محمدابراهیم بهبودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدامات برای کنترل و مدیریت این وضعیت هم اکنون با همکاری سایر دستگاههای متولی در حوزه آب خراسان رضوی در حال انجام است.
وی ادامه داد: 40 منبع آبی در حوزه کشف رود وجود دارد که بخشی از آنها با پساب غیراستاندارد همراه است. ضرورت انجام اقدامات کنترل فاضلاب و پسابهای غیراستاندارد به متولیان حوزه آب اعلام شده و آنان نیز درصدد انجام اقدامات لازم در این زمینه هستند.
مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تلاش شده با برگزاری کلاسهای آموزشی ویژه کشاورزان فعال در زمینهای کشاورزی حومه کشف رود مضرات و عواقب آبیاری زمینها با فاضلاب و پساب غیراستاندارد تبیین شود.
وی افزود: مزراعی که هم اکنون در این حوزه با پساب غیراستاندارد آبیاری می شود زیر کشت محصولاتی مانند ذرت، جو، گندم، گوجه فرنگی و زعفران است.
بهبودی ادامه داد: در سایر شهرستانهای استان از جمله نیشابور نیز با معضل آبیاری زمینهای کشاورزی با فاضلاب و پساب غیراستاندارد روبرو هستیم اما سطح و حجم آن بسیار کمتر است.
کشف رود از رودخانه های فصلی مشهد و از جمله منابع آبیاری مزارع اطراف شهر است که برای کشاورزی استفاده می شود. شعبه ای از کشف رود از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد. این رود 290 کیلومتری که تنها یادی از پرآبی آن در خاطره ها مانده، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد رود تجن نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
1،1 میلیون هکتار زمین در سطح استان خراسان رضوی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.