به گزارش ایرنا جواد حدادنیا، شامگاه پنجشنبه در نشست خبری این همایش که در نمایشگاه توانمندی های رسانه های محلی سبزوار برگزار شد، گفت: در این همایش یکروزه 2 نشست علمی برگزار می شود و هشت سخنران از جمله دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر مصطفی محقق داماد در آن سخنرانی می کنند.
وی با اشاره به اینکه این همایش برای نخستین بار توسط دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می شود، افزود: در این همایش بزرگترین شخصیت های علمی کشور که پیرامون حکیم سبزواری پژوهش های علمی انجام داده اند، حضور خواهند داشت.
حدادنیا گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، همایش حکیم سبزواری در سالهای آینده نیز به صورت گسترده تر برگزار می شود که امسال و سال آینده به صورت ملی و از 2 سال بعد به صورت بین المللی برپا می شود.
حدادنیا افزود: شناساندن شخصیت های علمی و فلسفی شهرستان سبزوار یک ارزش اساسی است‌ و در واقع باید گفت هدف از برگزاری چنین همایش هایی احیای میراث چنین شخصیت های بزرگی در سطح شهرستان است‌.
او ادامه داد: در این همایش از تمبر رسمی حکیم سبزواری، که توسط هنرمند برجسته شهرستان، استاد حسین ماستیانی طراحی شده، نیز رونمایی می شود.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست گفت: یکی از اهداف برگزاری این همایش که با همکاری فرمانداری، شورای اسلامی شهر و شهرداری سبزوار برپا می شود ایجاد پویایی علمی، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی است.
حسن صیانتی افزود: در این همایش از طرح پژوهشی مکتب حکیم سبزواری رونمایی می شود.
حاج ملاهادی سبزواری اندیشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و شاعر و فقیه ایرانی است که اشعار حکمی و عرفانی نیز سروده و در شعر «اسرار» تخلص می‌کرد.
او که در سال ۱۲۱۲ هجری برابر ۱۷۹۷ میلادی در شهر سبزوار به دنیا آمد، پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد و برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملاحسین سبزواری، علامه محمدابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمدتقی رازی، ملاعلی مازندرانی، نوری اصفهانی و ملااسماعیل کوشکی حاضر شد.
حکیم سبزواری پس از مدتی اقامت و ازدواج در کرمان به مشهد و سپس سبزوار بازگشت. شهرت او به قدری عالم گیر شد که طلاب زیادی از ممالک هندوستان، ترکیه و عربستان برای استفاده از محضر او به سبزوار می آمدند.
میرزاحسین علوی آزادمنجیری، ملاسلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه) و عبدالکریم قوچانی از شاگردان بنام وی بودند.
حاج ملاهادی سبزواری در سال ۱۲۸۹ هجری قمری در ۷۷ سالگی در سبزوار درگذشت.
از آثار او می توان به کتب 'منظومه و شرح منظومه سبزواری'، 'اسرار الحکمه فی المفتتح المغتتم'، 'النبراس فی اسرار الاساس' و 'دیوان اشعار' اشاره کرد.
همچنین وی بر کتاب های ملاصدرا از جمله 'اسفار اربعه'، 'الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه' و 'مفاتیح الغیب' و برخی دیگر حاشیه نوشت.
دانشگاه حکیم سبزواری دارای 10 هزار دانشجو است که 2 هزار و 300 نفر از آنان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132/8145/7500
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.