به گزارش ایرنا، در پیام علی لاریجانی به این همایش آمده است: حکیم عارف 'حاج ملا هادی سبزواری' فیلسوف بزرگ شرق، سال ها در مسیر احیای فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه تلاش کرد و با تبیین، تالیف و به نظم در آوردن مسائل مهم فلسفی، چراغ راه حوزه های علمی و دانشگاهی ایران و جهان شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این پیام افزود: حکیم سبزواری در دوران زندگی با برکت خویش، دهها تالیف ارزنده از خود به یادگار گذاشت که اکنون پس از گذشت 2 قرن از رحلت آن حکیم بلندپایه، محافل علم و دانش را صفا و گرمی بخشیده و در حوزه های حکمت و دین، دست گیر استادان و دانش پژوهان شده است.
وی ادامه داد: مجموعه مباحث منطق و فلسفه که امروزه به نام شرح منظومه سبزواری کانون باصفای حوزه های علمیه را گرم نگه داشته، افزون بر این که وسعت بی کران دانش حاج ملاّهادی سبزواری را در عرصه حکمت، منطق و فلسفه بازگو می کند، توانمندی این حکیم را در ادبیات فارسی و عرب با سرودن شعر نیز نشان می دهد.
لاریجانی گفت: شرح منظومه که اکنون چون نگینی در محافل علمی و فکری می درخشد، از زمان تألیف تاکنون، یکی از بهترین متون درسی در حکمت متعالیه به شمار آمده و بسیاری از عالمان بزرگ و استادان فلسفه و عرفان، به شرح و تدریس آن پرداخته اند.
وی افزود: آیین نکوداشت این فیلسوف فرزانه، فرصت مغتنمی برای بازخوانی و تبیین اندیشه ‌های این شخصیت برجسته و دانشور حکیم ایرانی است که امید می رود حاصل و دستاورد این همایش به آشنایی بیشتر نسل جوان با اندیشه ‌ها و معارف این حکیم والاقدر منجر شود.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این مراسم گفت: طبق رایزنی های انجام شده ، آرامگاه حکیم سبزواری در اختیار دانشگاه حکیم سبزواری قرار می گیرد تا مرکز تحقیقات علمی در این آرامگاه دایر شود و آثار و مکتب حکیم سبزواری به عنوان مکتب فلسفی شهرستان سبزوار انتشار یابد.
جواد حدادنیا افزود: موزه فلسفه و تاریخ علم مسلمانان نیز در آرامگاه حکیم سبزواری ایجاد می شود.
امام جمعه شهرستان سبزوار هم در این مراسم گفت: حکیم سبزواری در زمینه های مختلف تبحر داشته و بیانات و نوشته های ارزشمند ارائه کرده است.
حجت الاسلام غلامرضا مقیسه افزود: اینکه ملا هادی سبزواری حکمت و منطق را به صورت بسیار سلیس و روان و به زبان عربی به نظم درآورده است نشان از استعداد و توانایی بسیار وی دارد.
مولف کتاب مکتب حکیم نیز طی مکالمه تلفنی در این مراسم گفت: حکمت و بعد فلسفی و عمیق حکیم سبزواری از گذشته های دور مورد توجه فیلسوفان و اندیشمدان داخل و خارج از کشور بوده است.
دکتر غلامحسین خدری افزود: باید دبیرخانه دائمی در این زمینه برپا شود تا بطور مستمر به جمع آوری آثار شخصیت هایی که حول محور حکیم سبزواری پژوهش کرده اند بپردازد.
در این همایش از تمبر حکیم سبزواری، نرم افزار اندروید اسرار شامل دیوان اشعار حکیم سبزواری و کتاب مکتب فلسفی سبزوار رونمایی شد.
حاج ملاهادی سبزواری اندیشمند علوم اسلامی، فیلسوف معروف، شاعر و فقیه ایرانی است که اشعار حکمی و عرفانی سروده و در شعر به 'اسرار' تخلص می‌ کرد.
وی که در سال 1212 هجری قمری برابر با 1797 میلادی در شهر سبزوار به دنیا آمد، پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملاحسین سبزواری، علامه محمدابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمدتقی رازی، ملا علی مازندرانی، نوری اصفهانی و ملا اسماعیل کوشکی حاضر شد.
حکیم سبزواری پس از مدتی اقامت و ازدواج در کرمان به مشهد و سپس سبزوار بازگشت.
شهرت وی به قدری عالمگیر شد که طلاب بسیار از هندوستان، ترکیه و عربستان برای استفاده از محضر او به سبزوار می آمدند.
میرزاحسین علوی آزادمنجیری، ملاسلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه) و عبدالکریم قوچانی از شاگردان بنام وی بودند.
حاج ملاهادی سبزواری در سال 1289 هجری قمری در 77 سالگی در سبزوار درگذشت.
از آثار او می توان به کتاب های 'منظومه و شرح منظومه سبزواری'، 'اسرار الحکمه فی المفتتح المغتتم'، 'النبراس فی اسرار الاساس' و 'دیوان اشعار' اشاره کرد.
همچنین وی بر کتاب های ملاصدرا از جمله 'اسفار اربعه'، 'الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه' و 'مفاتیح الغیب' و برخی دیگر حاشیه نوشته است.
دانشگاه حکیم سبزواری نیز دارای 10 هزار دانشجو است که 2 هزار و 300 نفر از آنان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند.
8145/7500/ 6053 حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.