به گزارش ایرنا این کنگره با هدف نشان دادن چهره عدالت محوری و اخلاق مداری اسلام به جهانیان برگزار شده و تا فردا(‌یکشنبه) در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد.
دانشمندان و نخبگان چند کشور از جمله آمریکا، انگلستان، کانادا، آلمان، مراکش، ترکیه و ایران در کنگره بین المللی عدالت و اخلاق به بیان دیدگاهها و نظرات خود می پردازند.

** عدالت و اخلاق دو اصل فراموش شده جامعه بشری
عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه این اظهار کرد: عدالت و اخلاق دو اصل فراموش شده جامعه بشری است که ادیان الهی از ابتدای خلقت بر آنها تاکید داشته اند.
آیت الله محمدهادی عبدخدایی با اشاره به جایگاه عدالت و اخلاق در راستای صلح بشری افزود: محتوای این دو اصل امروز در جامعه بشری به فراموشی سپرده شده است چرا که اگر این اصول در دنیا به معنای واقعی رعایت می شد،‌ ما اکنون شاهد صلحی فراگیر در میان بشریت بودیم.
وی با بیان اینکه رابطه عدالت و اخلاق از یکدیگر ناگسستنی است ،‌ گفت: عدالت شاخصه و معیار اخلاق است و اخلاق به منزله روح عدالت است که برای مدیریت جامعه هر دوی این اصول نیاز است.
آیت الله عبدخدایی با بیان اینکه رعایت این اصول موجب رستگاری در دنیا و آخرت می شود،‌ اظهار کرد: مذهب تشیع به عدالت به عنوان شاخصه ای مهم اهمیت می دهد و در تمامی احکام این اصل زیربنایی را مد نظر دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر وسیع بودن گستره عدالت خاطر نشان کرد: این اصل به نحوی مورد توجه دین اسلام قرار گرفته است که در قرآن آمده است که دشمنی گروهی از شما موجب نشود که عدالت نورزید.
وی با بیان اینکه اخلاق نیز سازنده روح افراد و جامعه است،گفت: اهمیت اخلاق در اسلام تا جایی است که پیامبراکرم (ص) هدف از بعث خود را اخلاق معرفی کرده است.

***عدالت و اخلاق پایه گذار روابط انسانی
رئیس کنگره بین المللی عدالت و اخلاق نیز با تاکید بر جایگاه عدالت و اخلاق در بهبود روابط انسانی افزود: این دو اصل در مکتب اهل بیت بسیار مورد تاکید بوده است.
حجت الاسلام غلامرضا رئیسیان ادامه داد: ااین کنگره،‌ سومین همایشی است که در سطح بین المللی با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت علوم و بنیاد بین المللی امام رضا ع همزمان با رویداد مشهد 2017 برگزار شده است.
وی با بیان اینکه این کنگره با محوریت آموزه های رضوی در راستای عدالت و اخلاق برگزار می شود، خاطرنشان کرد: همایش اول با عنوان عقلانیت، معنویت و عدالت در اردیبهشت 91 و همایش دوم با عنوان معنویت در اردیبهشت 93 برپا شده بود و اکنون شاهد سومین همایش در این راستا هستیم.
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی(آیسسکو) وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی هر ساله سه شهر از حوزه کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی غیرعربی را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب می کند که در سال 2017 میلادی در همین قالب، کلانشهر مذهبی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شده است.
7495/7507 خبرنگار: مصطفی نخعی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.