مصرف می شود.
وی پراکنده کاری را از ضعفهای مهم این بخش ذکر کرد و افزود: برای جلوگیری از این معضل باید متناسب با ظرفیت های خاص گناباد در تولید پسته، زعفران، فرش دستباف و مواد معدنی و اختصاص ردیف های اعتباری مناسب، سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخشها کرد و با ایجاد اشتغال پایدار از خروج بسیاری از کالاهای تولیدی به صورت خام به خارج از شهرستان جلوگیری نمود.
وی سلیقه ای عمل کردن دستگاههای اجرایی را نیز از دیگر مشکلات این بخش دانست و اظهار کرد: باید با پرداخت تسهیلات مناسب و کم بهره، واحدهای بزرگ صنایع بسته بندی را جایگزین مشاغل کوچک خانگی کرد.
باصری گفت: به دلیل ضعف تولید کنندگان در معرفی کالاهای خود، بسیاری از مصرف کنندگان شناخت کافی از محصولات این شهرستان ندارند و کالاهای مشابه از سایر نقاط که با تبلیغات گسترده در میان مصرف کنندگان جا افتاده در اغلب فروشگاههای گناباد به فروش می رسند.
وی افزود: باید با تبلیغ بیشتر، ظرفیتهای اقتصادی این شهرستان برای متقاضیان سرمایه گذاری معرفی شود تا بستر جذب سرمایه گذار در بخش صنایع تبدیلی افزایش یابد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز وجود دلالها را از عوامل افزایش معضل خام فروشی دانست و به برند سازی تولیدات برای برون رفت از این مشکل تاکید کرد.
هادی ایزدی با اشاره به وجود مافیای شیر و تاثیر آن بر بی ثباتی قیمت تولیدات این بخش توسط دلالها در گناباد، گفت: با راه اندازی واحد تولیدی فرآوری شیر بیدخت گناباد در چند ماه آینده فرآوری شیر تولیدی این شهرستان از 50 درصد به 80 درصد افزایش می یابد.
وی افزود: همچنین با راه اندازی واحد تولیدی کاشی هستی گناباد فرآوری مواد معدنی این شهرستان بخصوص کائولن از 28 درصد به بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اهمیت برپایی روزبازارها و نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و ارائه مستقیم کالاهای تولیدی و توسعه سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی در کاهش جولان دلالها اظهار کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد در حد توان به این امر عنایت خاص دارد.
ایزدی گفت: این اداره با روان سازی تسهیلات و معرفی قابلیتهای خاص هر منطقه از متقاضیان سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی حمایت می کند.
با وجود استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود 20 ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، فعالیت 172 واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیر فلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی، به دلیل ضعف در صنایع بسته بندی مقادیر بسیاری از تولیدات این بخشها به صورت خام به سایر شهرستانها صادر می شود.
همچنین از مجموع 178 هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد 90 هزار و 500 تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش، به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج از کشور صادر شده و به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود.
شهرستان گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053 خبرنگار: علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.