به گزارش ایرنا، رضا صالحی امیری چهارشنبه شب در مراسم پایانی جشنواره بین المللی شعر فجر در مشهد افزود: اکنون که خاورمیانه غرق در جنگ و خون است، بیش از هر زمان دیگر به فضای شعر و شاعری نیازمند است.
وی با بیان اینکه شاعران تداوم بخش حیات جامعه خود هستند و همیشه جاودان می مانند، اظهار کرد: همه حیات معنوی و معرفتی خود را از شاعران می گیرند.
وی گفت: حضور هفت کشور در این جشنواره به معنای آن است که شعر مرز نمی شناسد و شاعر متعلق به زمان و مکان محدود نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پاکی، نجابت و همه ویژگی های یک جامعه در زبان شعر معنا پیدا می کند لذا از این منظر امروز نیازمند فضای شعر و شاعری در جامعه هستیم.
وی اظهار کرد: در یازدهمین جشنواره بین الملی شعر فجر، هفت کشور در کنار هم قرار گرفتند تا یک بار دیگر از خوبی ها، فضیلت ها، پاکی ها و رشادت ها سخن بگویند.
صالحی امیری گفت: خرسندیم که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام میزبان مهم ترین جشنواره بین المللی شعر است و جشنواره شعر فجر در مشهد می تواند زیست مشترک بین همه کشورهای فارسی زبان ایجاد کند.
وی افزود: شعر فراتر از مرز جغرافیاست و زبان مشترک همه انسان ها به شمار می رود لذا ما در تداوم حیات خود مدیون شعر و شاعری هستیم.
وی با بیان اینکه شاعر هویت بخش است، ادامه داد: اگر هویت ایرانی با ریشه های تمدنی و تاریخی آن را یک درخت تصویر کنیم، شاعر میوه این درخت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شعر همواره حیات بخش است و زیست فرهنگی ما مدیون شعر و شاعری است و شاعر در تداوم حیات فرهنگی ایران نقش بی بدیل دارد.
وی گفت: به همین سبب رهبر معظم انقلاب نیز به رغم تمام مشغله های کاری، علاقه ویژه به شعر دارند و با حوزه شعر و شاعران در تبادل و گفت و گو بوده و می فرمایند تاثیر شعر در ذهن مخاطب بسیار است، چرا که تاثیر یک بیت شعر به مراتب از صدها کلمه سخن گفتن بیشتر است.
وی افزود: از این منظر است که امام راحل نیز به شعر علاقه کم نظیر داشتند و گویی وقتی سخن سعدی به میان می آمد در مقابلش تکریم می کردند.
صالحی امیری با بیان اینکه شعر ماندگار ترین سرمایه فرهنگی ایران است، اظهار کرد: موسیقی در ایران مولد شعر است و شعر به موسیقی هویت می دهد و هویت موسیقی ایرانی از شعر و شاعری است.
وی گفت: شاعر باعث ایجاد انگیزه و شوق و یک جهش فکری در نسل جوان می شود و اگر نسل جوان در دفاع مقدس حضور یافتند عامل آن شعرا بودند که با شعر خود باعث شور انقلابی و هیجان در رزمندگان می شدند.
وی افزود: اعتبار فرهنگی امروز ایران به خاطر حضور کسانی است که برای ایران افتخار کسب کرده اند و مانند سعدی، فردوسی و حافظ مایه مباهات ایران زمین بوده اند.
وی خاطر نشان کرد: از صدا و سیما انتظار داریم فضای بیشتری را در اختیار جامعه شعر و شاعری قرار دهد تا روح جامعه لطیف شود و غبار نامردی ها زوده شده و عطر نجابت گسترش یابد.
وی همچنین با گرامیداشت یاد مرحوم احمد عزیزی گفت: عزیزی شاعر بزرگی بود که درس صبر را به همه درمندان داد.
در این مراسم شاعران برگزیده این جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبدالهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.